5.5.2020 Ajoneuvot Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin puolivuotinen koeajo Mercedes-Benz A 250 e:llä on kestänyt nyt pari viikkoa – toistaiseksi olemme pärjänneet pelkällä sähköllä. Viikko sitten kerroimme puolen vuoden koeajoon saapuneen Mercedes-Benz A 250 e:n varustelusta. Oikaisimme hieman ajankulkua, sillä oikeasti tehdastilauksena räätälöidyn auton varusteet valittiin jo tammikuussa.Pitkä odotus päättyi huhtikuun puolivälissä: Mercedes-Benz A 250 e saapui noudettavaksi Veho Airportiin Vantaalle. Mieleen palasi autoa suunnitellessa tullut fiilis: vaikka kyse on vain pitkään koeajoon tulevasta autosta, on tunnelmassa ripaus oman auton noutamisen taikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu internetistäVehon avarassa myymälässä odotti tutun näköinen auto – erikoinen tunne, sillä enhän aikaisemmin ollut nähnyt yksilöä kuin valmistajan nettisivuilla.Auton luovutus toteutettiin pääosin perinteiseen tyyliin, mutta kaksi poikkeusta teimme. Ensinnäkin opastukset ja muut esittelyt sivuutettiin, olinhan juuri palauttanut Moottorin koeajosta valkoisen Mercedes-Benz A 250 e sedanin, joten mallin ominaisuudet olivat tutut. Toiseksi autokauppaan erottamattomasti kuuluva kättely jätettiin tietysti tekemättä.Päähuomion autoa hakiessa vei MercedesMe-palvelu, jonka kautta auto yhdistetään puhelinapplikaatioon. Järjestelmä mahdollistaa esilämmityksen kaltaisia käteviä toimintoja, mutta niihin palaamme myöhemmin.Arki vähän erilaisenaNoudon jälkeen alkoi arki A-sarjan kanssa. Alkuperäinen suunnitelma oli ladata auto työpäivän aikana Moottorin toimituksessa, ja ajaa työmatka kumpaankin suuntaan sähköllä. Asun nimittäin taloyhtiössä, jossa minkäänlainen lataus ei ole sallittua.Nyt koronaviruksen takia työt tapahtuvat kotoa. Alkuun pelkäsin sen aiheuttavan haasteita latauksen kanssa, mutta elämä A 250 e:n kanssa on edennyt yllättävän vaivattomasti.Osittain syynä on kotityöskentelyn myötä merkittävästi vähentynyt ajomäärä – sen takia myös A 250 e:n matkamittariin on kertynyt toivottua vähemmän kilometrejä.Aivan yhtä paljon tilannetta on helpottanut auton toiminta. Lyhyillä kauppamatkoilla ladattava hybridi on mainio, sillä parin kilometrin polttomoottoriajossa kulutus jäisi suureksi jatkuvan kylmäkäytön takia.Toiseksi jo puolen tunnin ostosreissulla akkuun latautuu reilun 15 kilometrin ajomatkan verran energiaa, joten kauppamatkat usein vain kasvattavat akun varausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToistaiseksi täyssähkölläToistaiseksi Mercedes-Benz A 250 e on toiminut siis kuin täyssähköauto: polttomoottori ei ole vielä käynnistynyt.Toki pisin yksittäinen ajomatka on ollut vasta 57 kilometriä – lämpimän sään ansiosta päätepisteessä auto arvioi sähköajoa olevan jäljellä vielä 4 kilometriä.Joku päivä täytyykin testata, miten pitkälle A 250 e:llä voikaan sähköllä päästä, jos vähän yrittää pihistellä. Menisiköhän 70 kilometriä?Vähänkin pidemmän matkan koittaessa eteneminen toki siirtyy polttomoottorille. Yksittäisellä 300 kilometrin ajolla ladattava A 250 e siis tuskin on juuri taloudellisempi, kuin suunnilleen saman tehoisella bensiinimoottorilla varustettu Mercedes-Benz A 200.Ei ladattavan hybridin taloudellisuus toteudu pitkää matkaa ajamalla, vaan rutiinimaisten arkikilometrien taittamisesta ilman polttomoottoria. Mikäli valitsee ladattavan hybridin, jonka sähköinen toimintamatka riittää päivittäisiin ajoihin, jää yksittäisten mökkimatkojen vaikutus polttoaineenkulutukseen aika pieneksi. Ja sen päivittäin Hangosta Nuorgamiin autoilevan kannattaa edelleen valita diesel. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?