21.6.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: 2020-luvun Pontiac Firebird Trans Am on ultimaattinen tilaustuote Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Chevrolet Camaro sai heti esittelynsä jälkeen sisarmallin Pontiac Firebirdistä. Nimekkään kaksikon yhteinen tarina tuli päätökseensä, kun GM lakkautti Pontiac-brändin ja Chevrolet Camaro -mallinimen. Camaron uusi tuleminen vuonna 2009 on saanut jotkut ikävöimään Firebirdiä niin katkerasti, että asialle on ollut tehtävä jotain. Chevrolet Camaro on juuri nyt ajankohtainen automalli siinä mielessä, että sen historian kuudes sukupolvi on mallivuoden päätteeksi jättämässä tuotantolinjat taakseen, ja koko konsepti on jonkinlaisessa tienristeyksessä. Kurkistetaanpa siis tämän ultimaattisen kesäauton historiaan logonvaihtojen näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksin aina muskelimpiNiin kutsuttu "platform sharing" on ollut osa General Motorsin liiketoimintaa aivan alusta, siis 1910-luvulta lähtien. Samalle alustalle on voinut tehdä eri tavoin suunnattuja malleja, kuten Chevrolet Suburbanin ja Cadillac Escaladen, tai sitten yhden ison nimen sijaan kaksi isoa nimeä, kuten vaikkapa Chevrolet Camaron ja Pontiac Firebirdin.GM suuntasi Camaron (koodinimeltään Pantherin) suoraksi kilpailijaksi Fordin vuonna 1964 lanseeraamalle Mustangille. Ja taas samaan aikaan, kun Ford lanseerasi Mustangille hieman tasokkaamman sisarmallin Mercury Cougarin, esitteli GM vastavetona Pontiac Firebirdin keväällä 1967. Ikäeroa Camaron ja Firebirdin ensimmäisen sukupolven mallien välillä oli alle puoli vuotta.Pontiac Firebirdistä nähtiin sen olemassaolon aikana, siis vuosien 1967 ja 2002 välillä neljä sukupolvea, ja ne ajoittuivat yksi yhteen Camaron neljän ensimmäisen polven kanssa. Serkustaan Firebird on ikään kuin nyrkkisääntönä helpointa erottaa Pontiacille tunnusomaisen kaksiosaisen maskin perusteella. Niin ikään puskureissa oli eroja, kuten myös valoissa. Aluksi Firebirdiin haettiin ajovaloinspiraatiota Pontiac GTO:sta. Kahdessa viimeisessä sukupolvessa Firebirdin keulalla nähtiin puolestaan aikanaan muodikkaat piilolamput.400 kuutiotuuman V8 oli aikanaan erottamaton osa kokonaisuutta, mutta kokeiltiinhan autossa matkan varrella muitakin voimanlähdemuotoja, rivinelosesta alkaen. Pontiac Firebirdistä ei voi kirjoittaa kohottamatta kaapin päälle Trans Amia, joka tuli muskeleimmaksi osaksi mallistoa jo ensimmäisen sukupolven aikana, ja joka nousi tähteyteen kolmannessa polvessaan televisiosarjassa Ritari Ässä. KITT on varmasti tunnetuimpia autoja liikkuvan kuvan historiassa.Trans Am -restauraatioFirebirdin ja Camaron tarinat katkesivat siis vuoteen 2002, joka oli General Motorsilla muutosten vuosi. Konserni lakkautti tuolloin koko Pontiac-merkin eli kun Camaro teki viidennen sukupolven myötä paluun vuonna 2009, Firebirdin henkiinherättäminen ei ollut enää mahdollista. Tämä tosiasia on puolestaan herättänyt ikävän tunnetta autokansassa, onhan Firebird yksi suurimmista staroista muskeliautogenressä. Kaikeksi onneksi on tahoja, jotka ovat tarttuneet tuumasta toimeen Firebirdin elvyttämiseksi, ja tietenkin yksinoikeudella viidennen ja kuudennen polven Camarojen pohjalta. Merkittävimpiä toimijoita tällä saralla on Floridan Tallahasseessa päämajaansa pitävä Trans Am Depot.Yrityksellä on osaamista klassikkomuskeleiden - siis alkuperäisten Firebirdien - kanssa, mutta kuuluisin se on Camaro - Trans Am -konversioistaan. Trans Am Depot lanseeraa tavallisesti alle 20 kappaleen sarjan, kunnioittaen sillä aina jotain tiettyä Trans Am -sukupolvea ja yleensä vielä tiettyä erikoisversiota siitä. Esimerkiksi tällä hetkellä mallistosta löytyy 50th Anniversary Edition Trans Am, joka on tehty muistuttamaan sisältä ja ulkoa alkuperäistä vuoden '69 Trans Amia. Erästä valmistetaan kahdeksan kova- ja kahdeksan avokattoista yksilöä. Moottorin virityssarjoilla Trans Am Depot irroittaa autosta jopa 1 000 hevosvoiman tehot. Outlaw Edition puolestaan kuljettaa ajatukset vuoden 1979 Trans Amiin eli toisen sukupolven loppuhuipennukseen. Ja tietenkin nämä autot antavat kuvan siitä, miltä Pontiac Firebird/Trans Am voisi näyttää, jos Pontiac olisi automerkkinä selviytynyt 2010- ja 2020-luvuille ja tehnyt Chevroletin kanssa muskeliauton GM:n Alpha-perusrakenteelle. Trans Am Depotin autojen ilme ei todennäköisesti olisi kovinkaan kaukana totuudesta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Trans Am Depot, Muscle Car Club, Chevrolet Kuvat: Trans Am Depot, General Motors: Chevrolet/PontiacLisää aiheestaNimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Nimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin astiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen