31.1.2024

Nimi muutettu: Toyota Jimny? – Suzuki kieltäytyi taannoin lainaamasta pikkumaasturiaan Toyotalle, minkä seurauksena syntyi hiljainen sopimus

Jotkin mallit ovat jopa näille tiivistä yhteistyötä tekeville autonvalmistajille liian "henkilökohtaisia" jaettavaksi keskenään. Hiljattaisen raportin mukaan Toyota olisi halunnut versioida Suzuki Jimnyn ja Swiftin, Suzukin kuitenkin kohteliaasti kieltäydyttyä. Nyt merkkien välillä kerrotaan olevan omanlaisensa herrasmiessopimus, joka estää tällaiset aikeet.

Toyota ja Suzuki ovat syventäneet yhteistyötään asteittain viimeisen viiden vuoden aikana. Vuonna 2019 Toyota peräti osti Suzukista 4,9 prosentin osuuden ja samalla Suzuki osti Toyotasta muodolliset 0,2 prosenttia.

Pitkäaikaisten japanilaisvalmistajien välillä on myös malliyhteistyötä jaettujen mallien muodossa. Euroopassa Suzuki myy omalla nimellään Toyota Corolla Touring Sportsia sekä RAV4 PHEV:tä. Intiassa Toyota Innovasta on tehty Suzuki Invicto. Intian Maruti Suzuki on puolestaan tänä vuonna lainaamassa Toyotalle Fronx -crossoverinsa. Suzuki Baleno on Etelä-Afrikassa Toyota Starlet. Ja lista jatkuu vain.

Jaettuja malleja siis riittää, ja niiden määrä kasvaa, mutta joku roti tässäkin touhussa täytyy pitää, herttinen sentään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Jimny tai Suzuki Land Cruiser?

Eräiden vuodenvaihteen tuntumassa esiin nousseiden raporttien mukaan Toyota olisi pyytänyt Suzukia lainaamaan sille sekä pikkumaasturi-ikoni Jimnyä että nelivetoista pikkuautoa Swiftiä. Muun muassa Autocar Indian sekä australialaisen Drive -julkaisun mukaan Suzuki oli kieltäytynyt Toyotan pyynnöstä kohteliaasti.

Etenkin Jimny, mutta toki myös Swift, ovat Suzukille tavaramerkinomaisia maskottituotteita. Niiden jakaminen Toyotalle olisi vähän sama kuin jos Fazer jakaisi Sinisen suklaalevynsä Maraboulle. Ja samallahan Suzukille pitäisi taata pääsy Toyotan omimmille alueille, kuten Land Cruiseriin. Toki Corollahan sillä jo on.

Suzuki Jimny

Joka tapauksessa nyt merkkien välillä kerrotaan olevan jonkinasteinen herrasmiessopimus, jonka myötä tiettyjä malleja ei jatkossa edes kysellä lainaan.

Yksi relevantti kysymys on tietenkin, mitä ihmettä Toyota olisi Jimnyllä ja Swiftillä tehnyt. Toyotalla on suunnitelmissa oman pikkumaasturin julkistaminen, mistä kertoo otsikkokuvassakin näkyvä taannoinen Compact Cruiser EV -konsepti. Toisaalta, Akio "Morizo" Toyodan tiedetään olevan Jimnyn hurja fani. Hän itse asiassa omistaa sellaisen, ja parkkeerasi sen Toyotan osastolle taannoisessa Tokyo Auto Salonissa.

Swiftin istuminen Toyotan mallistoon olisi voinut olla hieman loogisempaa. "Toyota Swift" olisi ollut ilman muuta jonkin tietyn markkina-alueen juttu, ja sillä Toyota olisi saanut mallistoonsa nelivetoisen kaupunkiauton käytännössä ilmaiseksi. Olisiko sitä jopa kutsuttu Yaris AWD:ksi tai vastaavaksi?

Mielenkiintoisen jossittelun aihe on myös se, miten merkittävästi Suzukia suuremmalla volyymilla autoja valmistava Toyota olisi saanut Suzukilta lainaamiansa malleja myytyä esimerkiksi Euroopassa. Tosiasiahan on, että toiseen suuntaan Suzukiksi brändätyt Toyotat eivät ole mitään varsinaisia myyntitykkejä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autocar India, Drive.com.au Kuvat: Toyota, Suzuki, Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat