23.7.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Arna ei ole merkkinsä huipentuma: Nissanin ja Alfa Romeon yhdistelmä rakennettiin vääristä palasista. Mielikuvatasolla Alfa Romeo -kuljettajan voisi olettaa olevan henkilö, joka ei ikinä vaihtaisi italialaistaan harmaaseen japanilaisautoon.Tätä eivät herrat Alfa Romeon tai Nissanin johdossa miettineet, kun Alfa Romeo Nissan Autoveicoli perustettiin vuonna 1980. Yhteisyrityksen tarkoitus oli tietysti hyvä: Alfa Romeo tarvitsi luukkuperäisen perheauton Volkswagen Golfia ja Lancia Deltaa vastaan kilpailussa, Nissan taas kaipasi jalansijaa japanilaisia kohtaan kovin protektionistiseksi muuttuneelta Euroopan markkina-alueelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUhka vai mahdollisuuus?Napolin lähelle nousi uusi tehdas. Koripaneelit valmistettiin Nissanin kotimaassa Japanissa, ne rahdattiin Italiaan ja niistä kasattiin auto. Tässä kohtaa lienee selvää, etteivät etevimmätkään italialaiset autoinsinöörit kykene Nissanin paneeleista Nissania enempää kasaamaan. Yhteistyönä syntynyt Alfa Romeo Arna oli Nissan Cherry (N12). Valmistuis alkoi vuonna 1983.Toki tekniikassa oli eroa: Nissanin rivikoneen tilalla oli Alfa Romeon bokseritekniikka. Moottori, vaihteisto ja etujousitus jarruineen olivat Alfasudin lainaa. Takapyörien tuenta taas edusti Nissanin erillisjousitusta.Japanilaisten Troijan hevonen?Italialais-japanilainen yhteistyö herätti pelkoa jopa Euroopan talousyhteisössä. Muun muassa yksityinen Fiat-konserni pelkäsi valtio-omisteisen Alfa Romeon tuovan kulmikkaalla perheautollaan japanilaisen Troijan hevosen vanhan mantereen automarkkinoita sotkemaan.Ehkä tämä arvelu tehtiin ennen lopputuloksen kokemista. Yhtiöiden edustajien haaveena luultavasti oli yhdistää Alfa Romeon kauneus ja ajettavuus ja japanilaiseen laatuun. Projekti meni noin 180 astetta pieleen. Nissanin kauneus ja ajettavuus yhdistyi stereotypiseen italialaislaatuun: ruostetta ja ongelmia tylsyyden keskellä.Jostain syystä japanilaiset kuitenkin markkinoivat autosta myös omaa versiotaan: Nissan Cherry Europe oli kuin tavallinen N12-sukupolven Cherry, mutta Alfa Romeon työnlaadulla ja italialaisbokserilla höystettynä. Japanin kotimarkkinoille tätä ei sentään palautettu, joskin paikalliset pääsivät nauttimaan kotiversio Pulsarin Milano X1 -versiosta, jossa Nissanin oma tekniikka yhdistyi Arnan musta-vihreään sisustaan.Alfa FiatilleAlfa Romeo Arnan ja Cherry Europen maine levisi nopeasti ja myynti sakkasi. Vuonna 1986 Alfa Romeon omistanut valtioinyhtiö Istituto per la Ricostruzione Industriale oli ongelmissa ja Alfa Romeo laitettiin myyntiin. Ostajaksi valikoitui Fiat, ja jo seuraavana vuotena uusi isäntä teki Alfa Romeo Nissan Autoveicolista lopun.Tähän mennessä Nissan oli jo oppinut läksynsä ja omat Euroopan operaatiot kävivät jo Britanniassa: se oli sitten menestyksekkäämpi tarina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTylsä, siksi mielenkiintoinenAlfa Romeo Arna ei kenties ole merkkinsä kunniakkain hetki, ja on sitä ehdotettu kenties maailman huonoimmaksi autoksikin, mutta lopulta juuri tarina tekee autosta huippumielenkiintoisen. Arna ei ole mikä tahansa yksi auto lisää, vaan järjettömän upeasti epäonnistunut suuryritysten ponnistus.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Wikipedia, kuvat: Alfa Romeo Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?