3.5.2020 Kotimaanmatkailu Motoristin matkavinkki: Sipoon syheröt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maukkaita mutkateitä löytääkseen ei tarvitse poistua kovin kauas pääkaupungistamme. Sipoosta löytyy makeita mutkia ja reittejä. Kaunis päivä ja moottoripyörä valmiina lähtöön. Mutta minne? Onko tuttu ongelma?Teiden lisäksi myös kuskien reittivalinnat urautuvat usein. Tässä yksinkertainen ajovinkki pääkaupunkiseudulta. Vaikka reitti on pituudeltaan vain vajaat 150 kilometriä, on siihen hyvä varata aikaa kolmisen tuntia, taukojen kanssa vähän enemmän.Nopeusrajoitukset ovat monessa kohdin 60 kilometriä tunnissa ja maksimissaankin vain 80 kilometriä tunnissa, mutta mutkat ovat parhaimmillaan niin kireitä, että yhtään enempää vauhtia ei kaipaakaan.Reitin aluksi ajetaan Uutta Porvoontietä Sipoonrantaan asti. Sen jälkeen ajettavalla Immersbyntiellä ei juuri suoraa tai tasaista kohtaa ole.Jos eteen sattuu traktori, niin ohituspaikkaa voi joutua odottamaan pitkäänkin. Tien kunto on vaihteleva ja erityisesti loppuosassa asfaltissa on reikiä, joista pahimpia on myös paikattu kevään aikana.Hindsbyn jälkeen vuorossa on yksi Uudenmaan tunnetuimpia mutkatiepätkiä, Boxintie. Se on kunnoltaan loistava.Urbaani legenda kertoo, että kaahaavien motoristien takia tienvarren asukkaat ovat jopa levittäneet joskus hiekkaa mutkiin tai heiluneet aidanseipäiden kanssa tien laidassa. Huomioi asukkaat ja muut tielläliikkujat ja sovita nopeus sen mukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahvitauko laiturillaBoxinkylän jälkeen suunnataan kohti Spjutsundia. Metsän siimeksessä kulkeva tie on usein aamulla ja pitkään sateen jälkeen kostea. Tien päässä odottaa Spjutsundin yhteyslaituri, jonka tuntumasta löytyy varmasti sopiva rauhallinen paikka omien eväiden nauttimiseen.Kun lähdetään takaisin, käännytään heti ensimmäisestä risteyksestä Svartbäckintielle. Se on reitin hitain osuus johtaen lopulta Nesteen öljynjalostamon tuntumaan. Kulloon kohdalta käännytään 170-tielle kohti Porvoota ja noin kilometrin jälkeen vasemmalle Anttila-tienviitasta.Tasaisesti polveileva tie kulkee maalaismaisemassa, jossa kuljettaja voi ihailla mansardikattoisia taloja, vanhanajan aittarakennuksia, ja tietysti varoa samalla maatalouskoneita erityisesti toukotöiden aikaan.Selfie-stoppiVekkoskelta ajetaan Kuninkaantietä lyhyt siirtymä Hinthaaraan, josta Laukkosken ja Linnapellon kautta Nikkilän kartanon luo.Paippistentiellä kannattaa pitää silmät auki, ettei ohita yhtä Uudenmaan suosituinta kuvauspaikkaa, ”Suomen pienintä Shelliä”. Sen edessä otettujen selfieiden näkemiseltä on harva motoristi onnistunut välttymään. Pohjoispaippisten kautta kierretään Kaskelaan ja Nikkilään, josta jatketaan Hindsbyhyn ja palataan samaa reittiä lähtöpaikkaan.Reitti välttelee muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kylien keskustat. Huomioi silti reitinvarren asukkaat ja pidä vauhti maltillisena. Huhti-toukokuun vaihteen toukotyöt tarkoittavat, että tiellä on runsaasti työkoneita ja epäpuhtauksia.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Reitin suunnittelussa käytetyt pisteet: Syöttämällä seuraavat kiintopisteet esimerkiksi Googlen karttapalveluun, saa ulottuvilleen reittiehdotuksen, jonka avulla Sipoon parhaat palat on helppo nauttia muutaman tunnin moottoripyöräreissun muodossa. Itäkeskus, 00930 Helsinki Hindsby, 04130 Svartbäck, 06880 Laukkoski, 07150 Pohjois-Paippinen, 04170 Itis, Itäkatu 1-7, 00930 Helsinki Google Mapsin karttalinkki Sipoon syheröille löytyy tästä. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa