5.8.2023 Ajoneuvot Nissan Z:sta saatiin vihdoin Nismo-näkemys – pientä nörttimäisyyttä havaittavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nismo Z on jatkossa teknisempi tuttavuus. Se muun muassa uhraa manuaalivaihteiston hauskuuden automaatin viiltävä(mmä)n nopeille vaihdoille. On virityksistä kevyelle japanilaissportille toki hyötyjäkin. Nissan julkisti menestyksekkääseen, Datsun-ajoilta katkeamatta tuotannossa olleeseen Z-urheiluautomallisarjaansa jatko-osan pari vuotta sitten. Sen jälkeen tuorein Nissan Z on päätynyt ainakin Super GT -rata-autosarjaan kilpuriksi sekä Vuoden auto maailmassa -finalistiksi. Nismon näkemys asiasta on hyvin loogista jatkumoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskeskeisempi japanilainenJapanista on tullut monia maailman tunnetuimpia urheiluautonimiä, eikä vähiten Nissan Z. Nousevan Auringon maasta on nähty esimerkiksi Mazda MX-5:n kaltaisia hauskuuteen ja ajonautintoon tähtääviä urheiluautoja sekä nörttimäisen teknisesti huippuunsa hiottuja esimerkkejä, äärimmäisenä Lexus LFA. Nismo Z siirtyy selvästi aiempaa enemmän tähän jälkimmäiseen porukkaan, ja siihen löytyy oikeastaan yksi painava syy.Siinä missä tavalliseen Nissan Z:aan saa edelleenkin kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston - joka on fanien keskuudessa ehdottomasti pidetympi vaihtoehto -, luottaa Nismo pelkkään 9-vaihteiseen automaattiin Launch Control -toiminnolla. Launch Controlkin viittaa siihen, että vaihteistoratkaisulla pyritään poistamaan Z:n kiihdytystuloksesta ja sitä kautta kierrosajasta ylimääräiset nano- ja millisekunnit ja edelleen pidemmätkin viivästykset pois tehokkaamman vaihteensiirron kautta.Ratin takaa löytyvät toki sentään paddle shifterit eli "räikköset" eli vaihdeläpyskät, joilla saa enemmän hallitsemisen tunnetta varsinkin ripeään ajoon. Nismo-kattaukseen kuuluu myös uusi Sport+ -ajotila.Niin ikään moottori on tehostunut, mutta sama 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6 jatkaa keulalla. Kuitenkin muun muassa parantuneen jäähdytyksen ja polttoainejärjestelmän ansiosta Nismo ottaa moottorista parikymmentä hevosvoimaa Nissania enemmän, mikä tarkoittaa 425 hevosvoiman teholukemia. Vääntöä on tarjolla 2 000 minuuttikierroksesta alkaen 520 newtonmetriä.Ei unohdeta tässä kaikessa myöskään jäykempää jousitusta, tehokkaampia jarruja tai GT-R:n kanssa jaettavaa rengastusta.Leveämpi irvistys - ja muuta upgradeaUusin Nissan Z on muun muassa tunnettu siitä, että sillä on melko laatikkomainen irvistys, virne, etugrilli. On jopa tuunauspajoja, jotka tarjoavat siihen jatkopätkiä. Nismossa maskin ilme on erilainen, sillä se jatkuu mainittujen viritysten hengessä paljon leveämmälle.Leveämpi maski päästää kaikessa yksinkertaisuudessaan sisään enemmän jäähdytysilmaa. Aerodynamiikkaa on mietitty Nismossa muutoinkin perus-Z:aa laajemmin. Kun downforcea ja pitoa on enemmän, tulee kierrosajastakin - ainakin siellä videopelimaailmassa - parempi.Nismon yksinoikeus on myös kuvien Stealth Grey -ulkoväri.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen