15.6.2022

Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta

General Motors on useamman kerran yrittänyt saada kanadalaisen automerkin menestymään. Yrityksistä näyttävimmät nähtiin 1960-luvulla.

Vähemmän yliampuviin, mutta silti muistettaviin 60-luvun amerikkalaisautoihin kuuluvat Chevy II / Chevy Nova. Sedanina, station wagonina, kaksiovisena ja kesäautoteemaan erityisen hyvin sopivana avomallina valmistettu "pikku" -Letukka levisi laajalle, ja sitä koottiin USA:n lisäksi Euroopassa ja aina Etelä-Amerikassa asti.

Pohjoisnaapuri Kanadan puolella Chevy II:n ympärille päädyttiin erinäisten juonenkäänteiden kautta luomaan kokonaan oma kotimarkkinoiden autobrändinsä. Tullirajan vuoksi General Motorsin täytyi perustaa autolle tuotantolinja myös Ontariojärven toiselle puolelle, tarkemmin Ontarion Oshawaan. Sieltä Kanadan teille rullasi vuodesta 1962 Chevy II -klooneja Pontiac Acadianin nimelle muutettuna.

Mallinimellä "Acadian" on historialliset juuret. Sillä viitataan acadialaisiin, Ranskasta Kanadan itärannikolle 1600- ja 1700-luvuilla muuttaneisiin siirtolaisiin, jotka ovat vuosisatojen varrella kokeneet monenlaista vainoa. Nykyisin heitä asuu Yhdysvaltain Louisianassa sekä edelleen Kanadan itäkärjessä, jossa heillä on ranskankielinen itsehallinto. Acadia on myös tuon alueen historiallinen ja maantieteellinen nimi.

Hieman erityyppistä Pontiac Tempestiä ei Kanadassa myyty, joten Pontiac Acadian oli sopivaa korvausrautaa Kanadan Pontiac- ja Buick-jälleenmyyjille. Chevroletit myytiin aivan eri liikkeissä.

GM:n markkinamiehet päättivät kuitenkin viedä kanadalaisuuden pidemmälle, ja näin syntyi automerkki nimeltä Acadian. Niissä Pontiacin logoa muokattiin Kanadalle niin ominaisella vaahteranlehtilogolla.

Vm. 1966 Acadian Canso, perustuen seuraavan polven Chevy Novaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Beaumont Custom - kanadalainen muskeliauto

Kanadalaisten ikioma Acadian menestyi oikein kohtuullisesti, ja parin vuoden kuluttua myös suurempi Chevrolet Chevelle otettiin vaahteranlehtimerkin tuotteistoon.

Vuoden 1967 Beaumont Custom on jo aika muskeli, mistä kertoo muun muassa saatavilla ollut GM:n 396-kuutiotuumainen eli 6,5-litrainen "isolohko" -V8.

Nimi "Beaumont" oli käytössä Acadian-autojen tasokkaamman pään varustetasossa. Vuodesta 1966 eteenpäin Chevelle-klooneja myytiin kuitenkin brändiksi muutetun Beaumont -nimen alla. Näin Kanadasta löytyi samaan aikaan kaksi erillistä GM-merkkiä.

Beaumont erottautui Chevellestä muutamilla yksityiskohdillaan. Maski lainattiin Pontiac Tempestistä (lisätyllä vaahteranlehdellä), kojelauta puolestaan Pontiac Le Mansista.

USA:n puolella jotkut Chevellen omistajat katsoivat kateellisina kanadalaisten Beaumonteja, ja pitivät siis niiden maskia Chevelleä tyylikkäämpänä. Näin syntyi joitakin tilkkutäkkiyksilöitä, kun rajan pohjoispuolella kipaistiin hakemassa vaahteranlehtimaskeja.

Vapautunut tullipolitiikka kaatoi Acadianin ja Beaumontin

Acadianin "perustamiseen" myötävaikuttanut tulliraja USA:n ja Kanadan välillä neuvoteltiin 60-luvun lopulla autoteollisuuden osalta uudelleen, ja muiden muassa General Motors oli näin vapaa valmistamaan, viemään ja tuomaan autoja rajasta välittämättä. Acadianin taru loppui tätä myöten noin 10 vuoden kohdalla, kun taas Beaumonteja ehdittiin tuottaa vain kolmen vuoden ajan. Erityisesti aitojen Beaumontien kohdalla kyse on aikamoisesta keräilyharvinaisuudesta.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Collector's Auto Supply, Motortrend Kuvat: General Motors / Acadian /  Beaumont

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat