5.5.2020

Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä

Mercedes-Benz A 250 e

Moottorin puolivuotinen koeajo Mercedes-Benz A 250 e:llä on kestänyt nyt pari viikkoa – toistaiseksi olemme pärjänneet pelkällä sähköllä.

Viikko sitten kerroimme puolen vuoden koeajoon saapuneen Mercedes-Benz A 250 e:n varustelusta. Oikaisimme hieman ajankulkua, sillä oikeasti tehdastilauksena räätälöidyn auton varusteet valittiin jo tammikuussa.

Pitkä odotus päättyi huhtikuun puolivälissä: Mercedes-Benz A 250 e saapui noudettavaksi Veho Airportiin Vantaalle. Mieleen palasi autoa suunnitellessa tullut fiilis: vaikka kyse on vain pitkään koeajoon tulevasta autosta, on tunnelmassa ripaus oman auton noutamisen taikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu internetistä

Vehon avarassa myymälässä odotti tutun näköinen auto – erikoinen tunne, sillä enhän aikaisemmin ollut nähnyt yksilöä kuin valmistajan nettisivuilla.

Auton luovutus toteutettiin pääosin perinteiseen tyyliin, mutta kaksi poikkeusta teimme. Ensinnäkin opastukset ja muut esittelyt sivuutettiin, olinhan juuri palauttanut Moottorin koeajosta valkoisen Mercedes-Benz A 250 e sedanin, joten mallin ominaisuudet olivat tutut. Toiseksi autokauppaan erottamattomasti kuuluva kättely jätettiin tietysti tekemättä.

Päähuomion autoa hakiessa vei MercedesMe-palvelu, jonka kautta auto yhdistetään puhelinapplikaatioon. Järjestelmä mahdollistaa esilämmityksen kaltaisia käteviä toimintoja, mutta niihin palaamme myöhemmin.

Mercedes-Benz A 250 e

Arki vähän erilaisena

Noudon jälkeen alkoi arki A-sarjan kanssa. Alkuperäinen suunnitelma oli ladata auto työpäivän aikana Moottorin toimituksessa, ja ajaa työmatka kumpaankin suuntaan sähköllä. Asun nimittäin taloyhtiössä, jossa minkäänlainen lataus ei ole sallittua.

Nyt koronaviruksen takia työt tapahtuvat kotoa. Alkuun pelkäsin sen aiheuttavan haasteita latauksen kanssa, mutta elämä A 250 e:n kanssa on edennyt yllättävän vaivattomasti.

Osittain syynä on kotityöskentelyn myötä merkittävästi vähentynyt ajomäärä – sen takia myös A 250 e:n matkamittariin on kertynyt toivottua vähemmän kilometrejä.

Mercedes-Benz A 250 e

Aivan yhtä paljon tilannetta on helpottanut auton toiminta. Lyhyillä kauppamatkoilla ladattava hybridi on mainio, sillä parin kilometrin polttomoottoriajossa kulutus jäisi suureksi jatkuvan kylmäkäytön takia.

Toiseksi jo puolen tunnin ostosreissulla  akkuun latautuu reilun 15 kilometrin ajomatkan verran energiaa, joten kauppamatkat usein vain kasvattavat akun varausta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toistaiseksi täyssähköllä

Toistaiseksi Mercedes-Benz A 250 e on toiminut siis kuin täyssähköauto: polttomoottori ei ole vielä käynnistynyt.

Toki pisin yksittäinen ajomatka on ollut vasta 57 kilometriä – lämpimän sään ansiosta päätepisteessä auto arvioi sähköajoa olevan jäljellä vielä 4 kilometriä.

Mercedes-Benz A 250 e

Joku päivä täytyykin testata, miten pitkälle A 250 e:llä voikaan sähköllä päästä, jos vähän yrittää pihistellä. Menisiköhän 70 kilometriä?

Vähänkin pidemmän matkan koittaessa eteneminen toki siirtyy polttomoottorille. Yksittäisellä 300 kilometrin ajolla ladattava A 250 e siis tuskin on juuri taloudellisempi, kuin suunnilleen saman tehoisella bensiinimoottorilla varustettu Mercedes-Benz A 200.

Mercedes-Benz A 250 e

Ei ladattavan hybridin taloudellisuus toteudu pitkää matkaa ajamalla, vaan rutiinimaisten arkikilometrien taittamisesta ilman polttomoottoria. Mikäli valitsee ladattavan hybridin, jonka sähköinen toimintamatka riittää päivittäisiin ajoihin, jää yksittäisten mökkimatkojen vaikutus polttoaineenkulutukseen aika pieneksi. Ja sen päivittäin Hangosta Nuorgamiin autoilevan kannattaa edelleen valita diesel.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat