11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala & Valmistajat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Digimittaristojen myötä prätkävalmistajat ovat alkaneet kehittää pyöriinsä applikaatioita. Tätä nykyä moottoripyörän mittaristo kertoo paljon muutakin, kuin ajonopeuden, kierrosluvun ja ilman lämpötilan. Digimittaristojen yleistyminen on mahdollistanut se, että mittaristo yhdistää automaailmasta tutun tietoviihdenäytön myös prätkien mittaristoon.Lähimmäksi auton tietoviihdenäyttöä on prätkäpuolella päässyt Can-Am, jonka sähköprätkissä on käytössä Apple CarPlay, jonka kautta pyörän mittaristo muovautuu normista poikkeavaksi. Haasteitakin toki on, sillä yleensä mittaristot ovat kohtuullisen pienikokoisia.Valmistajien omien applikaatioiden idea on päästä eroon ulkopuolisista lisälaitteista, kuten navigaattorista. Vielä kymmenen vuotta sitten ajatus pyörän omasta applikaatiosta oli hyvin kaukainen, ja ajon aikainen reititys tapahtui ulkoisella navigointilaitteella. Ja älypuhelimien yleistyessä navilaitteet ovat pikälti kadonneet. Pian puhelinkin jää taskuun. Nyt lähes jokaisella valmistajalla on oma applikaationsa, jota käyttämällä navigaatio toimii suoraan pyörän mittariston kautta. Esimerkiksi BMW:llä, KTM:llä ja Hondalla on omansa. Niin myös Moottorin käyttötestipyörä CF Motossa.Se mitä kaikkea applikaatioilla voi tehdä, vaihtelee valmistajien välillä suuresti. Peruskattaus on navigoinnin lisäksi puhelimen, äänentoiston ja kypäräpuhelimen yhdistäminen. Ajatuksena on siis se, että kuski voi vastata ja soittaa puheluita ajaessaan, sekä kuunnella musiikkia kypäräpuhelimensa välityksellä.Edellä mainitut ominaisuudet löytyvät käytännössä jokaisesta applikaatiosta. Pyörä ja puhelin paritetaan joko Bluetoothin tai WIFI-verkon välityksellä. Sen jälkeen toimintoja voidaan ohjailla pyörän kahvoissa olevilla painikkeilla. Yleisesti ottaen järjestelmät toimivat moitteetta, mutta niiden käyttämiseen kannattaa perehtyä etukäteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNavigaattorit poikkeavat suuresti toisistaanToinen tärkeä ominaisuus on ehdottomasti navigointi, jossa applikaatiot poikkeavat suuresti. Osa käyttää navigointiin heijastusominaisuutta vaikkapa Google Mapsin muodossa ja osa kehittänyt oman navigaatioappinsa.Esimerkiksi KTM:n Connect -applikaation kartta- ja navigaatioapplikaatio on erinomainen. Se on kehitetty oikeasti motoristin tarpeet edellä, joten moottoriteiden välttäminen on toteutettu hienosti. Sen avulla voi suunnitella matkansa normaalia navigaattoria tarkemmin.Applikaation avulla voi myös halutessaan välttää tietullit. Lisäksi naviin voi ladata omat GPX-tiedostonsa, joten jos prätkäilijää kiinnostavat vaikkapa TET-reitit, saa tiedostot ladattua suoraan pyörän karttatietoihin. Järjestelmä antaa myös mahdollisuuden jakaa reitit kavereiden kesken. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää