19.2.2020 Ajoneuvot MotoE-sähkömoottoripyörillä edessä toinen MM-kausi – Ajo Motorsport ja Niki Tuuli taistelevat maailmanmestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöisillä MotoE-ratamoottoripyörillä käynnistyy toinen MM-kausi. Ajo Motorsport MotoE -tiimin kuljettaja Niki Tuuli on yksi kovimpia mestaruuskandidaatteja. Suomalaistiimi Ajo Motorsport MotoE ja sen kuljettaja Niki Tuuli tekivät viime vuonna historiaa, kun Tuuli vei Sachsenringin radalla Saksassa ajetussa kaikkien aikojen ensimmäisessä MotoE-luokan MM-osakilpailussa nimiinsä sekä aika-ajon paalupaikan että kilpailun voiton. Valitettavasti Tuulen kausi päättyi kesken hänen loukkaannuttuaan kauden kolmannessa osakilpailussa Misanossa. Kaudelle 2020 suomalaistiimi lähtee tavoittelemaan luokan maailmanmestaruutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikilla samanlainen kalustoMotoE-luokassa kaikilla tiimeillä on käytössään samanlaiset, italialaisen Energica Motor Companyn toimittamat sähkökäyttöiset moottoripyörät. Tehoa niissä on 160 hevosvoimaa, vääntöä 200 newtonmetriä ja 260-kiloisen pyörän huippunopeus on 270 kilometriä tunnissa. Pyörässä ei ole kytkintä eikä vaihteistoa. Nollasta sataa se kiihtyy alle kolmessa sekunnissa. Kilpailuviikonlopun aika-ajossa ajetaan vain yksi lentävä kierros, joka määrää lähtöruudut. Kilpailussa ajetaan radan pituudesta riippuen 6-8 kilpailukierrosta. Kauden 2020 MM-osakilpailut ajetaan Euroopan MotoGP-viikonloppujen yhteydessä Jerezissä, Assenissa, Red Bull Ringillä, Misanossa ja Valenciassa.Sähkökäyttöisen pyörän akusto painaa 120 kiloa, minkä seurauksena pyörän kokonaispaino on selvästi suurempi kuin perinteisten polttomoottoripyörien paino.– Ajettavuus ei juurikaan eroa normaalista. Paino tuo hitaisiin mutkiin raskautta mutta nopeisiin mutkiin paino tuo lähinnä lisää pitoa, sanoo Niki Tuuli.Kilpailu kovenee – vastassa maailmanmestareitaToiseen MM-kauteen on helpompi lähteä, kun kokemusta pyörästä ja radoista on jo olemassa. Toisaalta myös kilpailu luokassa on koventunut, onhan mukana mm. MotoGP-luokassakin viime kaudella ajanut Bradley Smith sekä Ajo Motorsportin väreissä maailmanmestaruuteen takavuosina ajanut Mike Di Meglio.– Olin viime kaudella jatkuvasti kolmen kärkipyörän joukossa ja riskejä tuli ehkä otettua liikaakin. Toisaalta, ei niitä luita Misanossa kukaan muu rikkonut kuin minä itse, kuittaa Tuuli viime kauden epäonnen.Tallipäällikkö Aki Ajon mukaan MotoE on tätä päivää ja luokka on myös hyvä näyteikkuna kuljettajalle silmällä pitäen muita luokkia.– Niki on tällä hetkellä valmis kuljettaja mihin tahansa MotoGP-luokkaan (MotoGP, Moto2 tai Moto3), toteaa Ajo ja jatkaa odottavansa Tuulelta kärkisijoituksia myös tämän kauden MM-sarjassa.Vain kahden hengen taustatiimiEnergican toimittama MotoE-pyörä on perustekniikaltaan sama kuin viime vuonna. Tuulen pyörän tekniikasta vastaava Matti Kiiveri kertoo jokaiselle kuljettajalle sallittavan tiimissä vain kaksi taustahenkilöä, joista toinen vastaa tekniikasta ja toinen datasta.– Meillä myös datamiehellä on mekaanikkotausta, joten hän voi ja myös saa auttaa jos minulla tulee tekniikan kanssa kiire esimerkiksi kaatumisen jäljiltä pyörääJos pyörä menee harjoituksissa korjauskelvottomaan kuntoon, niin järjestäjillä on muutama varapyörä, jolloin kuljettajalla on mahdollisuus saada korvaava pyörä käyttöönsä kisaan. Kiiverin mukaan Tuulen pyörän paino on lähellä 260 kilon minimipainoa, ja myös järjestäjät haluavat toimillaan pitää painoerot vähäisinä.– Jos pyörään tulee kilpailun ajaksi järjestäjien kamerakalustoa, niin pyörässä on valmiina vastaavanpainoset lisäpainot, jotka poistetaan jolloin kamerakalusto ei anna painoetua muille kilpailijoille.Jotain pieniä asioita pyörissä saa rakentaa omalla tyylillään.– Esimerkiksi jalkatappien kiinnityksissä on eroja ja viime vuonna rakensin Nikin pyörän vasempaan kahvaan ”skootterijarrun”. Muuten pyörät ovat käytännössä samanlaisia keskenään.Kilpailun pituus määräytyy akkukapasiteetin mukaan. Ajettavan 6–8 kierroksen kilpailun aikana akkujen varaus laskee lähelle 30 prosentin tasoa, mutta ei sen alle.– Jos mennään alle 30 prosentin, niin silloin eri akkujen välillä tulee jo eroja miten ne varaustaan luovuttavat. Ei ole tietenkään järkevää, että kilpailun viimeisellä kierroksella voitosta taisteltaessa pyörät eivät olisi tasaväkisiä, päättää Kiiveri.MotoE World Cup:n avauskilpailu kaasutellaan 3. toukokuuta Jerezin radalla Espanjassa. Viiden osakilpailun pituinen sarja päättyy Valenciassa 15. marraskuuta 2020.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen