19.5.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoimme akun tyhjäksi ja veimme ladattavan hybridin keskelle kaupunkia. Toistaiseksi puolen vuoden koeajossa on keskitytty Mercedes-Benz A 250 e:n toimintaan sähkökäytöllä. Edelleenkin valtaosa auton kilometreistä taittuvat akun voimalla – miksi ei, kun kertalatauksella pääsee huoletta yli 50 kilometriä ja pandemian aikaan syitä pidemmille seikkailuille on valitettavan vähän.Sähköajo sitä paitsi sopii säästävään suomalaissieluun: lähinnä ostoskeskusten ilmaisia asiointilatauksia käyttämällä ensimmäiset reilut neljäsataa kilometriä ovat taittuneet lähes ilmaiseksi. Kuka nyt ei siitä pitäisi?Tämän viikon artikkelin tekeminen alkoi ajamalla akku tarkoituksella tyhjäksi: halusin tutkia Mercedes-Benz A 250 e:n toimintaa polttomoottorikäytössä. Kuinka auto toimii akku tyhjänä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusteet tekniikastaLadattavan A 250 e:n voimalinjan perusrakenne on tuttu muista A-sarjan perusmalleista: polttomoottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen M282-yhteistyömoottori, jonka variaatioita käytetään myös Renaultin ja Nissanin malleissa. Vaihteistona A 250 e:ssä on 8-portainen kaksoiskytkinlaatikko – tavalliset bensiinikäyttöiset A-sarjalaiset tulevat toimeen seitsenvaihteisella laatikolla, tämä 8-portainen jaetaan vain Mercedes-AMG A 45 -mallien ja voimakkaimpien dieselien kanssa.Sähkömoottori on sijoitettu vaihteistoon, itse asiassa se on paketoitu kaksoiskytkimien ympärille.Sähkömoottori vetää 8-portaisen vaihteiston läpi polttomoottorin tavoin ja auto käyttää vaihteita sähköajossakin. Sen huomaa hyvin hentoina nykäyksenä vaihdoissa. Selvintä vaihteiden käyttö on kaasuvasteessa: joskus vaihteisto joutuu tiputtamaan pari pykälää pienemmälle, mikä aiheuttaa täyssähköauton välittömään vasteeseen verrattuna pienen viiveen. Vaihteiston erottaa myös moottorijarrutuksella, kun hidastuvuus kasvaa portaittain vaihteiden vaihtuessa pienemmäksi.Jarruihin liittyy kenties A 250 e:n suurin ajettavuusmoite: jarrutuntuma on monen muun hybridin tapaan hieman pehmeä ja epämääräinen.Pientä sähköäPolttomoottorikäytölläkin auto pyrkii lähtemään sähköllä liikkeelle. Kun vauhtia on Usain Boltin kävelyvauhdin verran, siis noin 10–15 km/h, vaihtaa auto käyttövoiman polttomoottoriin. Ratkaisulla liikkeellelähdöstä saadaan perinteistä polttomoottorikäyttöistä kaksoiskytkinvaihteistoa pehmeämpi – Mercedes-Benzin nykyisen sukupolven A-sarja kärsi alussa karkeatoimisesta vaihteistosta, jota sittemmin on ohjelmistopäivityksillä parannettu, mutta A 250 e lienee silti malliston sulavin toteutus.Hitaasti matelevassa ruuhkassa A 250 e saattaa tyhjälläkin akulla edetä satunnaisia satoja metrejä akun turvin: järkevää, kun kyseisessä käyttötilanteessa sähkövoiman hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria tehokkaampi.Muutoin tyhjäakkuinen auto etenee täysin muiden polttomoottorimallien tavoin eteenpäin. Eroa tulee vasta kaasupolkimen nostaessa: A 250 e sammuttaa herkästi polttomoottorin ja suosii rullausta. Kevyet hidastukset toki tehdään generaattorina tuplaavan sähkömoottorin avulla, eli liike-energia muunnetaan akun sähköenergiaksi. Auto siis toimii tyhjällä akulla hyvin perinteisen hybridin kaltaisesti.Vapaasti rullaten39 kilometrin pääkaupunkiseutuajelulla auto ilmoitti liikkuneensa peräti 12 kilometriä polttomoottoritta: valtaosa tästä koostuu rullaamisesta kytkin avattuna ja moottori sammutettuna, mihin myös monet nykyiset kevythybridit kykenevät.Rullaus ”ilman moottoria” on nykyaikaisilla matalan vierintävastuksen autoilla energiatehokkaampaa etenemistä, kuin perinteisen polttomoottoriauton moottorijarrutus, missä polttoaineensyöttö katkeaa – mutta myös auton hidastuvuus on suurempi.Rullaamisen lisäksi 12 kilometriin mahtuu joukko ruuhkassa matelua ja muita pätkittäisiä jaksoja, joissa jarrutuksessa kerätty energia muutetaan sähkömoottorilla takaisin liikkeeksi.MBUX-käyttäjärjestelmästä löytää varsin hyvin tietoa kulutushistoriasta: punainen näyttää polttoaineen kulutusta viimeisen 30 minuutin ajalta, alla oleva sininen taas kertoo jarrutuksilla talteen otetun energian määrästä. Vastaava graafi löytyy myös sähköajon kulutuksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamatta hybridinäMercedes-Benz A 250 e siis toimii varsin hyvin myös hybridinä – miksi perinteistä ”pelkkää” hybridiä pitäisi kutsua, kun ”itselataava hybridi” johtaa harhaan ja ”täyshybridi” tuntuu jotenkin virheellisesti paremmalta kuin ladattava hybridi?Aivan esimerkiksi Toyotan hybridien tasolle Mercedes-Benzin energiatehokkuus polttomoottoriajossa ei kuitenkaan yllä – syy lienee siinä, että auton polttomoottori on tehokas yleiskäyttöinen ”pikkuturbo”, eikä Toyotan tapaan lähes erottamaton osa hyvin optimoitua hybridijärjestelmää.TulosMittaristonäkymiä voi personoida varsin hyvin. Tämä näkymä raportoi keskellä kulutuksen ajomatkan alusta. Ympärillä olevat pyöreät mittarit raportoivat perinteisen nopeuden ja kierrosluvun.Tulos 39 kilometrin ajolta on 5,4 l/100 km, ja keskinopeus oli 34 km/h. Lukema ei suinkaan ole huono: olihan kyseessä vahvasti kaupunkipainotteinen ajolenkki, eli polttomoottoriajoa tilanteessa, jossa A 250 e:llä olisi luontaista edetä sähköllä. Lukema ei myöskään edusta mitään absoluuttista totuutta – emme ajaneet vakioitua kulutuslenkkiä, ja toki pandemia-aikaan pääkaupunkiseudunkin liikenne on tavallista vähäisempää. Sen antanee kuitenkin hyvän kuvan siitä, miten Mercedes-Benz A 250 e toimii tyhjällä akulla.Ennen kaikkea tulos lupaa varsin mainioita kulutuslukemia pidemmillä maantieajomatkoilla – toivottavasti A 250 e kohtaa pidemmän reissun mahdollisimman pian. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen