28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan Teksti Janne Huhtala Kuva Dorna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pedro Acosta nousi Portimaon MotoGP-kisan kolmossijallaan nuorimpana kuljettajana palkintokorokkeelle 45 vuoteen. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Acosta on MotoGP-luokan seuraava supertähti. Pedro Acostalle Portimaon MotoGP-kisa oli vasta toinen ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa, mutta 19-vuotias espanjalainen ei kuvia kumarrellut, vaan ajoi komeasti maaliin kolmantena ja nousi siten kisan jälkeen podiumille. Eikä palkintopallisijoitus tullut mitenkään helpolla tai varmistellen, vaan Red Bull GasGas Tech3 -tiimin kuljettaja ohitti kisan aikana mm. molemmat tehdas-KTM-kuljettajat (Brad Binder ja Jack Miller), kahdeksankertaisen maailmanmestarin Marc Marquezin ja kahtena viime kautena MotoGP-luokan maailmanmestaruuden voittaneen Francesco Bagnaian. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nykyiset supertähdet saivat katsella Acostan perävaloja Kilpailupäivänä Acostalla oli ikää 19 vuotta ja 304 päivää. Vain kaksi kilpailijaa on MotoGP-sarjan historiassa noussut kuninkuusluokan palkintokorokkeelle häntä nuorempana, Randy Mamola vuonna 1979 ja Eduard Salatino vuonna 1962. Ja Acosta on siis nuorin nykyisen nelitahtiaikakauden aikana palkintokorokkeelle noussut kuljettaja. Kaksi asiaa nostaa suorituksen arvoa vielä lisää. Ensinnäkin suoritus tapahtui Portimaon ”vuoristoradalla”, jota pidetään koko MM-sarjan haasteellisimpana ratana. Toiseksi MotoGP-pyörien viime vuosina huimasti kasvanut aerodynamiikka siipirakenteineen sekä pyörän korkeussäätöjärjestelmän käyttö kisan aikana vaatii tottumista ja harjoittelua, joten kisan aikana tehdyt ohitukset koko MM-sarjan kolmesta parhaana pidetystä kuljettajasta, Marc Marquez, Francesco Bagnaia ja Brad Binder, eivät jääneet keneltäkään lajia seuraavalta huomioimatta. Pedro Acosta #31 ohittaa hallitsevan maailmanmestarin Francesco "Pecco" Bagnaian. Akin Ajolla ratkaiseva merkitys Acostan menestyksessä Ennusmerkit Acostan menestykseen ovat olleet selvät jo uran alusta alkaen. Vuonna 2019 hän voitti Red Bull MotoGP Rookies Cupin mestaruuden. Seuraavaksi kaudeksi hän liittyi Aki Ajon Moto3-tiimiin, ja voitti heti ensimmäisellä kaudella maailmanmestaruuden, ensimmäisenä rookie-kuljettajana sitten vuoden 1990, jolloin mestarin nimi oli Loris Capirossi. Samalla Acostasta tuli kaikkien aikojen toiseksi nuorin ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja, ja sekin niukkaakin niukemmalla erolla. Loris Capirossi oli nimittäin mestaruuden varmistaessaan vain yhden päivän nuorempi. Moto3-luokan maailmanmestaruuden jälkeen Acosta jatkoi edelleen Aki Ajon tiimissä, mutta Moto2-luokassa. Ensimmäisellä kaudella (2022) iso loukkaantuminen pilasi kauden, mutta viime vuonna Acosta juhli jälleen maailmanmestaruutta. Hän raivasi meriiteillään itselleen paikan KTM:n MotoGP-tiimiin. Taustajoukkojen tiukka neuvottelutaktiikka osaksi menestyksen takana Tehdastiimissä Brad Binder ja Jack Miller saivat pitää paikkansa, mutta Acostan taustajoukot neuvottelivat hänelle paikan ”KTM:n kakkostiimi” Red Bull GasGas Tech3:een. Ja sopimusneuvotteluissa Acostan taustajoukot pitivät tiukasti kiinni siitä, että nuoren espanjalaisen tulee saada täysin tasavertainen pyörä tehdastiimin kuljettajien kanssa. Siitä syystä Acosta sai heti tämän kauden testeihin käyttöönsä mm. uuden hiilikuiturungon, ja KTM joutui venymään parhaimpaansa jotta riittävä määrä runkoja ehti valmistua, jotta niitä riitti ennakkosuunnitelmista poiketen molemmille tiimeille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylistäviä lausuntoja kilpakumppaneilta Pedro Acostan kolmossijaa Portimaossa ei pidetä yksittäisenä onnistumisena, vaan luokan muut kuljettajat kehuivat kuorossa nopeaa rookiekuljettajaa heti kilpailun jälkeen ennustaen hänelle loistavaa tulevaisuutta. -Sanoin jo ennen kauden alkua, että hän tulee tekemään suuria asioita tällä kaudella. Hän tulee saavuttamaan lisää podiumsijoituksia ja myös ensimmäiset voittonsa tänä vuonna, toteaa kahdeksankertainen maailmanmestari Marc Marquez. -Olemme nähneet hänen nopeutensa heti alusta lähtien. Nyt tuli ensimmäinen podium, ja on vain ajan kysymys koska hän ajaa ensimmäiseen voittoonsa, sanoo vuoden 2021 MotoGP-luokan maailmanmestari Fabio Quartararo. -Olen ollut urallani onnellisessa asemassa saadessani tiimikavereiksi aina nopeita kuljettajia, jotka haastavat meitä yhä kovempiin suorituksiin ja siten koko tiimiä yhä parempaan menestykseen. Acosta on lisäksi erittäin itsevarma ja ajaa jo nyt todella nopeasti ja varmasti. Hän on hyvin, hyvin ainutlaatuinen kuljettaja, ylistää KTM:n tehdastiimin ykköstykki Brad Binder. Tähän mennessä vain neljä kuljettajaa on historian aikana onnistunut voittamaan maailmanmestaruuden kaikissa kolmessa MotoGP-sarjan MM-luokassa; Mike Hailwood, Phil Read, Valentino Rossi ja Marc Marquez. On vain ajan kysymys, koska tälle listalle lisätään viides nimi, Pedro Acosta. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku