5.5.2020 Ajoneuvot Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin puolivuotinen koeajo Mercedes-Benz A 250 e:llä on kestänyt nyt pari viikkoa – toistaiseksi olemme pärjänneet pelkällä sähköllä. Viikko sitten kerroimme puolen vuoden koeajoon saapuneen Mercedes-Benz A 250 e:n varustelusta. Oikaisimme hieman ajankulkua, sillä oikeasti tehdastilauksena räätälöidyn auton varusteet valittiin jo tammikuussa.Pitkä odotus päättyi huhtikuun puolivälissä: Mercedes-Benz A 250 e saapui noudettavaksi Veho Airportiin Vantaalle. Mieleen palasi autoa suunnitellessa tullut fiilis: vaikka kyse on vain pitkään koeajoon tulevasta autosta, on tunnelmassa ripaus oman auton noutamisen taikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu internetistäVehon avarassa myymälässä odotti tutun näköinen auto – erikoinen tunne, sillä enhän aikaisemmin ollut nähnyt yksilöä kuin valmistajan nettisivuilla.Auton luovutus toteutettiin pääosin perinteiseen tyyliin, mutta kaksi poikkeusta teimme. Ensinnäkin opastukset ja muut esittelyt sivuutettiin, olinhan juuri palauttanut Moottorin koeajosta valkoisen Mercedes-Benz A 250 e sedanin, joten mallin ominaisuudet olivat tutut. Toiseksi autokauppaan erottamattomasti kuuluva kättely jätettiin tietysti tekemättä.Päähuomion autoa hakiessa vei MercedesMe-palvelu, jonka kautta auto yhdistetään puhelinapplikaatioon. Järjestelmä mahdollistaa esilämmityksen kaltaisia käteviä toimintoja, mutta niihin palaamme myöhemmin.Arki vähän erilaisenaNoudon jälkeen alkoi arki A-sarjan kanssa. Alkuperäinen suunnitelma oli ladata auto työpäivän aikana Moottorin toimituksessa, ja ajaa työmatka kumpaankin suuntaan sähköllä. Asun nimittäin taloyhtiössä, jossa minkäänlainen lataus ei ole sallittua.Nyt koronaviruksen takia työt tapahtuvat kotoa. Alkuun pelkäsin sen aiheuttavan haasteita latauksen kanssa, mutta elämä A 250 e:n kanssa on edennyt yllättävän vaivattomasti.Osittain syynä on kotityöskentelyn myötä merkittävästi vähentynyt ajomäärä – sen takia myös A 250 e:n matkamittariin on kertynyt toivottua vähemmän kilometrejä.Aivan yhtä paljon tilannetta on helpottanut auton toiminta. Lyhyillä kauppamatkoilla ladattava hybridi on mainio, sillä parin kilometrin polttomoottoriajossa kulutus jäisi suureksi jatkuvan kylmäkäytön takia.Toiseksi jo puolen tunnin ostosreissulla akkuun latautuu reilun 15 kilometrin ajomatkan verran energiaa, joten kauppamatkat usein vain kasvattavat akun varausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToistaiseksi täyssähkölläToistaiseksi Mercedes-Benz A 250 e on toiminut siis kuin täyssähköauto: polttomoottori ei ole vielä käynnistynyt.Toki pisin yksittäinen ajomatka on ollut vasta 57 kilometriä – lämpimän sään ansiosta päätepisteessä auto arvioi sähköajoa olevan jäljellä vielä 4 kilometriä.Joku päivä täytyykin testata, miten pitkälle A 250 e:llä voikaan sähköllä päästä, jos vähän yrittää pihistellä. Menisiköhän 70 kilometriä?Vähänkin pidemmän matkan koittaessa eteneminen toki siirtyy polttomoottorille. Yksittäisellä 300 kilometrin ajolla ladattava A 250 e siis tuskin on juuri taloudellisempi, kuin suunnilleen saman tehoisella bensiinimoottorilla varustettu Mercedes-Benz A 200.Ei ladattavan hybridin taloudellisuus toteudu pitkää matkaa ajamalla, vaan rutiinimaisten arkikilometrien taittamisesta ilman polttomoottoria. Mikäli valitsee ladattavan hybridin, jonka sähköinen toimintamatka riittää päivittäisiin ajoihin, jää yksittäisten mökkimatkojen vaikutus polttoaineenkulutukseen aika pieneksi. Ja sen päivittäin Hangosta Nuorgamiin autoilevan kannattaa edelleen valita diesel. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen