28.9.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nousee Aasiasta – Kian alkulähteillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kian kohdalla vanha roomalainen sanonta todellakin piti paikkansa: Nimi on enne. Kian tarina autonvalmistajana on nousua kolmipyöräisestä Mazdasta kymmeniä miljoonia myyneeksi maailmanluokan brändiksi. Pienimuotoisen Kia-historiikin tueksi on katsottava hiukan myös Korean historiaa reilun 75 vuoden ajalta. Kia syntyi toisen maailmansodan runtelemassa Koreassa, ja koneisti aluksi osia muun muassa polkupyöriin. Korean sodan tiimellyksessä vain viisi vuotta myöhemmin 50-luvun alussa uunista saatiin ulos peräti ensimmäinen kokonainen polkupyörä. Sodan lopputuloksena tiedämme syntyneen kaksi Koreaa. Tiedämme myös Kian jääneen niistä eteläiseen, millä tietysti on aivan perustavanlaatuinen merkitys myöhempää menestystä ajatellen.Jälleen muutamaa vuotta Korean sodan päättymisestä sai Kia ensikosketuksensa moottoroituun ajoneuvoon Hondan moottoripyörän lisenssiversion kautta. Tulikasteensa autonvalmistajana Kia sai puolestaan vuonna 1962, mistä kiitos kuuluu Mazdalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmesta neljään pyörääKuvan Mazda K360:n korealainen lisenssiversio oli ensimmäinen maassa tuotettu moottoripyörää suurempi ajoneuvo.Tasan 60 vuotta sitten nähtiin ensimmäinen Kian nimellä Etelä-Koreassa tuotettu automalli. Kyse oli logonvaihdosta puhtaimmillaan, olihan Kia K360 lisenssiversio Mazda K360:sta, jota ei siis muuten pidä sekoittaa Mazda R360:een, japanilaisvalmistajan ensimmäiseen henkilöautoon. K360:n kohdalla puhutaan pienestä kolmipyöräisestä kuorma-autosta, Japanissa ja muuallakin Aasiassa supersuositun kei-truck -luokan varhaisvaiheesta. Painoa kuormurilla oli tyhjänä alle 500 kiloa ja huippunopeutta 65 kilometriä tunnissa. 356-kuutioinen, nelitahtinen V2 täytti sen ajan kei-luokan vaatimukset.Miltei puolentoista vuosikymmenen kuluttua K360:n korealaisesta esiinmarssista oli aika vihdoin kypsä ensimmäiselle Kia-henkilöautolle, K360:n väistyessä vähintäänkin ansaitulle eläkkeelle. Tätä viittaa sai kunnian kantaa mallivuoden 1974 Kia Brisa, omaa sukua toisen sukupolven Mazda Familia. Aluksi Kia valmisti Brisasta pickup-versiota 1,0-litraisella moottorilla, ennen kuin koitti neliovisen sedanin vuoro.'74 Kia Brisa oli varsinaisesti ensimmäinen Koreassa valmistettu automalli, ennen vuoden 1975 Hyundai Ponya.80-luku: tuplasti käänteentekevä80-luvun taitteessa Etelä-Koreassa pääsi valtaan itsevaltainen presidentti Chun Doo-hwan (1931 - 2021). Hänen kaudellaan ei paljoa Kioja valmistettu, mitä nyt viimeiset Brisat ja muutama Fiatin ja Peugeotin sedan koottuna osista. Syynä kuivalle kaudelle olivat Chunin vaatimukset valmistaa pelkästään pieniä hyötyajoneuvoja.Kokonaan uusi lehti Kian historiassa kääntyi Chun valtakauden lähestyttyä loppuaan vuonna 1986, kun Ford hankki Kian hallintaansa. Kiasta tuli Fordin eräänlainen halpamerkki, joka tähtäsi paitsi Korean markkinoille, myös vientiin. Tältä aikakaudelta muistetaan myös Kian ja Fordin yhteisiä malleja, joista yksi hyvin vaiherikas esimerkki on päässyt jo aiemmin esille Nimi muutettu -juttusarjassa: Kia Pride. Huomionarvoista on myös, että Ford-omistuksen kautta Kia ja Mazda löysivät jälleen tiensä yhteen, yhteisiä malleja nähtiin useita ja myös Mazdan tekniikkaa päätyi suoraan Kioihin.Poimintoja Kian myyntilukujen kehityksestä 35 vuoden ajalta: 1986: 26 autoa, 1987: 95 000 autoa, 2000: 959 737 autoa, 2021: 2 777 056 autoa.Viimeisin ja Kian nykymenestyksen kannalta kenties jopa kaikkein merkittävin käänne oli Hyundai-konsernin kauppa vuonna 1998. Näin sai alkunsa merkkien yhdessä omistama Hyundai-Kia -jättikonserni, joka on maailman viidenneksi suurin autonvalmistaja, ja joka pyörittää muun muassa maailman suurinta autotehdasta Etelä-Korean Ulsanissa. Kia on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana laajentanut tunnusomaista brändiään Itä-Aasian ohella Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa valtaisasti, ja ansioitunut vuosi toisensa perään kärkisijoilla niin laadun kuin innovaatioidenkin saralla. Hiljattain luimme Kian myyneen 10. miljoonannen autonsa USA:ssa ja nousseen Suomen ja Euroopan myyntitilastoissa toiselle sijalle.Että tällainen nousu Aasiasta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Kia, Whichcar.com.au, Carbuzz, Blog.beforward Kuvat: Kia, Mazda, Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”