19.5.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoimme akun tyhjäksi ja veimme ladattavan hybridin keskelle kaupunkia. Toistaiseksi puolen vuoden koeajossa on keskitytty Mercedes-Benz A 250 e:n toimintaan sähkökäytöllä. Edelleenkin valtaosa auton kilometreistä taittuvat akun voimalla – miksi ei, kun kertalatauksella pääsee huoletta yli 50 kilometriä ja pandemian aikaan syitä pidemmille seikkailuille on valitettavan vähän. Sähköajo sitä paitsi sopii säästävään suomalaissieluun: lähinnä ostoskeskusten ilmaisia asiointilatauksia käyttämällä ensimmäiset reilut neljäsataa kilometriä ovat taittuneet lähes ilmaiseksi. Kuka nyt ei siitä pitäisi? Tämän viikon artikkelin tekeminen alkoi ajamalla akku tarkoituksella tyhjäksi: halusin tutkia Mercedes-Benz A 250 e:n toimintaa polttomoottorikäytössä. Kuinka auto toimii akku tyhjänä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusteet tekniikasta Ladattavan A 250 e:n voimalinjan perusrakenne on tuttu muista A-sarjan perusmalleista: polttomoottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen M282-yhteistyömoottori, jonka variaatioita käytetään myös Renaultin ja Nissanin malleissa. Vaihteistona A 250 e:ssä on 8-portainen kaksoiskytkinlaatikko – tavalliset bensiinikäyttöiset A-sarjalaiset tulevat toimeen seitsenvaihteisella laatikolla, tämä 8-portainen jaetaan vain Mercedes-AMG A 45 -mallien ja voimakkaimpien dieselien kanssa. Sähkömoottori on sijoitettu vaihteistoon, itse asiassa se on paketoitu kaksoiskytkimien ympärille. Sähkömoottori vetää 8-portaisen vaihteiston läpi polttomoottorin tavoin ja auto käyttää vaihteita sähköajossakin. Sen huomaa hyvin hentoina nykäyksenä vaihdoissa. Selvintä vaihteiden käyttö on kaasuvasteessa: joskus vaihteisto joutuu tiputtamaan pari pykälää pienemmälle, mikä aiheuttaa täyssähköauton välittömään vasteeseen verrattuna pienen viiveen. Vaihteiston erottaa myös moottorijarrutuksella, kun hidastuvuus kasvaa portaittain vaihteiden vaihtuessa pienemmäksi. Jarruihin liittyy kenties A 250 e:n suurin ajettavuusmoite: jarrutuntuma on monen muun hybridin tapaan hieman pehmeä ja epämääräinen. Pientä sähköä Polttomoottorikäytölläkin auto pyrkii lähtemään sähköllä liikkeelle. Kun vauhtia on Usain Boltin kävelyvauhdin verran, siis noin 10–15 km/h, vaihtaa auto käyttövoiman polttomoottoriin. Ratkaisulla liikkeellelähdöstä saadaan perinteistä polttomoottorikäyttöistä kaksoiskytkinvaihteistoa pehmeämpi – Mercedes-Benzin nykyisen sukupolven A-sarja kärsi alussa karkeatoimisesta vaihteistosta, jota sittemmin on ohjelmistopäivityksillä parannettu, mutta A 250 e lienee silti malliston sulavin toteutus. Hitaasti matelevassa ruuhkassa A 250 e saattaa tyhjälläkin akulla edetä satunnaisia satoja metrejä akun turvin: järkevää, kun kyseisessä käyttötilanteessa sähkövoiman hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria tehokkaampi. Muutoin tyhjäakkuinen auto etenee täysin muiden polttomoottorimallien tavoin eteenpäin. Eroa tulee vasta kaasupolkimen nostaessa: A 250 e sammuttaa herkästi polttomoottorin ja suosii rullausta. Kevyet hidastukset toki tehdään generaattorina tuplaavan sähkömoottorin avulla, eli liike-energia muunnetaan akun sähköenergiaksi. Auto siis toimii tyhjällä akulla hyvin perinteisen hybridin kaltaisesti. Vapaasti rullaten 39 kilometrin pääkaupunkiseutuajelulla auto ilmoitti liikkuneensa peräti 12 kilometriä polttomoottoritta: valtaosa tästä koostuu rullaamisesta kytkin avattuna ja moottori sammutettuna, mihin myös monet nykyiset kevythybridit kykenevät. Rullaus ”ilman moottoria” on nykyaikaisilla matalan vierintävastuksen autoilla energiatehokkaampaa etenemistä, kuin perinteisen polttomoottoriauton moottorijarrutus, missä polttoaineensyöttö katkeaa – mutta myös auton hidastuvuus on suurempi. Rullaamisen lisäksi 12 kilometriin mahtuu joukko ruuhkassa matelua ja muita pätkittäisiä jaksoja, joissa jarrutuksessa kerätty energia muutetaan sähkömoottorilla takaisin liikkeeksi. MBUX-käyttäjärjestelmästä löytää varsin hyvin tietoa kulutushistoriasta: punainen näyttää polttoaineen kulutusta viimeisen 30 minuutin ajalta, alla oleva sininen taas kertoo jarrutuksilla talteen otetun energian määrästä. Vastaava graafi löytyy myös sähköajon kulutuksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataamatta hybridinä Mercedes-Benz A 250 e siis toimii varsin hyvin myös hybridinä – miksi perinteistä ”pelkkää” hybridiä pitäisi kutsua, kun ”itselataava hybridi” johtaa harhaan ja ”täyshybridi” tuntuu jotenkin virheellisesti paremmalta kuin ladattava hybridi? Aivan esimerkiksi Toyotan hybridien tasolle Mercedes-Benzin energiatehokkuus polttomoottoriajossa ei kuitenkaan yllä – syy lienee siinä, että auton polttomoottori on tehokas yleiskäyttöinen ”pikkuturbo”, eikä Toyotan tapaan lähes erottamaton osa hyvin optimoitua hybridijärjestelmää. Tulos Mittaristonäkymiä voi personoida varsin hyvin. Tämä näkymä raportoi keskellä kulutuksen ajomatkan alusta. Ympärillä olevat pyöreät mittarit raportoivat perinteisen nopeuden ja kierrosluvun. Tulos 39 kilometrin ajolta on 5,4 l/100 km, ja keskinopeus oli 34 km/h. Lukema ei suinkaan ole huono: olihan kyseessä vahvasti kaupunkipainotteinen ajolenkki, eli polttomoottoriajoa tilanteessa, jossa A 250 e:llä olisi luontaista edetä sähköllä. Lukema ei myöskään edusta mitään absoluuttista totuutta – emme ajaneet vakioitua kulutuslenkkiä, ja toki pandemia-aikaan pääkaupunkiseudunkin liikenne on tavallista vähäisempää. Sen antanee kuitenkin hyvän kuvan siitä, miten Mercedes-Benz A 250 e toimii tyhjällä akulla. Ennen kaikkea tulos lupaa varsin mainioita kulutuslukemia pidemmillä maantieajomatkoilla – toivottavasti A 250 e kohtaa pidemmän reissun mahdollisimman pian. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku