21.7.2018

MP-klassikko: Itäblokin eliittiä – Jawa 250 Six Days ’61

Jawa 250 Six Days

Toisen maailmansodan jälkeen Jawa oli yksi markkinoiden edistyksellisimmistä moottoripyörävalmistajista. Ennen kuin suunnitelmatalous rappioitti valmistajan innovatiivisuuden, se kehitti useita moottoriurheilussa menestyneitä malleja, kuten 250 Six Daysin.

František Janeček syntyi vuonna 1878 tuolloin Itävalta-Unkariin kuuluneessa Böömissä. Prahan teknisessä opistossa mekaniikkaa opiskellut Janeček jatkoi opiskelujaan Berliinin teknisessä yliopistossa. Työuransa hän aloitti böömiläisessä Kolben-yhtiössä niin menestyksekkäästi, että hänet nimettiin Kolbenin uuden, Alankomaissa sijaitsevan tehtaan johtajaksi vain 23-vuotiaana.

Lahjakkaaksi keksijäksi osoittautunut Janeček palasi 31-vuotiaana Prahaan, jonne mies avasi oman konepajansa. Pian yhtiö olikin rekisteröinyt useita patentteja. Palveltuaan ensimmäisessä maailmansodassa, Janeček palasi työnsä pariin ja loi kymmenien muiden patenttien lisäksi ehkä tunnetuimman keksintönsä, Janeček-käsikranaatin, joka päätyi Tšekkoslovakian armeijan käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennakkoluulottomasti kohti uusia haasteita

Aseteollisuuden ollessa laskusuunnassa, Janeček päätti aloittaa moottoripyörien valmistuksen ilman aiempaa kokemusta kaksipyöräisistä. Ennakkoluuloton mies uskoi vahvan osaamisensa mekaniikasta riittäväksi. Moottoritoimittajia pohtiessaan Janeček päätyi saksalaisen, jo tuotantoaan lopettamassa olleen Wandererin 500-kuutioiseen, nelitahtiseen voimanlähteeseen. Jawan nimi onkin johdettu Janečekin ja Wandederin nimistä.

Ensimmäinen Jawa-malli, tunnusomaiseksi muodostuvaa punaista väriä kantava 500 OHV, esiteltiin syksyllä 1929. Se menestyi mukavasti, mutta melko kallis hinta rajasi ostajajoukkoa, erityisesti 30-luvun laman iskettyä. Uudelle, edullisemmalle mallille olisi siis kysyntää.

Jawa 250 Six Days

Jawalla ei aikailtu, vaan vuonna 1932 esiteltiin brittiläisen Villiersin kaksitahtisella moottorilla varustettu Jawa 175. Markkinoiden edullisin moottoripyörä oli laadukas, kestävä ja taloudellinen, joten ei ole yllättävää, että siitä muodostui myyntimenestys. Kun mallin valmistus lopetettiin vuonna 1946, oli sitä valmistettu yli 27 000 kappaletta.

Kevyt ja suorituskykyinen 175 piirsi osaltaan suuntaviivoja Jawan tulevaisuudelle. Vaikka Jawa esitteli vielä nelitahtisiakin malleja, tulisi valmistaja tunnetuksi nimenomaan kevyistä kaksitahtisistaan.

Sodan aikana kehityksen kärkeen

Natsi-Saksan miehitettyä Tšekkoslovakian vuonna 1938, Janečekin oli luovutettava tehtaansa miehittävälle vallalle, joka valjasti tehtaan täyttämään Luftwaffen tarpeita. Moottoripyörien kehitystyötä kuitenkin jatkettiin uuden vallanpitäjän tietämättä ja niiden valmistus aloitettiin uudelleen heti sodan päätyttyä.

Janeček menehtyi vuonna 1941 ja tehtaan johtoon siirtyi hänen poikansa Karel. Sodan jälkeen rautaesiripun taakse jäänyt Jawa kansallistettiin ja yhdistettiin toiseen tšekkoslovakialaiseen moottoripyöränvalmistajaan, ČZ:aan. Vuonna 1946 nähtiin sodanaikaisen kehitystyön tulokset, kun valmistaja esitteli modernin, yksisylinterisen, 250-kuutioisen kaksitahtimallin. Typ 11 -mallin vaihteisto ja moottori olivat yhtenäiset, sen märkäkytkin oli monilevyinen ja etuhaarukka oli teleskooppi. Pari vuotta myöhemmin valmistaja esitteli samaan runkoon valmistetun, 350-kuutioisella 2-sylinterisellä moottorilla varustetun typ 12 -mallin.

Erittäin menestynyt kilpailuissa

Jawa oli ollut jo ennen sotaa aktiivinen kilpailuissa, ja merkillä voitettiin ensimmäinen International Six Days Trials jo vuonna 1930. Todellinen menestys alkoi kuitenkin vasta sodan jälkeen ja valmistaja alkoi tarjota katupyöristä muokattuja Six Days -malleja.

Seuraava askel oli keinuhaarukalla varustettujen 250-kuutioisen typ 353- ja 350-kuutioisen typ 354 -mallien esittely vuonna 1953. Näiden pohjalta kehitettiin Six Days -mallit typ 553 (250 cm3) ja 554 (350 cm3). Six Days -mallien runko oli vahvistettu, niiden maavara oli suurempi ja vanteet kookkaammat. Lisäksi erityisesti 250-kuutioisen moottori poikkesi huomattavasti katuversiosta.

Jawa 250 Six Days

Typ 353:n 12-hevosvoimainen moottori oli varustettu terässylinterillä, kun taas 553:ssa käytettiin putkitettua alumiinisylinteriä, jonka kanavat olivat merkittävästi paremmin virtaavat. Lisäksi Six Days -mallissa käytetty mäntä poikkesi vakiomallista, sen kansi oli varustettu kahdella sytytystulpalla ja bensiinin ja ilman seosta moottoriin syötti kookkaampi kaasutin. Näillä eväin tehoa saatiin nostettua 17,5 hevosvoimaan, minkä turvin 140-kiloinen pyörä oli maasto-olosuhteissa aikansa ehdotonta huippua.

Vaikka 350-kuutioinen malli olikin menestyksekkäämpi kilpakäytössä, voitettiin 250-kuutioisella typ 553:lla ISDT:n lisäksi esimerkiksi Päijänneajo kolmesti. Lisäksi malli oli erittäin menestyksekäs motocross-kilpailuissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomessa suosittuja katukäytössä

Jawan Six Days -mallit nousivat Suomessa erittäin suosituiksi myös kilpakäytön ulkopuolella. Autojen saatavuus oli rajallinen ja muutoinkin maastokäyttöön kehitetyt Jawat olivat omiaan heikkokuntoisilla maanteillä. Lisäksi Six Days -mallit olivat esimerkiksi metsurien mieleen, sillä niillä pääsi kätevästi vaikeakulkuisillekin työmaille.

Myös Suomen ja Ruotsin puolustusvoimat oivalsivat mallien etevyyden ja ottivat mallit palveluskäyttöön. Ruotsalaisille Jawa rakensi lisäksi talvikäyttöä silmälläpitäen suksilla varustettua 553-mallia.

Suunnitelmatalous kuihdutti innovatiivisuuden

Jawan tuotekehitys oli 50- ja 60-luvuilla vilkasta ja innovatiivista. Esimerkiksi vuonna 1959 Jawa patentoi merkille tunnusomaisen automaattikytkimen, jonka patentin ostanut Honda on käyttänyt sitä näihin päiviin asti Aasian markkinoille suunnatuissa malleissaan. Vuonna 1963 553- ja 554-malleille esiteltiin puolestaan kumouksellista banaanirunkoa käyttävä, 27-hevosvoimaisella 250-kuutioisella moottorilla esitelty seuraaja.

Valtiojohtoinen suunnittelu näkyi kuitenkin lopulta taantumisena. Vaikka Jawalla pärjättiinkin yhä kilpailuissa, ei uusia innovaatioita ollut tarvetta ottaa käyttöön tuotantomalleissa, sillä itäblokin markkinoille kelpasivat vähemmänkin edistykselliset mallit. Neuvostoliiton kaaduttua länsimaisista kilpailijoistaan jälkeen jäänyt Jawa ajautuikin ongelmiin ja vaikka valmistajan mallistosta löytyy muutamia malleja, on Jawan asema markkinoilla tänä päivänä lähinnä marginaalinen.

Artikkelin kuvituksena oleva Jawa 250 Six Days on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.

Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat