28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan Teksti Janne Huhtala Kuva Dorna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pedro Acosta nousi Portimaon MotoGP-kisan kolmossijallaan nuorimpana kuljettajana palkintokorokkeelle 45 vuoteen. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Acosta on MotoGP-luokan seuraava supertähti. Pedro Acostalle Portimaon MotoGP-kisa oli vasta toinen ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa, mutta 19-vuotias espanjalainen ei kuvia kumarrellut, vaan ajoi komeasti maaliin kolmantena ja nousi siten kisan jälkeen podiumille. Eikä palkintopallisijoitus tullut mitenkään helpolla tai varmistellen, vaan Red Bull GasGas Tech3 -tiimin kuljettaja ohitti kisan aikana mm. molemmat tehdas-KTM-kuljettajat (Brad Binder ja Jack Miller), kahdeksankertaisen maailmanmestarin Marc Marquezin ja kahtena viime kautena MotoGP-luokan maailmanmestaruuden voittaneen Francesco Bagnaian. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNykyiset supertähdet saivat katsella Acostan perävalojaKilpailupäivänä Acostalla oli ikää 19 vuotta ja 304 päivää. Vain kaksi kilpailijaa on MotoGP-sarjan historiassa noussut kuninkuusluokan palkintokorokkeelle häntä nuorempana, Randy Mamola vuonna 1979 ja Eduard Salatino vuonna 1962. Ja Acosta on siis nuorin nykyisen nelitahtiaikakauden aikana palkintokorokkeelle noussut kuljettaja. Kaksi asiaa nostaa suorituksen arvoa vielä lisää. Ensinnäkin suoritus tapahtui Portimaon ”vuoristoradalla”, jota pidetään koko MM-sarjan haasteellisimpana ratana. Toiseksi MotoGP-pyörien viime vuosina huimasti kasvanut aerodynamiikka siipirakenteineen sekä pyörän korkeussäätöjärjestelmän käyttö kisan aikana vaatii tottumista ja harjoittelua, joten kisan aikana tehdyt ohitukset koko MM-sarjan kolmesta parhaana pidetystä kuljettajasta, Marc Marquez, Francesco Bagnaia ja Brad Binder, eivät jääneet keneltäkään lajia seuraavalta huomioimatta.Pedro Acosta #31 ohittaa hallitsevan maailmanmestarin Francesco "Pecco" Bagnaian.Akin Ajolla ratkaiseva merkitys Acostan menestyksessäEnnusmerkit Acostan menestykseen ovat olleet selvät jo uran alusta alkaen. Vuonna 2019 hän voitti Red Bull MotoGP Rookies Cupin mestaruuden. Seuraavaksi kaudeksi hän liittyi Aki Ajon Moto3-tiimiin, ja voitti heti ensimmäisellä kaudella maailmanmestaruuden, ensimmäisenä rookie-kuljettajana sitten vuoden 1990, jolloin mestarin nimi oli Loris Capirossi. Samalla Acostasta tuli kaikkien aikojen toiseksi nuorin ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja, ja sekin niukkaakin niukemmalla erolla. Loris Capirossi oli nimittäin mestaruuden varmistaessaan vain yhden päivän nuorempi. Moto3-luokan maailmanmestaruuden jälkeen Acosta jatkoi edelleen Aki Ajon tiimissä, mutta Moto2-luokassa. Ensimmäisellä kaudella (2022) iso loukkaantuminen pilasi kauden, mutta viime vuonna Acosta juhli jälleen maailmanmestaruutta. Hän raivasi meriiteillään itselleen paikan KTM:n MotoGP-tiimiin. Taustajoukkojen tiukka neuvottelutaktiikka osaksi menestyksen takanaTehdastiimissä Brad Binder ja Jack Miller saivat pitää paikkansa, mutta Acostan taustajoukot neuvottelivat hänelle paikan ”KTM:n kakkostiimi” Red Bull GasGas Tech3:een. Ja sopimusneuvotteluissa Acostan taustajoukot pitivät tiukasti kiinni siitä, että nuoren espanjalaisen tulee saada täysin tasavertainen pyörä tehdastiimin kuljettajien kanssa. Siitä syystä Acosta sai heti tämän kauden testeihin käyttöönsä mm. uuden hiilikuiturungon, ja KTM joutui venymään parhaimpaansa jotta riittävä määrä runkoja ehti valmistua, jotta niitä riitti ennakkosuunnitelmista poiketen molemmille tiimeille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlistäviä lausuntoja kilpakumppaneiltaPedro Acostan kolmossijaa Portimaossa ei pidetä yksittäisenä onnistumisena, vaan luokan muut kuljettajat kehuivat kuorossa nopeaa rookiekuljettajaa heti kilpailun jälkeen ennustaen hänelle loistavaa tulevaisuutta.-Sanoin jo ennen kauden alkua, että hän tulee tekemään suuria asioita tällä kaudella. Hän tulee saavuttamaan lisää podiumsijoituksia ja myös ensimmäiset voittonsa tänä vuonna, toteaa kahdeksankertainen maailmanmestari Marc Marquez. -Olemme nähneet hänen nopeutensa heti alusta lähtien. Nyt tuli ensimmäinen podium, ja on vain ajan kysymys koska hän ajaa ensimmäiseen voittoonsa, sanoo vuoden 2021 MotoGP-luokan maailmanmestari Fabio Quartararo.-Olen ollut urallani onnellisessa asemassa saadessani tiimikavereiksi aina nopeita kuljettajia, jotka haastavat meitä yhä kovempiin suorituksiin ja siten koko tiimiä yhä parempaan menestykseen. Acosta on lisäksi erittäin itsevarma ja ajaa jo nyt todella nopeasti ja varmasti. Hän on hyvin, hyvin ainutlaatuinen kuljettaja, ylistää KTM:n tehdastiimin ykköstykki Brad Binder.Tähän mennessä vain neljä kuljettajaa on historian aikana onnistunut voittamaan maailmanmestaruuden kaikissa kolmessa MotoGP-sarjan MM-luokassa; Mike Hailwood, Phil Read, Valentino Rossi ja Marc Marquez. On vain ajan kysymys, koska tälle listalle lisätään viides nimi, Pedro Acosta. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta 17.8.2024 Uutinen Rallimuseon ystävien Suurajot – paikalla Timo Salonen ja Fiat 131 Abarth, sekä paljon muuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja