9.8.2024

Neljä helppoa tapaa säästää auton huoltokustannuksissa

Kuva Moottori
Käyttötesti käytetyllä

Auton kustannuksista merkittävimmät ovat auton huolto- ja korjauskustannukset. Auton huoltokustannuksissa on kuitenkin mahdollista tehdä säästöjä.

Auton huoltokustannukset on merkittävä menoerä auton kuluissa. Niissä voi kuitenkin säästää kun muistaa muutaman yksinkertaisen konstin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1. Kilpailuta huollot

Huoltojen kilpailuttaminen eli pyytämällä eri paikoista huoltotarjoukset on yksi helpoimmista ja yleisimmistä keinoista säästää euroja auton huoltokustannuksissa. On hyvä muistaa, että auton huoltaminen edes sen takuuaikana ei ole sidonnainen mihinkään huoltopaikkaan. Auton takuuaikanakin auton saa ja voi huollattaa vapaasti valitussa huoltopaikassa, kunhan auton huolto tehdään auton valmistajan huolto-ohjelmaa noudattaen ajallaan. Tällöin auton takuu pysyy voimassa.
Vieläkin moni kuluttaja on siinä uskossa, että autoa olisi huollettava ns. ”merkkikorjaamossa” takuuaikana, jotta takuu ei raukeaisi. Todellisuudessa huollon saa suorittaa missä vain huoltopaikassa, ja kun huolto tehdään valmistajan ohjeiden mukaan, laadukkailla alkuperäistä vastaavilla varaosilla, ei huollon suorituspaikalla ole merkitystä takuun säilymiseen, Öljypisteen asiakaspalvelupäällikkö Lasse Avovaara sanoo.

Kun auton huoltoa kilpailuttaa, tärkeää on huomioida hinnan lisäksi myös huollon sisältö. Jos hinnat poikkeavat merkittävästi toisistaan, huoltojen sisältö voi myös poiketa merkittävästi toisistaan.
– Monesti asiakkaan ihmetellessä poikkeavaa hintaa, voi toiseen tarjoukseen sisältyä esimerkiksi jarrunesteen vaihto, tai toista tarjousta enemmän vaihdettavia suodattimia.

Yksi klassinen esimerkki on automaattivaihteistojen huollossa käytettävien öljylitrojen määrä. Toisessa huoltopaikassa automaattivaihteiston huolto saatetaan tehdä huuhtelulaitteella, jolloin vaihteiston koko öljymäärä saadaan vaihdettua. Huolto on tällöin valutuksella tapahtuvaa öljynvaihtoa parempi, mutta myös hintavampi.

2. Valitse oikea huolto oikeaan paikkaan

Auton huoltoväliä ei kannata pidentää, se ei pitkässä juoksussa välttämättä koskaan ole edullisempi ratkaisu, sillä huollossa säästettyjen eurojen määrä saattaa moninkertaistua auton korjauskustannuksissa. Sen sijaan auton huoltotyyppiä on mahdollista räätälöidä paremmin kulloiseenkiin tarpeeseen osuvaksi. Esimerkiksi valitsee, sopiiko määräaikaishuolto vai vuosihuolto paremmin oman auton sen hetkiseen tarpeeseen.

– Vuosihuollon kohteet on valittu auton tärkeimmät huoltokohteet edellä ja takuuajan ohittaneisiin autoihin me suosittelemme pääasiassa vuosihuoltoa määräaikaishuollon sijaan. Määräaikaishuollon huolto- ja tarkistuskohteet on auton valmistaja etukäteen määrittänyt ja ne on takuuaikana suoritettava ajallaan, jotta auton takuu säilyisi. Moni kuluttaja ei kuitenkaan takuuajan jälkeen ole valmis maksamaan kaikista määräaikaishuollon tarkistuskohteista, kuten auton sisävalojen toiminnasta tai vaikka paikkapullon vanhentumispäivän tarkistuksesta, Avovaara sanoo.

3. Kysy edullisempaa tuotetta

Autoissa käytettävät öljyt ovat nykyisin lähes aina merkkikohtainen varaosa. Erilaisia öljyjä voi olla kymmeniä.

– Erilaisia moottoriöljyjä yhden tavallisen työpäivän aikana käytetään noin 35 erilaista ja vaihteistoöljyjäkin noin 25, Avovaara avaa lukuja.

Öljy on samalla tavalla kuin apteekista saatava lääke, siitä voi olla edullisempi, mutta täysin vastaava ja korvaava tuote saatavilla.
– Osassa autoja on kuitenkin mahdollista käyttää useampaa erilaista öljyä ja huoltopaikasta voi kysyä, onko autoon mahdollista saada edullisempi voiteluöljy. Aina tämä ei ole mahdollista, mutta joskus öljy on mahdollista vaihtaa edullisempaan, kunhan öljy täyttää valmistajan laatuvaatimukset. Sama pätee myös muiden varaosien kohdalla ja edullisempien osien saatavuudesta kannatta kysyä huollon tarjoajalta, Avovaara vinkkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4. Huollata ajoissa

Huoltojen laiminlyönti tai huoltovälien kasvattaminen ei kuitenkaan ole oikotie onneen ja siksi auton huolto kannattaa tehdä ajoissa ja ajallaan. Esimerkiksi ilmastointilaitteen säännöllinen huolto on tärkeää ja se laiminlyödään usein.
– Auton ilmastointilaitteen teknisten ratkaisujen takia, ilmastointilaitteesta pääsee kylmäainetta vähitellen ulos ja siksi huolto on suoritettava kahden vuoden välein. Vajaa kylmäainemäärä lisää polttoaineen kulutusta kompressorin tiheämmän käyntivälin takia ja rasittaa järjestelmää myös muilla tavoin. Ennen pitkää ilmastointilaite rikkoutuu ja korjauskustannukset ovat moninkertaiset huoltoon verrattuna, Öljypisteen tekninen asiantuntija Hannes Mönkkönen selventää.

Ilmastointilaitteen huoltotarpeeseen herätään usein liian myöhään – siinä vaiheessa kun järjestelmä on lakannut jo toimimasta.
– Onneksi osaan toimimattomista ilmastoinneista riittää pelkkä täyttöhuolto laitteen toimintakuntoon saattamiseksi, mutta usein vahinko on jo ehtinyt tapahtua ja järjestelmä vaatii korjausta, Mönkkönen harmittelee.

Automaattivaihteiston öljynvaihdon teettämättä jättäminen tai huoltovälin pidentäminen voi myös olla kallis riski. Hannes Mönkkönen sanoo, että automaattivaihteistojen korjauskustannusten voivat kasvaa todella suuriksi, jos huoltotarve on laiminlyöty.

– Kaikilla automerkeillä automaattivaihteiston huoltoa ei myöskään ole merkattu huolto-ohjelmaan, vaikka vaihteiston valmistaja ilmoittaa vaihteiston öljynvaihtoväliksi esimerkiksi 80 000 kilometriä. Tällöin kuluttajan on oltava perillä vaihteiston huoltotarpeesta ja huolehdittava vaihteiston säännöllisestä huollosta huolto-ohjelman ulkopuolella.

Loppuun Öljypisteen asiakaspalvelupäällikkö Lasse Avovaara summaa huoltokustannuksissa isojenkin säästöjen olevan mahdollisia, kunhan sitä ei tehdä huoltojen laiminlyönnillä.

– Korjaus ei koskaan ole huoltamista halvempaa, Avovaara päättää.

Lähde: Öljypiste

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat