12.1.2022

Nimi muutettu: Lotus Amerikassa osa 1: Dodge Circuit EV

Dodge Circuit EV

Lotuksille on tehty Amerikassa niin erikoisia juttuja, ettei yksi juttusarjan osa riitä niistä kertomaan. Tässä osassa käsitellään edellä aikaansa ollutta Dodgea.

Jos yhdistää pienen mutta hauskan keskimoottorisen urheiluauton ja sähkömoottorin hiukan ärjyvää amerikkalaista superautoa mukailevaan keulaan, on tuloksena Dodge Circuit EV.

Circuit EV oli vuonna 2009 esitelty konseptimalli, ja sen voisi sanoa eläneen kymmenen vuotta ennen aikaansa. Sähköautot eivät tuolloin olleet huudossa, vaan niitä pidettiin ehkä jossain tulevaisuudessa häämöttävänä juttuna. Tulipahan Chrysler noihin aikoihin laittaneeksi jäihin aiemmin kaavailemansa sähköautobrändin, ENVI:n. Näin myös Dodge Circuit EV:n tuotantosuunnitelmat vuodelle 2010 peruttiin, ja auto jäi täysin valmiiksi prototyypiksi ö-mapin pohjalle.

Dodge Circuit EV, Jeep Wrangler EV, Chrysler Voyager EV
Chryslerilla oli kaikki valmiudet ryhtyä sähköautojen massatuotantoon jo yli kymmenen vuotta sitten. Kuvassa täyssähköprototyypit Chrysler Voyager EV, Jeep Wrangler EV sekä Dodge Circuit EV.

Dodge Circuit oli teknisesti uudet logot ja sähkömoottorit saanut Lotus Europa S. Europa S puolestaan oli muokattu, hieman suurempi ja mukavuuspainotteisempi versio Elisestä. Circuit kulki GM:n kaksilitraisen bensiinimoottorin sijaan taka-akselille sijoitetulla 200-kilowattisella sähkömoottorilla. Litium-ioniakusto olisi riittänyt Dodgen mukaan reilun 300 kilometrin toimintamatkaan. Muilta osin auto oli lähes identtinen Europa S:ään verrattuna kaikkine suunnitteluratkaisuineen ja erillisjousituksineen.

Dodge Circuit EV

Seuraavassa osassa jatkuu Lotuksen matka Amerikassa, mutta sillä kertaa onneksi paremmalla menestyksellä.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Autocar Kuvat: Chrysler/Dodge

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat