5.5.2020 Ajoneuvot Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin puolivuotinen koeajo Mercedes-Benz A 250 e:llä on kestänyt nyt pari viikkoa – toistaiseksi olemme pärjänneet pelkällä sähköllä. Viikko sitten kerroimme puolen vuoden koeajoon saapuneen Mercedes-Benz A 250 e:n varustelusta. Oikaisimme hieman ajankulkua, sillä oikeasti tehdastilauksena räätälöidyn auton varusteet valittiin jo tammikuussa. Pitkä odotus päättyi huhtikuun puolivälissä: Mercedes-Benz A 250 e saapui noudettavaksi Veho Airportiin Vantaalle. Mieleen palasi autoa suunnitellessa tullut fiilis: vaikka kyse on vain pitkään koeajoon tulevasta autosta, on tunnelmassa ripaus oman auton noutamisen taikaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu internetistä Vehon avarassa myymälässä odotti tutun näköinen auto – erikoinen tunne, sillä enhän aikaisemmin ollut nähnyt yksilöä kuin valmistajan nettisivuilla. Auton luovutus toteutettiin pääosin perinteiseen tyyliin, mutta kaksi poikkeusta teimme. Ensinnäkin opastukset ja muut esittelyt sivuutettiin, olinhan juuri palauttanut Moottorin koeajosta valkoisen Mercedes-Benz A 250 e sedanin, joten mallin ominaisuudet olivat tutut. Toiseksi autokauppaan erottamattomasti kuuluva kättely jätettiin tietysti tekemättä. Päähuomion autoa hakiessa vei MercedesMe-palvelu, jonka kautta auto yhdistetään puhelinapplikaatioon. Järjestelmä mahdollistaa esilämmityksen kaltaisia käteviä toimintoja, mutta niihin palaamme myöhemmin. Arki vähän erilaisena Noudon jälkeen alkoi arki A-sarjan kanssa. Alkuperäinen suunnitelma oli ladata auto työpäivän aikana Moottorin toimituksessa, ja ajaa työmatka kumpaankin suuntaan sähköllä. Asun nimittäin taloyhtiössä, jossa minkäänlainen lataus ei ole sallittua. Nyt koronaviruksen takia työt tapahtuvat kotoa. Alkuun pelkäsin sen aiheuttavan haasteita latauksen kanssa, mutta elämä A 250 e:n kanssa on edennyt yllättävän vaivattomasti. Osittain syynä on kotityöskentelyn myötä merkittävästi vähentynyt ajomäärä – sen takia myös A 250 e:n matkamittariin on kertynyt toivottua vähemmän kilometrejä. Aivan yhtä paljon tilannetta on helpottanut auton toiminta. Lyhyillä kauppamatkoilla ladattava hybridi on mainio, sillä parin kilometrin polttomoottoriajossa kulutus jäisi suureksi jatkuvan kylmäkäytön takia. Toiseksi jo puolen tunnin ostosreissulla akkuun latautuu reilun 15 kilometrin ajomatkan verran energiaa, joten kauppamatkat usein vain kasvattavat akun varausta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toistaiseksi täyssähköllä Toistaiseksi Mercedes-Benz A 250 e on toiminut siis kuin täyssähköauto: polttomoottori ei ole vielä käynnistynyt. Toki pisin yksittäinen ajomatka on ollut vasta 57 kilometriä – lämpimän sään ansiosta päätepisteessä auto arvioi sähköajoa olevan jäljellä vielä 4 kilometriä. Joku päivä täytyykin testata, miten pitkälle A 250 e:llä voikaan sähköllä päästä, jos vähän yrittää pihistellä. Menisiköhän 70 kilometriä? Vähänkin pidemmän matkan koittaessa eteneminen toki siirtyy polttomoottorille. Yksittäisellä 300 kilometrin ajolla ladattava A 250 e siis tuskin on juuri taloudellisempi, kuin suunnilleen saman tehoisella bensiinimoottorilla varustettu Mercedes-Benz A 200. Ei ladattavan hybridin taloudellisuus toteudu pitkää matkaa ajamalla, vaan rutiinimaisten arkikilometrien taittamisesta ilman polttomoottoria. Mikäli valitsee ladattavan hybridin, jonka sähköinen toimintamatka riittää päivittäisiin ajoihin, jää yksittäisten mökkimatkojen vaikutus polttoaineenkulutukseen aika pieneksi. Ja sen päivittäin Hangosta Nuorgamiin autoilevan kannattaa edelleen valita diesel. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta