27.9.2023

Nimi muutettu: viimeisellä aidolla Roverilla oli saksalainen suku, brittiläinen sisar ja kiinalainen tulevaisuus

Rover 75

Rover 75 ei jättänyt vuodesta 1904 toimineelle merkille pahinta mahdollista perintöä, mutta yhdessä sisarmallinsa MG ZT:n kanssa sen vetovoima ei riittänyt pelastamaan brittimerkkejä väistämättömältä. Viimeisinä toimintavuosinaan Rover oli BMW:n alaisuudessa. Mikä ei ole ehkä yleisesti tunnettua, Rover 75 ja MG ZT olivat osittain sukua E46-polven BMW 3-sarjalle

Roverin maine 1960-luvun jälkeen ei ole ehkä niitä kaikkein parhaita, mutta vielä hankalampi pala on yrittää sisäistää sen omistajuuskuviot kyseisen vuosikymmenen jälkeen. Rover-brändi on vaihtanut omistajaa useammin kuin rinovirus metrovaunussa. Tai pitäisikö sanoa vaihtoi, se kun on vuodesta 2005 ollut kliinisesti kuollut automerkki, jonka nimen omistusoikeus on kulkeutunut Jaguar Land Roverille.

Roverin historiaa tässä juttusarjassa on tästä erikoisnäkökulmasta käsitelty aiemminkin, ainakin Bukéen residenssin autovalinnan, Acura-historiikin sekä MG:n kautta myös BMC ADO16:n myötä. Nyt olemme perinteikkään brittimerkin yli 100-vuotisen historian viimeisissä vaiheissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW panosti vielä kerran

Roverin lyhyeksi jääneeltä BMW-ajalta on peräisin viimeinen sen nimellä valmistettu, omaa suunnittelua oleva automalli. Roverhan siirtyi BMW:lle vuonna 1994 lentokonevalmistaja British Aerospacelta, mukanaan liuta muitakin merkkejä, mukaan lukien Land Rover, Triumph sekä Mini, joista jälkimmäinen on baijerilaisten hallussa tunnetusti edelleen. BMW halusi Roverin itselleen, sillä sen näkökulmasta Rover alkoi tuntua liian suurelta kilpailijalta Ison-Britannian markkinoilla.

BMW:n alaisuudessa Rover ryhtyi kehittämään premiumtason sedania, jossa panostettaisiin erityisesti tyyliin. Tuo panostus näkyi erikoisessa, palkitussa sisustassa sekä ulkomuodossa, jossa haluttiin jäljitellä malleja merkin omasta historiasta. Rover 75 olikin itse asiassa retrohenkinen malli, joka otti inspiraatiota Rover P4:stä ja P5:stä 1950- ja 60-luvuilta. Näitä yksityiskohtia on selvästi kylkilinjoissa, kylkien listoissa, sivupeilien muodoissa pyöreissä ajovaloissa sekä totta kai maskissa.

Vaikka kojelaudalla saattaakin näkyä joitain nyttemmin muodista pois menneitä piirteitä, oli Rover 75:n matkustamo aikanaan kehuttu.

BMW:n alaisuudessa Roverin vanha Honda-pohjainen etuvetorakenteinen alusta laitettiin suunnittelupöydällä nopeasti sivuun. Sen sijaan Rover 75:n alustan osia lainattiin BMW:n omasta tuotannosta, sen vuonna 1997 debytoineesta E46-polven 3-sarjasta. Autosta tehtiin kuitenkin etuvetoinen, vaikka myöhemmin myös takavetoversio näki päivänvalon. Saksalainen suku ei tee asiasta yhtään vähempää brittiläistä, kuten Windsorien hallitsijasuvussa tiedetään.

75:tä myytiin myös farmarimallisena Tourerina.

Pellin alla oli kokonaisvaltaisesti vilskettä, sillä ainoastaan 2,0-litrainen dieselrivinelonen oli peräisin BMW:ltä ja se oli samalla paletin tuorein moottori. Roverin omat nelisylinteriset bensiinimottorit juonsivat juurensa 80-luvun puolelle, ja talon V6:tkin aikaan ennen auton lanseerausta. Hyvin mielenkiintoinen lisä mallistoon oli Rover 75 V8.

Vuosina 2002 - 2003 valmistettu Rover 75 Vanden Plas oli pitkän akselivälin versiona malliston ehdoton lippulaiva ja palautti Vanden Plasin historiallisen nimen hetkeksi eloon.

Rover 75 lanseerattiin vuonna 1998, ja tuotanto pääsi alkamaan samaan aikaan Cowley'n tehtaalla Oxfordissa. Tuo tehdashan on valmistanut jo pitkään Minejä BMW:lle, ja kun BMW vuonna 2000 luopui Roverista ja MG:stä muodostaakseen jälleen uuden omistushimmelin, MG Roverin. Näin vuoden 2000 jälkeen Rover 75:n sekä myös MG ZT:n tuotanto siirrettiinkin Birminghamin Longbridgeen, muun muassa British Leylandin vanhaan tehtaaseen.

Sporttisempi puolisko: MG ZT

Vuonna 2000, MG Roverin puitteissa, valmis Rover 75 kloonattiin MG:n nimiin ZT:ksi, ja sen tuotanto aloitettiin vuoden 2001 puolella Samaa autoa kahdella eri merkillä, samassa konsernissa ja samassa maassa ei tietenkään olisi ollut järkeä markkinoida täysin samoilla myyntipuheilla, joten MG ZT:lle kaivettiin kaksikosta sporttisempi rooli. Olihan jo aikanaan 60-luvulla BMC ADO16:n kohdalla se tilanne, että kaikista kuudesta merkistä juuri MG:n tulkinta sai osakseen tuplakaasuttimen, korkeamman puristussuhteen ja kierroslukumittarin.

MG ZT:ssä urheiluasenne näkyi siellä ja täällä, kuitenkin niin, että 75 ja ZT ovat erotettavissa toisistaan melkeinpä mistä tahansa kulmasta, myös sisällä. MG sai sporttiaksentteja, uudet vanteet, viritetyn jousituksen sekä tietenkin MG-maskin. Sisällä MG:n kädenjälki näkyi muun muassa mittaristossa ja istuimissa.

Mielenkiintoisin asia, jonka MG:n mukaantulo myös Rover 75 -mallistoon toi, oli V8-versio. Jo kertaalleen mainittu Rover 75 V8:han lainattiin suoraan MG-sisaren malliversiosta nimeltä ZT 260. Siinä laajoin muokkauksin auton vetotapa saatiin käännettyä takavedoksi, ja keulalle puolestaan asennettiin Fordin 4,6-litrainen Modular V8, tuttu muun muassa Lincoln Towncarista sisarineen sekä Ford F-150:stä.

260-hevosvoimainen V8 kuljetti autoa iloisesti aina 250 km/h huippunopeuteen asti ja sai sen kiihtymään nollasta sataan 6,2 sekunnissa eli noin vuoden nopeammin kuin esimerkiksi Towncar 4-vaihteisella automaatillaan.

Lopputulos: Roewe 750

Mikä Rover 75:stä sitten tuli, kun sen tuotanto Englannissa katkaistiin kuuden vuoden jälkeen?

Ensinnäkin auton tuotanto ja myynti siirtyi Kiinaan, ja toisekseen sen nimi muutettiin, ainakin himpun verran. "Roewe" on kaiketi kiinalainen lausuntatapa "Roverista" ja luvusta tuli sopivasti isompi kun siihen lisäsi nollan perään.

Roewen nimellä autoa valmistettiin aina vuoteen 2016 asti, ja se oli Rover 75:een nähden venytetyllä akselivälillä varustettu. Roewe-brändi on edelleen voimissaan Kiinassa.

Syy, miksi Rover 75 päätyi Kiinaan, piilee tietysti jälleen omistajuuskuvioissa. BMW:n jälkeen muodostettu MG Rover nimittäin kaatui vuonna 2005, lopettaen sekä 75:n että ZT:n tuotannon Britanniassa, ja näin jälleen oltiin tilanteessa, jossa MG ja Rover tarvitsivat tavaramerkkisuojien kantajaa.

Kuvio sovittiin niin, että kiinalainen SAIC Motor osti konkurssipesältä täydet oikeudet Rover 75:n (ja siis myös MG ZT:n) piirustuksiin ja valmistukseen maksamalla siitä noin 70 miljoonaa Englannin puntaa. Nanjing Automotive Group - joka pian liitettiin SAIC:iin - puolestaan osti puolellasadalla miljoonalla oikeudet MG:n brändiin. Nyt MG on noussut Euroopan johtavaksi kiinalaiseksi sähköautomerkiksi, ja se on nimenomaan tämän kaupan lopullinen tulos.

Roewe 750:tä laivattiin myös vientiin, ainakin Pohjois-Afrikkaan ja latinalaiseen Amerikkaan, mutta yllättävästi SAIC:in ostaman MG:n nimellä.

Roverin brändinimeä SAIC ei puolestaan saanut ostettua vaikka olisi halunnutkin, sillä BMW oli antanut nimen oikeudet Fordille, jonka kautta ne ovat nyt puolestaan kulkeutuneet JLR:lle eli tavallaan Tatalle. Tästä syystä SAIC:in oli kehitettävä uusi brändi markkinoidakseen Rover 75:tä Kiinassa, ja näin syntyi kekseliäästi Roewe.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Classiccars.co.uk, Retromotor Kuvat: MG Rover, SAIC Motor

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat