2.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: oudon tutun näköinen Iveco eMoovy on Hyundai Staria eurooppalaisena sähköpakettiautona – tarjolla supernopeaa lataustehoa Teksti Benjamin Helander Kuva Iveco, Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EMoovy on varsin mielenkiintoinen aluevaltaus Ivecolta Euroopassa. Sähköpakettiautomarkkinoille on syntynyt uusi mielenkiintoinen eteläkorealais-italialainen yhteistyöprojekti, kun Iveco on lainannut Hyundain persoonallisen Starian/ST1:n, ja tehnyt siitä kompakteimman pakettiautonsa Dailyn alapuolelle. Eikä siinä kaikki, Ivecona auto on alustamallinen ja täyssähköinen. Hyundai Staria on markkinoiden persoonallisimpia tila-/pakettiautoja, mutta nyt sillä on klooni. Iveco eMoovy kuului tämän vuoden Hannoverin IAA -näyttelyn uutuuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköversio ennen HyundaitaIveco kertoo avoimesti eMoovyn olevan Hyundain kanssa yhteistyönä tehty. Sen lisäksi, että auto lainaa keulansa ja hyttinsä suoraan tila-auto Hyundai Starialta, tulee sen alustamallinen toteutus Starian hyötyajoneuvoversio ST1:ltä.Hyundai ST1 on sama auto kuin Iveco eMoovy, mutta saatavilla toistaiseksi vain polttomoottorisena. Siinä missä Staria ja ST1 ovat toistaiseksi saatavilla vain polttomoottorisena sekä hybridinä, Iveco eMoovy on suoraan täyssähköinen. Tuoltakin osin tekniikka tulee kuitenkin Hyundailta eli Starian ja ST1:n täyssähköversio, siis Iveco eMoovyn täysi sisarmalli, on varmaankin ihan kulman takana. Iveco eMoovyn tekniikka 800 voltin arkkitehtuurilla on peräisin Hyundai-konsernin ylemmän pään sähköautoilta, joista Kia EV9 on toistaiseksi suurin tuotannossa oleva. Auton tulee saamaan joko 63- tai 76-kilowattituntisella akustolla. Auto on aina takavetoinen, ja pyöriä pyörittää 160 kilowattia ja 350 newtonmetriä tuottava sähkömoottori.Mielenkiintoinen asetelmaIveco eMoovy asettuu Euroopassa mielenkiintoiseen markkinarakoon houkuttelevien ominaisuuksiensa ansiosta. Ensinnäkin Iveco kuvailee uutuuden olevan markkinoiden ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa "2,5 - 3,5 tonnin luokan sähköpakettiauto." Tuohon kokonaismassahaarukkaan mahtuu versioita, joiden kantavuus on jopa 1,5 tonnia.Toisekseen, Iveco eMoovy tarjoaa kaikkien sähköpakettiautoluokkien näkökulmasta erittäin tehokasta pikalatausta. EMoovyn kerrotaan yltävän jopa 350 kilowatin lataustehoille eli vastaan tulee enemmin latauspaikan kuin auton kapasiteetti. Iveco lupailee suuremmalla akulla varustetulle eMoovylle 320 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. Mainitulla superlaturilla 100 kilometriä toimintamatkaa pitäisi olla saavutettavissa 10 minuutin latauksella. Myös V2L- eli "autosta lastiin" virran ulosotto on mahdollista 230 voltin jännitteellä ja 3,6 kilowatin teholla.Kuten Ivecon tarjoamista pressikuvistakin näkee, eMoovya tullaan tarjoamaan eri konfiguraatioissa. Löytyy jopa 10 kuution rahtitilan tarjoavaa "umpikaappia", lämpötilasäädeltyä elintarvikekuljetusversiota sekä lavaversiota. Varmasti myös pelkkä alustamalli tulee olemaan tilattavissa. Lähteet: Iveco, Carscoops Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous