19.5.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoimme akun tyhjäksi ja veimme ladattavan hybridin keskelle kaupunkia. Toistaiseksi puolen vuoden koeajossa on keskitytty Mercedes-Benz A 250 e:n toimintaan sähkökäytöllä. Edelleenkin valtaosa auton kilometreistä taittuvat akun voimalla – miksi ei, kun kertalatauksella pääsee huoletta yli 50 kilometriä ja pandemian aikaan syitä pidemmille seikkailuille on valitettavan vähän.Sähköajo sitä paitsi sopii säästävään suomalaissieluun: lähinnä ostoskeskusten ilmaisia asiointilatauksia käyttämällä ensimmäiset reilut neljäsataa kilometriä ovat taittuneet lähes ilmaiseksi. Kuka nyt ei siitä pitäisi?Tämän viikon artikkelin tekeminen alkoi ajamalla akku tarkoituksella tyhjäksi: halusin tutkia Mercedes-Benz A 250 e:n toimintaa polttomoottorikäytössä. Kuinka auto toimii akku tyhjänä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusteet tekniikastaLadattavan A 250 e:n voimalinjan perusrakenne on tuttu muista A-sarjan perusmalleista: polttomoottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen M282-yhteistyömoottori, jonka variaatioita käytetään myös Renaultin ja Nissanin malleissa. Vaihteistona A 250 e:ssä on 8-portainen kaksoiskytkinlaatikko – tavalliset bensiinikäyttöiset A-sarjalaiset tulevat toimeen seitsenvaihteisella laatikolla, tämä 8-portainen jaetaan vain Mercedes-AMG A 45 -mallien ja voimakkaimpien dieselien kanssa.Sähkömoottori on sijoitettu vaihteistoon, itse asiassa se on paketoitu kaksoiskytkimien ympärille.Sähkömoottori vetää 8-portaisen vaihteiston läpi polttomoottorin tavoin ja auto käyttää vaihteita sähköajossakin. Sen huomaa hyvin hentoina nykäyksenä vaihdoissa. Selvintä vaihteiden käyttö on kaasuvasteessa: joskus vaihteisto joutuu tiputtamaan pari pykälää pienemmälle, mikä aiheuttaa täyssähköauton välittömään vasteeseen verrattuna pienen viiveen. Vaihteiston erottaa myös moottorijarrutuksella, kun hidastuvuus kasvaa portaittain vaihteiden vaihtuessa pienemmäksi.Jarruihin liittyy kenties A 250 e:n suurin ajettavuusmoite: jarrutuntuma on monen muun hybridin tapaan hieman pehmeä ja epämääräinen.Pientä sähköäPolttomoottorikäytölläkin auto pyrkii lähtemään sähköllä liikkeelle. Kun vauhtia on Usain Boltin kävelyvauhdin verran, siis noin 10–15 km/h, vaihtaa auto käyttövoiman polttomoottoriin. Ratkaisulla liikkeellelähdöstä saadaan perinteistä polttomoottorikäyttöistä kaksoiskytkinvaihteistoa pehmeämpi – Mercedes-Benzin nykyisen sukupolven A-sarja kärsi alussa karkeatoimisesta vaihteistosta, jota sittemmin on ohjelmistopäivityksillä parannettu, mutta A 250 e lienee silti malliston sulavin toteutus.Hitaasti matelevassa ruuhkassa A 250 e saattaa tyhjälläkin akulla edetä satunnaisia satoja metrejä akun turvin: järkevää, kun kyseisessä käyttötilanteessa sähkövoiman hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria tehokkaampi.Muutoin tyhjäakkuinen auto etenee täysin muiden polttomoottorimallien tavoin eteenpäin. Eroa tulee vasta kaasupolkimen nostaessa: A 250 e sammuttaa herkästi polttomoottorin ja suosii rullausta. Kevyet hidastukset toki tehdään generaattorina tuplaavan sähkömoottorin avulla, eli liike-energia muunnetaan akun sähköenergiaksi. Auto siis toimii tyhjällä akulla hyvin perinteisen hybridin kaltaisesti.Vapaasti rullaten39 kilometrin pääkaupunkiseutuajelulla auto ilmoitti liikkuneensa peräti 12 kilometriä polttomoottoritta: valtaosa tästä koostuu rullaamisesta kytkin avattuna ja moottori sammutettuna, mihin myös monet nykyiset kevythybridit kykenevät.Rullaus ”ilman moottoria” on nykyaikaisilla matalan vierintävastuksen autoilla energiatehokkaampaa etenemistä, kuin perinteisen polttomoottoriauton moottorijarrutus, missä polttoaineensyöttö katkeaa – mutta myös auton hidastuvuus on suurempi.Rullaamisen lisäksi 12 kilometriin mahtuu joukko ruuhkassa matelua ja muita pätkittäisiä jaksoja, joissa jarrutuksessa kerätty energia muutetaan sähkömoottorilla takaisin liikkeeksi.MBUX-käyttäjärjestelmästä löytää varsin hyvin tietoa kulutushistoriasta: punainen näyttää polttoaineen kulutusta viimeisen 30 minuutin ajalta, alla oleva sininen taas kertoo jarrutuksilla talteen otetun energian määrästä. Vastaava graafi löytyy myös sähköajon kulutuksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamatta hybridinäMercedes-Benz A 250 e siis toimii varsin hyvin myös hybridinä – miksi perinteistä ”pelkkää” hybridiä pitäisi kutsua, kun ”itselataava hybridi” johtaa harhaan ja ”täyshybridi” tuntuu jotenkin virheellisesti paremmalta kuin ladattava hybridi?Aivan esimerkiksi Toyotan hybridien tasolle Mercedes-Benzin energiatehokkuus polttomoottoriajossa ei kuitenkaan yllä – syy lienee siinä, että auton polttomoottori on tehokas yleiskäyttöinen ”pikkuturbo”, eikä Toyotan tapaan lähes erottamaton osa hyvin optimoitua hybridijärjestelmää.TulosMittaristonäkymiä voi personoida varsin hyvin. Tämä näkymä raportoi keskellä kulutuksen ajomatkan alusta. Ympärillä olevat pyöreät mittarit raportoivat perinteisen nopeuden ja kierrosluvun.Tulos 39 kilometrin ajolta on 5,4 l/100 km, ja keskinopeus oli 34 km/h. Lukema ei suinkaan ole huono: olihan kyseessä vahvasti kaupunkipainotteinen ajolenkki, eli polttomoottoriajoa tilanteessa, jossa A 250 e:llä olisi luontaista edetä sähköllä. Lukema ei myöskään edusta mitään absoluuttista totuutta – emme ajaneet vakioitua kulutuslenkkiä, ja toki pandemia-aikaan pääkaupunkiseudunkin liikenne on tavallista vähäisempää. Sen antanee kuitenkin hyvän kuvan siitä, miten Mercedes-Benz A 250 e toimii tyhjällä akulla.Ennen kaikkea tulos lupaa varsin mainioita kulutuslukemia pidemmillä maantieajomatkoilla – toivottavasti A 250 e kohtaa pidemmän reissun mahdollisimman pian. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti