19.2.2020 Ajoneuvot MotoE-sähkömoottoripyörillä edessä toinen MM-kausi – Ajo Motorsport ja Niki Tuuli taistelevat maailmanmestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöisillä MotoE-ratamoottoripyörillä käynnistyy toinen MM-kausi. Ajo Motorsport MotoE -tiimin kuljettaja Niki Tuuli on yksi kovimpia mestaruuskandidaatteja. Suomalaistiimi Ajo Motorsport MotoE ja sen kuljettaja Niki Tuuli tekivät viime vuonna historiaa, kun Tuuli vei Sachsenringin radalla Saksassa ajetussa kaikkien aikojen ensimmäisessä MotoE-luokan MM-osakilpailussa nimiinsä sekä aika-ajon paalupaikan että kilpailun voiton. Valitettavasti Tuulen kausi päättyi kesken hänen loukkaannuttuaan kauden kolmannessa osakilpailussa Misanossa. Kaudelle 2020 suomalaistiimi lähtee tavoittelemaan luokan maailmanmestaruutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikilla samanlainen kalusto MotoE-luokassa kaikilla tiimeillä on käytössään samanlaiset, italialaisen Energica Motor Companyn toimittamat sähkökäyttöiset moottoripyörät. Tehoa niissä on 160 hevosvoimaa, vääntöä 200 newtonmetriä ja 260-kiloisen pyörän huippunopeus on 270 kilometriä tunnissa. Pyörässä ei ole kytkintä eikä vaihteistoa. Nollasta sataa se kiihtyy alle kolmessa sekunnissa. Kilpailuviikonlopun aika-ajossa ajetaan vain yksi lentävä kierros, joka määrää lähtöruudut. Kilpailussa ajetaan radan pituudesta riippuen 6-8 kilpailukierrosta. Kauden 2020 MM-osakilpailut ajetaan Euroopan MotoGP-viikonloppujen yhteydessä Jerezissä, Assenissa, Red Bull Ringillä, Misanossa ja Valenciassa. Sähkökäyttöisen pyörän akusto painaa 120 kiloa, minkä seurauksena pyörän kokonaispaino on selvästi suurempi kuin perinteisten polttomoottoripyörien paino. – Ajettavuus ei juurikaan eroa normaalista. Paino tuo hitaisiin mutkiin raskautta mutta nopeisiin mutkiin paino tuo lähinnä lisää pitoa, sanoo Niki Tuuli. Kilpailu kovenee – vastassa maailmanmestareita Toiseen MM-kauteen on helpompi lähteä, kun kokemusta pyörästä ja radoista on jo olemassa. Toisaalta myös kilpailu luokassa on koventunut, onhan mukana mm. MotoGP-luokassakin viime kaudella ajanut Bradley Smith sekä Ajo Motorsportin väreissä maailmanmestaruuteen takavuosina ajanut Mike Di Meglio. – Olin viime kaudella jatkuvasti kolmen kärkipyörän joukossa ja riskejä tuli ehkä otettua liikaakin. Toisaalta, ei niitä luita Misanossa kukaan muu rikkonut kuin minä itse, kuittaa Tuuli viime kauden epäonnen. Tallipäällikkö Aki Ajon mukaan MotoE on tätä päivää ja luokka on myös hyvä näyteikkuna kuljettajalle silmällä pitäen muita luokkia. – Niki on tällä hetkellä valmis kuljettaja mihin tahansa MotoGP-luokkaan (MotoGP, Moto2 tai Moto3), toteaa Ajo ja jatkaa odottavansa Tuulelta kärkisijoituksia myös tämän kauden MM-sarjassa. Vain kahden hengen taustatiimi Energican toimittama MotoE-pyörä on perustekniikaltaan sama kuin viime vuonna. Tuulen pyörän tekniikasta vastaava Matti Kiiveri kertoo jokaiselle kuljettajalle sallittavan tiimissä vain kaksi taustahenkilöä, joista toinen vastaa tekniikasta ja toinen datasta. – Meillä myös datamiehellä on mekaanikkotausta, joten hän voi ja myös saa auttaa jos minulla tulee tekniikan kanssa kiire esimerkiksi kaatumisen jäljiltä pyörää Jos pyörä menee harjoituksissa korjauskelvottomaan kuntoon, niin järjestäjillä on muutama varapyörä, jolloin kuljettajalla on mahdollisuus saada korvaava pyörä käyttöönsä kisaan. Kiiverin mukaan Tuulen pyörän paino on lähellä 260 kilon minimipainoa, ja myös järjestäjät haluavat toimillaan pitää painoerot vähäisinä. – Jos pyörään tulee kilpailun ajaksi järjestäjien kamerakalustoa, niin pyörässä on valmiina vastaavanpainoset lisäpainot, jotka poistetaan jolloin kamerakalusto ei anna painoetua muille kilpailijoille. Jotain pieniä asioita pyörissä saa rakentaa omalla tyylillään. – Esimerkiksi jalkatappien kiinnityksissä on eroja ja viime vuonna rakensin Nikin pyörän vasempaan kahvaan ”skootterijarrun”. Muuten pyörät ovat käytännössä samanlaisia keskenään. Kilpailun pituus määräytyy akkukapasiteetin mukaan. Ajettavan 6–8 kierroksen kilpailun aikana akkujen varaus laskee lähelle 30 prosentin tasoa, mutta ei sen alle. – Jos mennään alle 30 prosentin, niin silloin eri akkujen välillä tulee jo eroja miten ne varaustaan luovuttavat. Ei ole tietenkään järkevää, että kilpailun viimeisellä kierroksella voitosta taisteltaessa pyörät eivät olisi tasaväkisiä, päättää Kiiveri. MotoE World Cup:n avauskilpailu kaasutellaan 3. toukokuuta Jerezin radalla Espanjassa. Viiden osakilpailun pituinen sarja päättyy Valenciassa 15. marraskuuta 2020. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe