5.8.2023

Nissan Z:sta saatiin vihdoin Nismo-näkemys – pientä nörttimäisyyttä havaittavissa

Nismo Z on jatkossa teknisempi tuttavuus. Se muun muassa uhraa manuaalivaihteiston hauskuuden automaatin viiltävä(mmä)n nopeille vaihdoille. On virityksistä kevyelle japanilaissportille toki hyötyjäkin.

Nissan julkisti menestyksekkääseen, Datsun-ajoilta katkeamatta tuotannossa olleeseen Z-urheiluautomallisarjaansa jatko-osan pari vuotta sitten. Sen jälkeen tuorein Nissan Z on päätynyt ainakin Super GT -rata-autosarjaan kilpuriksi sekä Vuoden auto maailmassa -finalistiksi. Nismon näkemys asiasta on hyvin loogista jatkumoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskeskeisempi japanilainen

Japanista on tullut monia maailman tunnetuimpia urheiluautonimiä, eikä vähiten Nissan Z. Nousevan Auringon maasta on nähty esimerkiksi Mazda MX-5:n kaltaisia hauskuuteen ja ajonautintoon tähtääviä urheiluautoja sekä nörttimäisen teknisesti huippuunsa hiottuja esimerkkejä, äärimmäisenä Lexus LFA. Nismo Z siirtyy selvästi aiempaa enemmän tähän jälkimmäiseen porukkaan, ja siihen löytyy oikeastaan yksi painava syy.

Siinä missä tavalliseen Nissan Z:aan saa edelleenkin kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston - joka on fanien keskuudessa ehdottomasti pidetympi vaihtoehto -, luottaa Nismo pelkkään 9-vaihteiseen automaattiin Launch Control -toiminnolla. Launch Controlkin viittaa siihen, että vaihteistoratkaisulla pyritään poistamaan Z:n kiihdytystuloksesta ja sitä kautta kierrosajasta ylimääräiset nano- ja millisekunnit ja edelleen pidemmätkin viivästykset pois tehokkaamman vaihteensiirron kautta.

Ratin takaa löytyvät toki sentään paddle shifterit eli "räikköset" eli vaihdeläpyskät, joilla saa enemmän hallitsemisen tunnetta varsinkin ripeään ajoon. Nismo-kattaukseen kuuluu myös uusi Sport+ -ajotila.

Niin ikään moottori on tehostunut, mutta sama 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6 jatkaa keulalla. Kuitenkin muun muassa parantuneen jäähdytyksen ja polttoainejärjestelmän ansiosta Nismo ottaa moottorista parikymmentä hevosvoimaa Nissania enemmän, mikä tarkoittaa 425 hevosvoiman teholukemia. Vääntöä on tarjolla 2 000 minuuttikierroksesta alkaen 520 newtonmetriä.

Ei unohdeta tässä kaikessa myöskään jäykempää jousitusta, tehokkaampia jarruja tai GT-R:n kanssa jaettavaa rengastusta.

Leveämpi irvistys - ja muuta upgradea

Uusin Nissan Z on muun muassa tunnettu siitä, että sillä on melko laatikkomainen irvistys, virne, etugrilli. On jopa tuunauspajoja, jotka tarjoavat siihen jatkopätkiä. Nismossa maskin ilme on erilainen, sillä se jatkuu mainittujen viritysten hengessä paljon leveämmälle.

Leveämpi maski päästää kaikessa yksinkertaisuudessaan sisään enemmän jäähdytysilmaa. Aerodynamiikkaa on mietitty Nismossa muutoinkin perus-Z:aa laajemmin. Kun downforcea ja pitoa on enemmän, tulee kierrosajastakin - ainakin siellä videopelimaailmassa - parempi.

Nismon yksinoikeus on myös kuvien Stealth Grey -ulkoväri.

Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat