2.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Euroopan vapauttaja – Harley-Davidson WLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuhoutumattomaksi suunniteltu, Euroopan vapauttajana ja sodan voittaneena moottoripyöränä tunnettu Harley-Davidson WLA merkitsi paljon myös moottoripyörien rakentelukulttuurin kehittymiselle. 1920-luvun loppupuolella Harley-Davidson esitteli aloitteleville kuljettajille tarkoitetun keskikokoisen mallin, joka synnytettiin asentamalla täysin uusi, 45-kuutiotuumainen (738 cm3) sivuventtiili-V2 pienemmällä, yksisylinterisellä moottorilla varustetusta B-sarjasta lainattuun runkoon. D-sarja, tai kansan suussa ”Forty-five”, oli syntynyt. Aloittelijoiden lisäksi malli päätyi myös flat track -kilpailijoiden suosioon ja siinä käytetty moottori säilyi tuotannossa aina vuoteen 1973 saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLujatekoinen ja luotettava lähtökohtaMallin kolmas kehitysversio oli vuonna 1937 esitelty W-sarja, jonka osana esiteltiin WL-malli. Mallinimi tarkoitti yksipaikkaista, korkeapuristeisella moottorilla varustettua pyörää – lättäpään kohdalla korkeapuristeisuus tosin tarkoitti nykymittapuulla maltillista 5:1 lukemaa. Ajalle tyypilliseen tapaan mallin jäykkäperäinen runko oli varustettu springer-haarukalla.WL oli kestävä ja yksinkertainen, eikä sitä oltu yritettykään suunnitella kovin hienostuneeksi tai suorituskykyiseksi. Harley-Davidsonin tuolloin Big Twin -malleissaan käyttämät knucklehead-moottorit olivat huomattavasti sivuventtiilimoottoria tehokkaampia. Lättäpää puolestaan oli erittäin varmatoiminen. Lisäksi sen huoltaminen ja korjaaminen oli yksinkertaista.Juuri nämä ominaisuudet herättivät myös Yhdysvaltain armeijan huomion, kun sodan syttyminen Euroopassa alkoi näyttää yhä todennäköisemmältä. Kilpailijansa Indianin harmiksi Harley-Davidson saikin sodan alla sopimuksen kaikkien Yhdysvaltain viranomaiskäyttöön tulevien moottoripyörien valmistamisesta.Maltillisesti muutettuna taistelukentilleVirallisesti vuonna 1940 esitelty Harley-Davidson WLA oli valmistajan armeijan käyttöön muokkaama versio siviilimallista. Valmistajan WL-malliin tekemät muutokset olivat suhteellisen vähäisiä.WLA:n haarukka oli noin 6 senttimetriä pidempi suuremman maavaran saavuttamiseksi. Lokasuojat olivat leveämmät ja avoimemmat mutaisia olosuhteita silmällä pitäen. Ilmansuodatin vaihdettiin pölyisissä olosuhteissa tehokkaaseen öljykylpysuodattimeen ja kampikammion huohotukseen tehtiin muutoksia, jotta moottoriin ei joutuisi vettä vesistöjä ylitettäessä. Radion kuljettamiseksi pyörään asennettiin tukeva tavarateline.Muulta varustukseltaan eri yksilöt poikkesivat toisistaan, mutta tyypillisiä varusteita olivat tuulilasi, jalkasuojat, suojaraudat, pohjapanssari, nahkaiset sivulaukut, ammuslaatikko, peilit sekä asekotelo. Mallin työkalusarja ja käyttöohjekirja olivat siviiliversiota kattavampia, jotta käyttäjän mahdollisuus onnistua kentällä tarvittavissa korjaustoimissa olisi suurempi.Vaikka mallin valmistus oli aloitettu jo aiemmin, se pääsi todelliseen vauhtiin Japanin hyökättyä Pearl Harboriin 7. joulukuuta 1941. Mielenkiintoisena yksityiskohtana kaikkien Pearl Harborin jälkeen valmistettujen WLA-mallien vuosimalliksi on todellisesta valmistusajankohdasta riippumatta merkitty 1942.Aluksi Harley-Davidson valmisti moottoripyöriä myös muihin kuin valtion käyttöön, mutta vuonna 1943 sotaväen tarpeet olivat kasvaneet niin mittaviksi, että kapasiteettia siviilimallien valmistamiseen ei enää ollut. Yhdysvaltain sotavoimien lisäksi WLA:ta tai sen johdannaisia toimitettiin Neuvostoliittoon, Kanadaan, Etelä-Afrikkaan, Iso-Britanniaan, Kiinaan ja Ranskaan. Sodan loppuun mennessä Harley-Davidson oli valmistanut sotilaskäyttöön noin 88 000 WLA:ta.Euroopan vapauttaja ja moottoripyöräkulttuurin kehittäjäWLA oli suunniteltu kaiken kestäväksi, ”tuhoutumattomaksi” moottoripyöräksi ja sellainen se myös mitä suurimmassa määrin oli. Mallin erinomaisuudesta kertoo myös se, että vaikka sen valmistus loppui toisen maailmansodan päättymiseen, otettiin se uudelleen tuotantoon Korean sodan alla.WLA:n merkittävimmät käyttötarkoitukset toisessa maailmansodassa liittyivät poliisi-, partiointi- ja kuriiritoimintaan. Mallin ikonisen maineen loi se, että ensimmäiset amerikkalaiset sotilaat natsien miehittämillä alueilla olivat yleensä moottoripyörillään liikkuvia tiedustelu-upseereita. WLA:n näkeminen kertoikin usein Yhdysvaltain armeijan lähestymisestä, joten malli sai lempinimet ”The Liberator” (vapauttaja) ja ”The Bike that Won the War” (moottoripyörä, joka voitti sodan).WLA on merkittävä malli myös moottoripyöräkulttuurin kehittymisessä. Sodan jälkeen rintamalta palanneet sotilaat halusivat moottoripyöriä, ja sellaisia oli hyvin saatavilla armeijan tuttujen ylijäämä-WLA-mallien muodossa.Kotiutuneet sotilaat muokkasivat hankkimistaan pyöristä omien mieltymistensä mukaisia, joten sotamenestyksen lisäksi mallin merkitys bobber- ja chopper-kulttuurin synnylle on huomattava. Itse asiassa WLA-mallit olivat niin kysyttyjä ja niiden rakentelu oli niin suosittua, että suuresta valmistusmäärästä huolimatta alkuperäiskuntoiset WLA:t ovat nykyään erittäin harvinaisia.Kuvien Harley-Davidson WLA on nähtävillä Suomen moottoripyörämuseossa ja sen omistaja on Marcus Mannerla.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen