26.5.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Veimme puolen vuoden koeajossa olevan Mercedes-Benz A 250 e:n moottoritiematkalle – näin paljon akku vaikuttaa kulutukseen 140 kilometrin matkalla. Ladattavan hybridin erinomaisuus päivittäisessä paikallisajossa on tullut puolen vuoden koeajon aikana tutuksi: ajoimme ensimmäiset pari viikkoa Mercedes-Benz A 250 e:llä pelkästään sähköllä, ja edelleen sähkökilometrit hallitsevat arkea.Viikko sitten ajoimme akun tyhjäksi ja tarkastelimme auton toimintaa polttomoottorilla ajaessa. Toivoimme pääsevämme autolla pian pitkälle matkalle, onhan kulutusmittausta Hangosta Nuorgamiin ehdotettu useastikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka moottoritielläHelatorstaina pääsimme A 250 e:llä jo vähän pidemmälle matkalle, kun edessä oli reissu Espoosta moottoritietä pitkin Kotkaan ja takaisin. Edessä oli parikymmentä kilometriä kahdeksaakymppiä kehä 1:llä, sitten moottoritietä reilu sata kilometriä ja lopuksi vähän taajamaa ja sama käänteisessä järjestyksessä takaisin.Menomatka ladatulla akullaMatkaan lähdettiin täydellä akulla. Navigaattoriin syötettiin päätepisteen osoite ja ajo-ohjelmaksi valittiin Eco – näillä eväillä auton pitäisi optimoida hybridivoimalinjan käyttö taloudellisimmalla mahdollisella tavalla.Mercedes-Benz käytti polttomoottoria hetkeksi heti ensimetreillä, mutta sen jälkeen auto siirtyi sähköajoon. Sähköllä kuljettiin niin matka kehä ykköselle kuin koko kehätiekin, eikä käyttövoima vaihtunut moottoritielläkään. Moottoritienopeus testissä oli mittarinopeutta 130 km/h – jälkikäteen tehty tarkistus osoitti saksalaisauton nopeusmittarin kiusallisesti odotettua tarkemmaksi, joten keskinopeus jäi turhan korkeaksi.Käytännössä A 250 e siis käytti ensin koko akkunsa loppuun, ja vasta sitten käyttövoima vaihtui polttoaineeksi. Kuormittavasta moottoritieajosta huolimatta sähköajoa kertyi ensimmäiset 54 kilometriä – jos alkumetrien polttomoottorikäyttö unohdetaan.Sen jälkeen matka eteni polttomoottorin voimin. 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta kierrokset pysyvät moottoritielläkin sen verran matalalla, ettei rengasmelun ja tuulensuhinan läpi käyttövoiman vaihtumista huomannut.Auton grafiikoiden mukaan A 250 e käyttää polttomoottoriajossakin sähkömoottorin apua satunnaisesti, esimerkiksi tietöiden jälkeisissä kiihdyttelyissä.Älykästä reittioptimointia vai ei?Viimeiset kilometrit moottoritieltä kohteeseen sujuivat hybridiajolla: tasamaa ja alamäet mentiin sähköllä, ylämäissä polttomoottori heräsi mukaan. Olisi voinut kuvitella auton säästävän hieman akkua hidasvauhtiseen taajama-ajoon, sillä sellaisessa ajossa sähkömoottorista saa korkeavauhtista moottoritieajoa paremman hyödyn. Jostain syystä A 250 e ei kuitenkaan toiminut näin – liekö syy vain siinä, että päätepiste ei ollut kauempaan moottoritiestä? Mitä kävisi, jos autolla ajettaisiin moottoritien jälkeen vielä kymmeniä kilometrejä kaupungin ruuhkassa? Aihe vaatii lisää testejä – onneksi meillä on aikaa.Taloudellinen tulosPäätepisteessä ajotietokone tarjosi seuraavat lukemat: 140 kilometrin matkasta yhteensä 54 km kuljettiin polttomoottoritta (sähköajoa 53 km plus 1km rullauksista) ja loput bensiinillä. Koko matkan polttoaineenkulutus oli 4,2 l/100 km ja sähköä meni 7,4 kWh/100 km. Matkan keskinopeus oli 97 km/h. Jostain syystä auto kertoi myös sähköistä toimintamatkaa olevan vielä yhden kilometrin ajoon.Lukemia voi pitää varsin erinomaisina: sähköajon ansiosta vielä 130 kilometrin moottoritiematkalla kulutus jää hyvin matalaksi – tuskinpa tällä keskinopeudella dieselkään olisi yltänyt samaan? Matkan pidetessä tilanne toki muuttuu, kun sähköajon suhteellinen osuus pienenee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluumatka polttoaineellaPaluumatkalle lähdimme tyhjällä akulla. Näin saimme vertailukohtaa sähköajon vaikutukseen 130 kilometrin matkalla.Syötimme jälleen osoitteen navigaattoriin, mutta pidimme nyt ajo-ohjelman perustilana olevassa Comfortissa. Samoilla ajonopeuksilla Mercedes-Benz A 250 e saapui takaisin lähtöpisteeseen kulutuslukemalla 6,3 l/100 km ja 0,1 kWh/100 km – jälkimmäinen sähkönkulutuksen arvo perustunee lähinnä moottorijarrutuksissa takaisin kerättyyn energiaan.Yllättävän suuri kulutuseroMitä tästä opimme? 140 kilometrin moottoritieajolla A 250 e:n ladattava hybriditekniikka laskee kulutusta yli kaksi litraa sadalla – siis yhdellä kolmasosalla!Euroissa ero on seuraava: Täydellä akulla aloitettu menomatka vei bensiiniä 5,9 litraa. Jos litrahinta oletetaan 1,3 euroksi, oli polttoainekustannus 7,7 euroa.Tyhjällä akulla ajetun paluumatkan kokonaiskulutus oli 8,8 litraa, mikä tekisi 11,4 euroa.Mitä käy matkan pidetessä?Mitä sitten, eihän 140 kilometriä ole vielä mitään, kuuluu jo palaute. Tämä täytyy toki testata, mutta sallikaa toistaiseksi lyhyt ajatusleikki.Jos tällä matkalla käytetyllä ajoprofiililla A 250 e liikkui 53 kilometriä sähköllä, tarkoittaisi se sitä, että vielä 300 kilometrin matkalla yli 17 prosenttia ajosta tapahtuisi sähköllä, mikä toki laskisi polttoaineenkulutusta samat 17 prosenttia. 600 kilometrin matkalla sähköajon osuus laskisi alle kymmeneen prosenttiin – ei merkityksetön ero, mutta varsin pieni toki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavissa hybrideissä on erojaToki taustalla on monta tekijää. Ensinnäkin Mercedes-Benz A 250 e edustaa markkinoiden pienimpiä ladattavia hybridejä. Koon ja aerodynaamisuuden ansiosta se kulkee taloudellisesti – niin sähköllä kuin bensiinillä. Toiseksi siinä on keskimääräistä suurempi akku, eli sähköajoa riittää monia muita ladattavia hybridejä pidemmälle. Juuri näistä syistä pyysimme puolen vuoden koeajoon juuri kyseisen automallin.Kaikki ladattavat hybridit eivät siis ole samanarvoisia: pienemmällä akulla varustettu suuri katumaasturi ei ole moottoritieajossa yhtä taloudellinen kuin testaamamme A 250 e. Ladattavaa hybridiä harkitsevan – ja taloudellisuudesta kiinnostuneen – kannattaa pohtia tarkkaan omia ajotarpeitaan, ja valita juuri niihin parhaiten soveltuva ajoneuvo. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen