28.6.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Cizeta-Moroder V16T: tältä Lamborghini Diablon olisi pitänyt suunnittelijansa mielestä näyttää – 16 sylinterin kera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun kaksi italialaista superautovaikuttajaa sekä Oscar-palkittu säveltäjä ja musiikkituottaja lyöttäytyivät yhteen omaa autoa varten, jälki oli sen mukaista. Syntyi auto, jossa oli keskelle poikittain sijoitettu V16. Lamborghini Diablo on valmistajansa tunnetuimpia ja menestyneimpiä malleja, mutta sen syntyhistoriaan liittyy omat jipponsa. Diablo on Lamborghinin lyhyen mutta ytimekkään, vuonna 1987 alkaneen Chrysler-ajan merkittävin tuote. Amerikkalaisomistaja halusi panostaa vuodesta 1974 valmistetun Countachin seuraajaan, minkä tulos Diablo oli.Chryslerin alaisuudessakin Lamborghinille itselleen oli selvää, että Diablon muodot loisi Marcello Gandini (1938 -), joka oli monien muiden autojen muassa vastannut jo aiemmin Lamborghini Countachin ja Miuran muotoilusta. Chryslerilla italialaissuuruuden hahmotelmista ei kuitenkaan sellaisenaan pidetty, vaan itse asiassa Lamborghini Diablo on lopullisessa asussaan Chryslerin Detroitin muotoilutiimin luomus.Lamborghini Diablo oli tuotannossa aina Murcielagoon asti eli vuoteen 2001.Voi hyvin ymmärtää, että ainakaan Gandini ei todellakaan Chryslerin ratkaisusta pitänyt, mutta hänpä pääsi purkamaan tuohtumustaan lopulta erään toisen projektin muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy16-sylinterinen kostoLamborghini on Cizeta-Moroderin tarinassa mukana lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla. Paitsi että Cizeta-Moroderin ainoaksi jääneen automallin muodoissa vaikuttaa suivaantuneen Lamborghini-muotoilijan kädenjälki, on sen tekniikka entisen Lamborghini-tuotekehityssuunnittelijan tuotos ja rahoitus puolestaan erään maailman tunnetuimman Lamborghini-asiakkaan lompakosta."Cizeta" on sulautuma modenalaisyhtiön toisen perustajan Claudio Zampollin (1939 - 2021) nimikirjaimista niin kuin ne italialaisittain lausutaan. Zampolli oli todellakin entinen lamborghinilainen, mutta perusti oman yrityksen myydäkseen ja huoltaakseen superautoja.Eräs Zampollin asiakkaista sattui olemaan italialainen säveltäjä ja musiikkituottaja Giorgio Moroder (1940 -). "Diskon isäksikin" kutsuttu Moroderhan on muun muassa Oscar-palkittu elokuvista Flashdance sekä Top Gun parhaan musiikin kategoriassa. Lukuisia muita palkintoja hän on ansainnut tuottamalla ja säveltämällä monia maailman soitetuimpia diskohittejä esimerkiksi Donna Summerille, Blondielle, Irene Caralle ja Berlinille. Lisäksi hänen Musicland-studiollaan Saksan Münchenissä ovat levyttäneet monet maailman suurimmat tähdet.V16T:n ilme kertoo, mistä Chrysler-omisteinen Lamborghini jäi paitsi.Moisesta menestyksestä on koitunut runsain mitoin myös taloudellista hyvää. Moroder kävikin Zampollilla huollattamassa omaa Lamborghini Countachiaan, ja näillä käynneillä kaksikossa syntyi ajatus oman superautounelman toteuttamisesta. Zampolli hoitaisi auton teknisen suunnittelun, Moroder suurimman osan rahoituksesta ja Gandini puolestaan saisi kostettua Chryslerille kokemansa nöyryytyksen.Moroder pudottautui myöhemmin pois yrityksen osakkuudesta, mutta yhtiö sai Cizetan nimellä tuotettua kaikkiaan 13 kappaletta V16T:tä. Cizeta Automobili on periaatteessa edelleen olemassa, ja se on yrityksenä rekisteröity Yhdysvaltain Kaliforniaan.Näin syntyi Cizeta-Moroder V16T. Auto oli sukua Lamborghini Urracolle, mutta ennen muuta Gandinin Diablolle. V16T:ssä Gandini sai realisoitua erityisen vahvan visionsa Diablon keulailmeestä. Auton voimanlähde sen sijaan oli jotain aivan muuta.Keskelle poikittain sijoitettu 16-sylinterinen V-moottoriTätä voimanlähdekuvausta lienee käytetty tasan tämän yhden ainoan kerran, ja kyseessä oli Zampollin todellinen taidonnäyte. Ensinnäkin 16-sylinteriset henkilöauton moottorit ovat äärimmäisen harvinaisia. Tunnetuin esimerkki sellaisesta on aivan varmasti Volkswagen Groupin Bugattia varten kehittämä 8-litrainen W16, jossa oli kaksi V8:aa ikään kuin lomittain.6,0-litrainen V16 tuotti 540 hevosvoimaa.Zampollin V16 oli kuitenkin nimenomaan V-moottori eli tasan kaksi sylinteriblokkia kiinnittyivät yhteen kampiakseliin 90-asteisessa V-muodossa, jolloin yhden sylinteriblokin pituus oli kahdeksan sylinteriä. 6,0-litrainen V16 perustui Lamborghini Urracon 3,0-litraiseen V8:aan, mutta se ei ollut pelkästään kaksi V8:aa peräkkäin, vaan moottori oli taottu V16:ksi.Zampolli katsoi parhaaksi sijoittaa huiman pitkän moottorin vielä kaiken lisäksi poikittain etuistuinten taakse. Voima puolestaan välitettiin ZF:n viisivaihteisen manuaalilaatikon kautta takapyörille moottorin keskeltä, kummankin blokin 4.- ja 5. sylinterien välistä. Ei mikään tavallinen voimapaketti.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoweek, Cizeta, Lamborghini Kuvat: Lamborghini, Cizeta AutomobiliLisää aiheestaNimi muutettu: 2020-luvun Pontiac Firebird Trans Am on ultimaattinen tilaustuote Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Nimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki Nimi muutettu: Audi R8 ja muita Lamborghini-kaupan kylkiäisiä Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?