28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan Teksti Janne Huhtala Kuva Dorna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pedro Acosta nousi Portimaon MotoGP-kisan kolmossijallaan nuorimpana kuljettajana palkintokorokkeelle 45 vuoteen. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Acosta on MotoGP-luokan seuraava supertähti. Pedro Acostalle Portimaon MotoGP-kisa oli vasta toinen ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa, mutta 19-vuotias espanjalainen ei kuvia kumarrellut, vaan ajoi komeasti maaliin kolmantena ja nousi siten kisan jälkeen podiumille. Eikä palkintopallisijoitus tullut mitenkään helpolla tai varmistellen, vaan Red Bull GasGas Tech3 -tiimin kuljettaja ohitti kisan aikana mm. molemmat tehdas-KTM-kuljettajat (Brad Binder ja Jack Miller), kahdeksankertaisen maailmanmestarin Marc Marquezin ja kahtena viime kautena MotoGP-luokan maailmanmestaruuden voittaneen Francesco Bagnaian. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNykyiset supertähdet saivat katsella Acostan perävalojaKilpailupäivänä Acostalla oli ikää 19 vuotta ja 304 päivää. Vain kaksi kilpailijaa on MotoGP-sarjan historiassa noussut kuninkuusluokan palkintokorokkeelle häntä nuorempana, Randy Mamola vuonna 1979 ja Eduard Salatino vuonna 1962. Ja Acosta on siis nuorin nykyisen nelitahtiaikakauden aikana palkintokorokkeelle noussut kuljettaja. Kaksi asiaa nostaa suorituksen arvoa vielä lisää. Ensinnäkin suoritus tapahtui Portimaon ”vuoristoradalla”, jota pidetään koko MM-sarjan haasteellisimpana ratana. Toiseksi MotoGP-pyörien viime vuosina huimasti kasvanut aerodynamiikka siipirakenteineen sekä pyörän korkeussäätöjärjestelmän käyttö kisan aikana vaatii tottumista ja harjoittelua, joten kisan aikana tehdyt ohitukset koko MM-sarjan kolmesta parhaana pidetystä kuljettajasta, Marc Marquez, Francesco Bagnaia ja Brad Binder, eivät jääneet keneltäkään lajia seuraavalta huomioimatta.Pedro Acosta #31 ohittaa hallitsevan maailmanmestarin Francesco "Pecco" Bagnaian.Akin Ajolla ratkaiseva merkitys Acostan menestyksessäEnnusmerkit Acostan menestykseen ovat olleet selvät jo uran alusta alkaen. Vuonna 2019 hän voitti Red Bull MotoGP Rookies Cupin mestaruuden. Seuraavaksi kaudeksi hän liittyi Aki Ajon Moto3-tiimiin, ja voitti heti ensimmäisellä kaudella maailmanmestaruuden, ensimmäisenä rookie-kuljettajana sitten vuoden 1990, jolloin mestarin nimi oli Loris Capirossi. Samalla Acostasta tuli kaikkien aikojen toiseksi nuorin ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja, ja sekin niukkaakin niukemmalla erolla. Loris Capirossi oli nimittäin mestaruuden varmistaessaan vain yhden päivän nuorempi. Moto3-luokan maailmanmestaruuden jälkeen Acosta jatkoi edelleen Aki Ajon tiimissä, mutta Moto2-luokassa. Ensimmäisellä kaudella (2022) iso loukkaantuminen pilasi kauden, mutta viime vuonna Acosta juhli jälleen maailmanmestaruutta. Hän raivasi meriiteillään itselleen paikan KTM:n MotoGP-tiimiin. Taustajoukkojen tiukka neuvottelutaktiikka osaksi menestyksen takanaTehdastiimissä Brad Binder ja Jack Miller saivat pitää paikkansa, mutta Acostan taustajoukot neuvottelivat hänelle paikan ”KTM:n kakkostiimi” Red Bull GasGas Tech3:een. Ja sopimusneuvotteluissa Acostan taustajoukot pitivät tiukasti kiinni siitä, että nuoren espanjalaisen tulee saada täysin tasavertainen pyörä tehdastiimin kuljettajien kanssa. Siitä syystä Acosta sai heti tämän kauden testeihin käyttöönsä mm. uuden hiilikuiturungon, ja KTM joutui venymään parhaimpaansa jotta riittävä määrä runkoja ehti valmistua, jotta niitä riitti ennakkosuunnitelmista poiketen molemmille tiimeille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlistäviä lausuntoja kilpakumppaneiltaPedro Acostan kolmossijaa Portimaossa ei pidetä yksittäisenä onnistumisena, vaan luokan muut kuljettajat kehuivat kuorossa nopeaa rookiekuljettajaa heti kilpailun jälkeen ennustaen hänelle loistavaa tulevaisuutta.-Sanoin jo ennen kauden alkua, että hän tulee tekemään suuria asioita tällä kaudella. Hän tulee saavuttamaan lisää podiumsijoituksia ja myös ensimmäiset voittonsa tänä vuonna, toteaa kahdeksankertainen maailmanmestari Marc Marquez. -Olemme nähneet hänen nopeutensa heti alusta lähtien. Nyt tuli ensimmäinen podium, ja on vain ajan kysymys koska hän ajaa ensimmäiseen voittoonsa, sanoo vuoden 2021 MotoGP-luokan maailmanmestari Fabio Quartararo.-Olen ollut urallani onnellisessa asemassa saadessani tiimikavereiksi aina nopeita kuljettajia, jotka haastavat meitä yhä kovempiin suorituksiin ja siten koko tiimiä yhä parempaan menestykseen. Acosta on lisäksi erittäin itsevarma ja ajaa jo nyt todella nopeasti ja varmasti. Hän on hyvin, hyvin ainutlaatuinen kuljettaja, ylistää KTM:n tehdastiimin ykköstykki Brad Binder.Tähän mennessä vain neljä kuljettajaa on historian aikana onnistunut voittamaan maailmanmestaruuden kaikissa kolmessa MotoGP-sarjan MM-luokassa; Mike Hailwood, Phil Read, Valentino Rossi ja Marc Marquez. On vain ajan kysymys, koska tälle listalle lisätään viides nimi, Pedro Acosta. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 30.11.2024 Moottoripyörät MP-messut ovat ensi vuonna suuremmat kuin koskaan 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa 25.11.2024 Moottoriurheilu MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja