13.12.2023

Nimi muutettu: Titano on kansainvälinen Fiat – juuret Kiinassa, sisar Ranskassa, myynti käyntiin Algeriassa

Yli neljä vuotta Fullbackin lakkauttamisen jälkeen Fiatilla on jälleen tikapuurunkoinen avolava. Titano kuitenkin kiertää Euroopan kaukaa.

Hyötyajoneuvojen maailmassa logonvaihdokset ovat tietyistä syistä paljon yleisempiä kuin henkilöautoissa, mutta aivan näin mutkikasta sukua ei monellakaan tonniluokan avolavalla ole. Fiatin viime viikolla julkistamassa avolavassa italialaista on perin kirjaimellisesti vain nimi, ja pintaa rapsuttamalla paljastuu auton kansainvälinen suku.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusteellinen sukuselvitys

Tässä Nimi muutettu -juttusarjassa on ensisijaisesti kyse siitä, kun automaailmassa jokin ei ole sitä miltä näyttää. Joskus auton sukuselvitys vie todellisuuden moninkertaisesti pois mielikuvasta, jolla sitä pyritään kuluttajille markkinoimaan. Tällöin voi paljastua, että auto onkin ehtinyt kiertää maapallon ennen kuin ostaja on ajanut sillä metriäkään. Fiat Titano on tällainen tapaus.

Peugeot Landtrek avolava
Peugeot Landtrek

Fiat Titanohan kuulostaa varsin italialaiselta autolta, mutta todellisuudessa se on pelkästään uudet logot ja Fiatin maskin saanut Peugeot Landtrek - ranskalaisavolava, jota ei myydä Ranskassa eikä missään muuallakaan Euroopassa. Fiatin ja Peugeotin yhteismalli ei sinänsä kuulosta mitenkään oudolta, kuuluvathan merkit samaan Stellantis-konserniin, ja niillä on meikäläisilläkin markkinoilla muun muassa kolme yhteistä pakettiautomallia.

Seuraavaksi tutkintaan menevätkin Peugeot Landtrekin taustat, ja jäljet johtavat suoraan Kiinaan. Auto, josta Landtrek on lainattu, on kylläkin PSA:n kanssa jonkinlaisessa yhteistyössä kehitetty, mutta kiinalaisen Changan Automobilen valmistama Kaicen F70.

Changan F70 Blue Whale Edition

Autoa valmistetaan ja kootaan osista myös Kaicenin nimellä Kiinan lisäksi eri puolilla maailmaa, kuten Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

Fiat siis lainasi auton suoraan Peugeotilta, joka puolestaan lainasi sen Changan Automobilelta. Entä mistä sitten Changan Automobile lainasi autoon voimanlähteet? 1,9-litrainen diesel tulee toiselta kiinalaisvalmistajalta Weichai Powerilta, mutta 2,4-litrainen bensiinimoottori on puolestaan Mitsubishin suunnittelua. Lisäksi Peugeot toi viime vuonna Landtrekin palettiin vaihtoehdoksi 2,2-litraisen BlueHDI:n.

Fiat Titano on jo edennyt myyntiin avausmarkkinoilla Algeriassa 1,9-litraisen dieselin voimin. Vähän tuonnempana Titanon on määrä ilmaantua muillekin Afrikan markkinoille sekä Etelä-Amerikkaan.

Fiatin avolavaseikkailuja viime ajoilta

Eurooppalaisittain Fiatin varteenotettavin avaus avolavaluokissa oli Fullback, jota valmistettiin Thaimaassa vuosina 2014 - 2019. Myös Fullbackissä Fiatia olivat käytännössä pelkät logot, autohan oli uudelleenbrändätty Mitsubishi L200, jonka rinnalla sitä myös tuotettiin.

Fiat Fullback

Latinalaisessa Amerikassa Fiatilla on myös avolava, joka ei tosin ole sieltä raskaimmasta päästä. Toisen sukupolven Fiat Strada perustuu italialaisvalmistajan Etelä-Amerikan pikkuautoihin, kuten Argoon ja Mobiin, ja sen moottorit ovat tilavuudeltaan 1,0:sta 1,4:ään litraan. Autolla on myös sisarmalli, sillä Meksikossa sitä myydään amerikkalaisittain RAM 700:n nimellä.

Fiat Toro taas on Stradaa suurempi, perustuen Jeep Renegadeen ja Compassiin sekä Fiat 500X:ään. Sitä puolestaan myydään joillain Etelä- ja Väli-Amerikan markkinoilla nimellä RAM 1000.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fiat, Carscoops Kuvat: Fiat, Peugeot, Changan Automobile, Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat