21.7.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Itäblokin eliittiä – Jawa 250 Six Days ’61 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen maailmansodan jälkeen Jawa oli yksi markkinoiden edistyksellisimmistä moottoripyörävalmistajista. Ennen kuin suunnitelmatalous rappioitti valmistajan innovatiivisuuden, se kehitti useita moottoriurheilussa menestyneitä malleja, kuten 250 Six Daysin. František Janeček syntyi vuonna 1878 tuolloin Itävalta-Unkariin kuuluneessa Böömissä. Prahan teknisessä opistossa mekaniikkaa opiskellut Janeček jatkoi opiskelujaan Berliinin teknisessä yliopistossa. Työuransa hän aloitti böömiläisessä Kolben-yhtiössä niin menestyksekkäästi, että hänet nimettiin Kolbenin uuden, Alankomaissa sijaitsevan tehtaan johtajaksi vain 23-vuotiaana. Lahjakkaaksi keksijäksi osoittautunut Janeček palasi 31-vuotiaana Prahaan, jonne mies avasi oman konepajansa. Pian yhtiö olikin rekisteröinyt useita patentteja. Palveltuaan ensimmäisessä maailmansodassa, Janeček palasi työnsä pariin ja loi kymmenien muiden patenttien lisäksi ehkä tunnetuimman keksintönsä, Janeček-käsikranaatin, joka päätyi Tšekkoslovakian armeijan käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ennakkoluulottomasti kohti uusia haasteita Aseteollisuuden ollessa laskusuunnassa, Janeček päätti aloittaa moottoripyörien valmistuksen ilman aiempaa kokemusta kaksipyöräisistä. Ennakkoluuloton mies uskoi vahvan osaamisensa mekaniikasta riittäväksi. Moottoritoimittajia pohtiessaan Janeček päätyi saksalaisen, jo tuotantoaan lopettamassa olleen Wandererin 500-kuutioiseen, nelitahtiseen voimanlähteeseen. Jawan nimi onkin johdettu Janečekin ja Wandederin nimistä. Ensimmäinen Jawa-malli, tunnusomaiseksi muodostuvaa punaista väriä kantava 500 OHV, esiteltiin syksyllä 1929. Se menestyi mukavasti, mutta melko kallis hinta rajasi ostajajoukkoa, erityisesti 30-luvun laman iskettyä. Uudelle, edullisemmalle mallille olisi siis kysyntää. Jawalla ei aikailtu, vaan vuonna 1932 esiteltiin brittiläisen Villiersin kaksitahtisella moottorilla varustettu Jawa 175. Markkinoiden edullisin moottoripyörä oli laadukas, kestävä ja taloudellinen, joten ei ole yllättävää, että siitä muodostui myyntimenestys. Kun mallin valmistus lopetettiin vuonna 1946, oli sitä valmistettu yli 27 000 kappaletta. Kevyt ja suorituskykyinen 175 piirsi osaltaan suuntaviivoja Jawan tulevaisuudelle. Vaikka Jawa esitteli vielä nelitahtisiakin malleja, tulisi valmistaja tunnetuksi nimenomaan kevyistä kaksitahtisistaan. Sodan aikana kehityksen kärkeen Natsi-Saksan miehitettyä Tšekkoslovakian vuonna 1938, Janečekin oli luovutettava tehtaansa miehittävälle vallalle, joka valjasti tehtaan täyttämään Luftwaffen tarpeita. Moottoripyörien kehitystyötä kuitenkin jatkettiin uuden vallanpitäjän tietämättä ja niiden valmistus aloitettiin uudelleen heti sodan päätyttyä. Janeček menehtyi vuonna 1941 ja tehtaan johtoon siirtyi hänen poikansa Karel. Sodan jälkeen rautaesiripun taakse jäänyt Jawa kansallistettiin ja yhdistettiin toiseen tšekkoslovakialaiseen moottoripyöränvalmistajaan, ČZ:aan. Vuonna 1946 nähtiin sodanaikaisen kehitystyön tulokset, kun valmistaja esitteli modernin, yksisylinterisen, 250-kuutioisen kaksitahtimallin. Typ 11 -mallin vaihteisto ja moottori olivat yhtenäiset, sen märkäkytkin oli monilevyinen ja etuhaarukka oli teleskooppi. Pari vuotta myöhemmin valmistaja esitteli samaan runkoon valmistetun, 350-kuutioisella 2-sylinterisellä moottorilla varustetun typ 12 -mallin. Erittäin menestynyt kilpailuissa Jawa oli ollut jo ennen sotaa aktiivinen kilpailuissa, ja merkillä voitettiin ensimmäinen International Six Days Trials jo vuonna 1930. Todellinen menestys alkoi kuitenkin vasta sodan jälkeen ja valmistaja alkoi tarjota katupyöristä muokattuja Six Days -malleja. Seuraava askel oli keinuhaarukalla varustettujen 250-kuutioisen typ 353- ja 350-kuutioisen typ 354 -mallien esittely vuonna 1953. Näiden pohjalta kehitettiin Six Days -mallit typ 553 (250 cm3) ja 554 (350 cm3). Six Days -mallien runko oli vahvistettu, niiden maavara oli suurempi ja vanteet kookkaammat. Lisäksi erityisesti 250-kuutioisen moottori poikkesi huomattavasti katuversiosta. Typ 353:n 12-hevosvoimainen moottori oli varustettu terässylinterillä, kun taas 553:ssa käytettiin putkitettua alumiinisylinteriä, jonka kanavat olivat merkittävästi paremmin virtaavat. Lisäksi Six Days -mallissa käytetty mäntä poikkesi vakiomallista, sen kansi oli varustettu kahdella sytytystulpalla ja bensiinin ja ilman seosta moottoriin syötti kookkaampi kaasutin. Näillä eväin tehoa saatiin nostettua 17,5 hevosvoimaan, minkä turvin 140-kiloinen pyörä oli maasto-olosuhteissa aikansa ehdotonta huippua. Vaikka 350-kuutioinen malli olikin menestyksekkäämpi kilpakäytössä, voitettiin 250-kuutioisella typ 553:lla ISDT:n lisäksi esimerkiksi Päijänneajo kolmesti. Lisäksi malli oli erittäin menestyksekäs motocross-kilpailuissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomessa suosittuja katukäytössä Jawan Six Days -mallit nousivat Suomessa erittäin suosituiksi myös kilpakäytön ulkopuolella. Autojen saatavuus oli rajallinen ja muutoinkin maastokäyttöön kehitetyt Jawat olivat omiaan heikkokuntoisilla maanteillä. Lisäksi Six Days -mallit olivat esimerkiksi metsurien mieleen, sillä niillä pääsi kätevästi vaikeakulkuisillekin työmaille. Myös Suomen ja Ruotsin puolustusvoimat oivalsivat mallien etevyyden ja ottivat mallit palveluskäyttöön. Ruotsalaisille Jawa rakensi lisäksi talvikäyttöä silmälläpitäen suksilla varustettua 553-mallia. Suunnitelmatalous kuihdutti innovatiivisuuden Jawan tuotekehitys oli 50- ja 60-luvuilla vilkasta ja innovatiivista. Esimerkiksi vuonna 1959 Jawa patentoi merkille tunnusomaisen automaattikytkimen, jonka patentin ostanut Honda on käyttänyt sitä näihin päiviin asti Aasian markkinoille suunnatuissa malleissaan. Vuonna 1963 553- ja 554-malleille esiteltiin puolestaan kumouksellista banaanirunkoa käyttävä, 27-hevosvoimaisella 250-kuutioisella moottorilla esitelty seuraaja. Valtiojohtoinen suunnittelu näkyi kuitenkin lopulta taantumisena. Vaikka Jawalla pärjättiinkin yhä kilpailuissa, ei uusia innovaatioita ollut tarvetta ottaa käyttöön tuotantomalleissa, sillä itäblokin markkinoille kelpasivat vähemmänkin edistykselliset mallit. Neuvostoliiton kaaduttua länsimaisista kilpailijoistaan jälkeen jäänyt Jawa ajautuikin ongelmiin ja vaikka valmistajan mallistosta löytyy muutamia malleja, on Jawan asema markkinoilla tänä päivänä lähinnä marginaalinen. Artikkelin kuvituksena oleva Jawa 250 Six Days on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt