28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan Teksti Janne Huhtala Kuva Dorna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pedro Acosta nousi Portimaon MotoGP-kisan kolmossijallaan nuorimpana kuljettajana palkintokorokkeelle 45 vuoteen. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Acosta on MotoGP-luokan seuraava supertähti. Pedro Acostalle Portimaon MotoGP-kisa oli vasta toinen ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa, mutta 19-vuotias espanjalainen ei kuvia kumarrellut, vaan ajoi komeasti maaliin kolmantena ja nousi siten kisan jälkeen podiumille. Eikä palkintopallisijoitus tullut mitenkään helpolla tai varmistellen, vaan Red Bull GasGas Tech3 -tiimin kuljettaja ohitti kisan aikana mm. molemmat tehdas-KTM-kuljettajat (Brad Binder ja Jack Miller), kahdeksankertaisen maailmanmestarin Marc Marquezin ja kahtena viime kautena MotoGP-luokan maailmanmestaruuden voittaneen Francesco Bagnaian. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNykyiset supertähdet saivat katsella Acostan perävalojaKilpailupäivänä Acostalla oli ikää 19 vuotta ja 304 päivää. Vain kaksi kilpailijaa on MotoGP-sarjan historiassa noussut kuninkuusluokan palkintokorokkeelle häntä nuorempana, Randy Mamola vuonna 1979 ja Eduard Salatino vuonna 1962. Ja Acosta on siis nuorin nykyisen nelitahtiaikakauden aikana palkintokorokkeelle noussut kuljettaja. Kaksi asiaa nostaa suorituksen arvoa vielä lisää. Ensinnäkin suoritus tapahtui Portimaon ”vuoristoradalla”, jota pidetään koko MM-sarjan haasteellisimpana ratana. Toiseksi MotoGP-pyörien viime vuosina huimasti kasvanut aerodynamiikka siipirakenteineen sekä pyörän korkeussäätöjärjestelmän käyttö kisan aikana vaatii tottumista ja harjoittelua, joten kisan aikana tehdyt ohitukset koko MM-sarjan kolmesta parhaana pidetystä kuljettajasta, Marc Marquez, Francesco Bagnaia ja Brad Binder, eivät jääneet keneltäkään lajia seuraavalta huomioimatta.Pedro Acosta #31 ohittaa hallitsevan maailmanmestarin Francesco "Pecco" Bagnaian.Akin Ajolla ratkaiseva merkitys Acostan menestyksessäEnnusmerkit Acostan menestykseen ovat olleet selvät jo uran alusta alkaen. Vuonna 2019 hän voitti Red Bull MotoGP Rookies Cupin mestaruuden. Seuraavaksi kaudeksi hän liittyi Aki Ajon Moto3-tiimiin, ja voitti heti ensimmäisellä kaudella maailmanmestaruuden, ensimmäisenä rookie-kuljettajana sitten vuoden 1990, jolloin mestarin nimi oli Loris Capirossi. Samalla Acostasta tuli kaikkien aikojen toiseksi nuorin ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja, ja sekin niukkaakin niukemmalla erolla. Loris Capirossi oli nimittäin mestaruuden varmistaessaan vain yhden päivän nuorempi. Moto3-luokan maailmanmestaruuden jälkeen Acosta jatkoi edelleen Aki Ajon tiimissä, mutta Moto2-luokassa. Ensimmäisellä kaudella (2022) iso loukkaantuminen pilasi kauden, mutta viime vuonna Acosta juhli jälleen maailmanmestaruutta. Hän raivasi meriiteillään itselleen paikan KTM:n MotoGP-tiimiin. Taustajoukkojen tiukka neuvottelutaktiikka osaksi menestyksen takanaTehdastiimissä Brad Binder ja Jack Miller saivat pitää paikkansa, mutta Acostan taustajoukot neuvottelivat hänelle paikan ”KTM:n kakkostiimi” Red Bull GasGas Tech3:een. Ja sopimusneuvotteluissa Acostan taustajoukot pitivät tiukasti kiinni siitä, että nuoren espanjalaisen tulee saada täysin tasavertainen pyörä tehdastiimin kuljettajien kanssa. Siitä syystä Acosta sai heti tämän kauden testeihin käyttöönsä mm. uuden hiilikuiturungon, ja KTM joutui venymään parhaimpaansa jotta riittävä määrä runkoja ehti valmistua, jotta niitä riitti ennakkosuunnitelmista poiketen molemmille tiimeille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlistäviä lausuntoja kilpakumppaneiltaPedro Acostan kolmossijaa Portimaossa ei pidetä yksittäisenä onnistumisena, vaan luokan muut kuljettajat kehuivat kuorossa nopeaa rookiekuljettajaa heti kilpailun jälkeen ennustaen hänelle loistavaa tulevaisuutta.-Sanoin jo ennen kauden alkua, että hän tulee tekemään suuria asioita tällä kaudella. Hän tulee saavuttamaan lisää podiumsijoituksia ja myös ensimmäiset voittonsa tänä vuonna, toteaa kahdeksankertainen maailmanmestari Marc Marquez. -Olemme nähneet hänen nopeutensa heti alusta lähtien. Nyt tuli ensimmäinen podium, ja on vain ajan kysymys koska hän ajaa ensimmäiseen voittoonsa, sanoo vuoden 2021 MotoGP-luokan maailmanmestari Fabio Quartararo.-Olen ollut urallani onnellisessa asemassa saadessani tiimikavereiksi aina nopeita kuljettajia, jotka haastavat meitä yhä kovempiin suorituksiin ja siten koko tiimiä yhä parempaan menestykseen. Acosta on lisäksi erittäin itsevarma ja ajaa jo nyt todella nopeasti ja varmasti. Hän on hyvin, hyvin ainutlaatuinen kuljettaja, ylistää KTM:n tehdastiimin ykköstykki Brad Binder.Tähän mennessä vain neljä kuljettajaa on historian aikana onnistunut voittamaan maailmanmestaruuden kaikissa kolmessa MotoGP-sarjan MM-luokassa; Mike Hailwood, Phil Read, Valentino Rossi ja Marc Marquez. On vain ajan kysymys, koska tälle listalle lisätään viides nimi, Pedro Acosta. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 8.7.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2025 houkutteli mukaan 66 kilpailijaa – Ogier mukaan viime hetkellä 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 5.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Prätkän peseminen kannattaa aina – CF Moto 800 MT-X laitettiin pyhäkuntoon 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen