11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala & Valmistajat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Digimittaristojen myötä prätkävalmistajat ovat alkaneet kehittää pyöriinsä applikaatioita. Tätä nykyä moottoripyörän mittaristo kertoo paljon muutakin, kuin ajonopeuden, kierrosluvun ja ilman lämpötilan. Digimittaristojen yleistyminen on mahdollistanut se, että mittaristo yhdistää automaailmasta tutun tietoviihdenäytön myös prätkien mittaristoon.Lähimmäksi auton tietoviihdenäyttöä on prätkäpuolella päässyt Can-Am, jonka sähköprätkissä on käytössä Apple CarPlay, jonka kautta pyörän mittaristo muovautuu normista poikkeavaksi. Haasteitakin toki on, sillä yleensä mittaristot ovat kohtuullisen pienikokoisia.Valmistajien omien applikaatioiden idea on päästä eroon ulkopuolisista lisälaitteista, kuten navigaattorista. Vielä kymmenen vuotta sitten ajatus pyörän omasta applikaatiosta oli hyvin kaukainen, ja ajon aikainen reititys tapahtui ulkoisella navigointilaitteella. Ja älypuhelimien yleistyessä navilaitteet ovat pikälti kadonneet. Pian puhelinkin jää taskuun. Nyt lähes jokaisella valmistajalla on oma applikaationsa, jota käyttämällä navigaatio toimii suoraan pyörän mittariston kautta. Esimerkiksi BMW:llä, KTM:llä ja Hondalla on omansa. Niin myös Moottorin käyttötestipyörä CF Motossa.Se mitä kaikkea applikaatioilla voi tehdä, vaihtelee valmistajien välillä suuresti. Peruskattaus on navigoinnin lisäksi puhelimen, äänentoiston ja kypäräpuhelimen yhdistäminen. Ajatuksena on siis se, että kuski voi vastata ja soittaa puheluita ajaessaan, sekä kuunnella musiikkia kypäräpuhelimensa välityksellä.Edellä mainitut ominaisuudet löytyvät käytännössä jokaisesta applikaatiosta. Pyörä ja puhelin paritetaan joko Bluetoothin tai WIFI-verkon välityksellä. Sen jälkeen toimintoja voidaan ohjailla pyörän kahvoissa olevilla painikkeilla. Yleisesti ottaen järjestelmät toimivat moitteetta, mutta niiden käyttämiseen kannattaa perehtyä etukäteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNavigaattorit poikkeavat suuresti toisistaanToinen tärkeä ominaisuus on ehdottomasti navigointi, jossa applikaatiot poikkeavat suuresti. Osa käyttää navigointiin heijastusominaisuutta vaikkapa Google Mapsin muodossa ja osa kehittänyt oman navigaatioappinsa.Esimerkiksi KTM:n Connect -applikaation kartta- ja navigaatioapplikaatio on erinomainen. Se on kehitetty oikeasti motoristin tarpeet edellä, joten moottoriteiden välttäminen on toteutettu hienosti. Sen avulla voi suunnitella matkansa normaalia navigaattoria tarkemmin.Applikaation avulla voi myös halutessaan välttää tietullit. Lisäksi naviin voi ladata omat GPX-tiedostonsa, joten jos prätkäilijää kiinnostavat vaikkapa TET-reitit, saa tiedostot ladattua suoraan pyörän karttatietoihin. Järjestelmä antaa myös mahdollisuuden jakaa reitit kavereiden kesken. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”