19.2.2020 Ajoneuvot MotoE-sähkömoottoripyörillä edessä toinen MM-kausi – Ajo Motorsport ja Niki Tuuli taistelevat maailmanmestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöisillä MotoE-ratamoottoripyörillä käynnistyy toinen MM-kausi. Ajo Motorsport MotoE -tiimin kuljettaja Niki Tuuli on yksi kovimpia mestaruuskandidaatteja. Suomalaistiimi Ajo Motorsport MotoE ja sen kuljettaja Niki Tuuli tekivät viime vuonna historiaa, kun Tuuli vei Sachsenringin radalla Saksassa ajetussa kaikkien aikojen ensimmäisessä MotoE-luokan MM-osakilpailussa nimiinsä sekä aika-ajon paalupaikan että kilpailun voiton. Valitettavasti Tuulen kausi päättyi kesken hänen loukkaannuttuaan kauden kolmannessa osakilpailussa Misanossa. Kaudelle 2020 suomalaistiimi lähtee tavoittelemaan luokan maailmanmestaruutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikilla samanlainen kalusto MotoE-luokassa kaikilla tiimeillä on käytössään samanlaiset, italialaisen Energica Motor Companyn toimittamat sähkökäyttöiset moottoripyörät. Tehoa niissä on 160 hevosvoimaa, vääntöä 200 newtonmetriä ja 260-kiloisen pyörän huippunopeus on 270 kilometriä tunnissa. Pyörässä ei ole kytkintä eikä vaihteistoa. Nollasta sataa se kiihtyy alle kolmessa sekunnissa. Kilpailuviikonlopun aika-ajossa ajetaan vain yksi lentävä kierros, joka määrää lähtöruudut. Kilpailussa ajetaan radan pituudesta riippuen 6-8 kilpailukierrosta. Kauden 2020 MM-osakilpailut ajetaan Euroopan MotoGP-viikonloppujen yhteydessä Jerezissä, Assenissa, Red Bull Ringillä, Misanossa ja Valenciassa. Sähkökäyttöisen pyörän akusto painaa 120 kiloa, minkä seurauksena pyörän kokonaispaino on selvästi suurempi kuin perinteisten polttomoottoripyörien paino. – Ajettavuus ei juurikaan eroa normaalista. Paino tuo hitaisiin mutkiin raskautta mutta nopeisiin mutkiin paino tuo lähinnä lisää pitoa, sanoo Niki Tuuli. Kilpailu kovenee – vastassa maailmanmestareita Toiseen MM-kauteen on helpompi lähteä, kun kokemusta pyörästä ja radoista on jo olemassa. Toisaalta myös kilpailu luokassa on koventunut, onhan mukana mm. MotoGP-luokassakin viime kaudella ajanut Bradley Smith sekä Ajo Motorsportin väreissä maailmanmestaruuteen takavuosina ajanut Mike Di Meglio. – Olin viime kaudella jatkuvasti kolmen kärkipyörän joukossa ja riskejä tuli ehkä otettua liikaakin. Toisaalta, ei niitä luita Misanossa kukaan muu rikkonut kuin minä itse, kuittaa Tuuli viime kauden epäonnen. Tallipäällikkö Aki Ajon mukaan MotoE on tätä päivää ja luokka on myös hyvä näyteikkuna kuljettajalle silmällä pitäen muita luokkia. – Niki on tällä hetkellä valmis kuljettaja mihin tahansa MotoGP-luokkaan (MotoGP, Moto2 tai Moto3), toteaa Ajo ja jatkaa odottavansa Tuulelta kärkisijoituksia myös tämän kauden MM-sarjassa. Vain kahden hengen taustatiimi Energican toimittama MotoE-pyörä on perustekniikaltaan sama kuin viime vuonna. Tuulen pyörän tekniikasta vastaava Matti Kiiveri kertoo jokaiselle kuljettajalle sallittavan tiimissä vain kaksi taustahenkilöä, joista toinen vastaa tekniikasta ja toinen datasta. – Meillä myös datamiehellä on mekaanikkotausta, joten hän voi ja myös saa auttaa jos minulla tulee tekniikan kanssa kiire esimerkiksi kaatumisen jäljiltä pyörää Jos pyörä menee harjoituksissa korjauskelvottomaan kuntoon, niin järjestäjillä on muutama varapyörä, jolloin kuljettajalla on mahdollisuus saada korvaava pyörä käyttöönsä kisaan. Kiiverin mukaan Tuulen pyörän paino on lähellä 260 kilon minimipainoa, ja myös järjestäjät haluavat toimillaan pitää painoerot vähäisinä. – Jos pyörään tulee kilpailun ajaksi järjestäjien kamerakalustoa, niin pyörässä on valmiina vastaavanpainoset lisäpainot, jotka poistetaan jolloin kamerakalusto ei anna painoetua muille kilpailijoille. Jotain pieniä asioita pyörissä saa rakentaa omalla tyylillään. – Esimerkiksi jalkatappien kiinnityksissä on eroja ja viime vuonna rakensin Nikin pyörän vasempaan kahvaan ”skootterijarrun”. Muuten pyörät ovat käytännössä samanlaisia keskenään. Kilpailun pituus määräytyy akkukapasiteetin mukaan. Ajettavan 6–8 kierroksen kilpailun aikana akkujen varaus laskee lähelle 30 prosentin tasoa, mutta ei sen alle. – Jos mennään alle 30 prosentin, niin silloin eri akkujen välillä tulee jo eroja miten ne varaustaan luovuttavat. Ei ole tietenkään järkevää, että kilpailun viimeisellä kierroksella voitosta taisteltaessa pyörät eivät olisi tasaväkisiä, päättää Kiiveri. MotoE World Cup:n avauskilpailu kaasutellaan 3. toukokuuta Jerezin radalla Espanjassa. Viiden osakilpailun pituinen sarja päättyy Valenciassa 15. marraskuuta 2020. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan