World Car of the Year 2023 -finalistit julki – mukana mm. Nissan Z ja Alfa Romeo Tonale
Sähköautot ovat odotetun hyvin edustettuina finalisteissa, ja Hyundailla on mahdollisuus uusia viimevuotinen ilotulituksensa. Kirjavaan joukkoon mahtuu kuitenkin myös muunlaisia autoja.
Vuoden 2022 World Car -gaala oli Hyundai Ioniq 5:n juhlaa. Kuudesta World Car -kategoriasta korealaissähköauto nappasi voiton peräti kolmessa. Kategoriat ovat World Luxury-, -Performance-, -Electric- ja -Urban Car of the Year sekä World Car Design of the Year. Pääpalkinto on tietenkin World Car eli Vuoden auto maailmassa.
Vuoden autot maailmassa valitsee iso joukko autotoimittajia kaikkiaan 34 eri maasta. Tarkastelussa on kahdeksan erillistä osa-aluetta, nimittäin sisätilan viihtyvyys, suorituskyky, arvostus, turvallisuus, ympäristöystävällisyys, kaupallinen merkittävyys, tunnevaikutus sekä innovatiivisuus. Design-palkinnon voittajan määrittelevät makutuomarit. Palkinnot luovutetaan perinteisesti New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä.
Raati on nyt onnistunut saamaan kokoon monista ehdokkaista 10 finalistia, joista yksi on Vuoden auto maailmassa. Finalistit on listattu aakkosjärjestyksessä.
Finaalikymmenikön ulkopuolelle jäi myös varsin mielenkiintoisia kandidaatteja, mainittakoon esimerkiksi Ora Funky Cat, Smart #1, Toyota Crown Crossover, Toyota bZ4X/Subaru Solterra sekä Vinfast VF8.
Alfa Romeo Tonale
Tonale on italialaisvalmistajan tärkein uutuus tällä vuosikymmenellä, ja joillakin mittareilla jopa vuosikymmeniin. Alfan C-segmentin katumaasturi on valmistajansa ensimmäinen lataushybridi. Auto on myös ulkonäöltään takuuvarmaa Alfaa, ja siten erottuu kyllä keskimääräisistä katumaastureista edukseen. Tuomareilta Tonale saakin todennäköisesti korkeimmat pisteet Suorituskyvystään, ympäristöystävällisyydestään ja tunnevaikutuksestaan.
BMW 2-sarjan coupé
BMW sai peräti kaksi finaalipaikkaa, joista tämä ensimmäinen on selkeästi vedonnut tuomareiden tunteisiin. Tunnevaikutuksen ohella kompaktin kokoinen takavetoinen coupé kerää varmasti ison kasan pisteitä suorituskyvystään sekä arvostuksestaan, ainakin mikäli malliversio sattuu olemaan 240i xDrive 374-heppaisella rivikuudella.
BMW X1/iX1
Finaalijoukon käytännöllisempi BMW on baijerilaisvalmistajan katumaastureista kompaktein ja etuvetorakenteinen. Kolmanteen polveensa siirtynyt X1 sai ensi kertaa kaverikseen täyssähköisen iX1:n, joka tulee nostamaan mallin ympäristöpisteet korkealle, muiden muassa.
Honda HR-V
Kaupallisessa merkityksessä hyvin vahvoilla tuomariston silmissä tulee olemaan Honda HR-V:n uusi sukupolvi. Hondan katumaasturissa on mielenkiintoisia tilaratkaisuja, ja auto on saatavilla ainoastaan itselataavana hybridinä.
Hyundai Ioniq 6
Kaikki finalistit esiintyvät tässä toisiinsa nähden tasavertaisina, mutta jos allekirjoittaneen pitäisi veikata voittajaa, olisi Ioniq 6:lla ainakin varma paikka top 3:ssa. Ioniq 6 kulkee viimevuotisen palkintorohmun Ioniq 5:n tekniikalla, mutta sen kori on suunniteltu streamline-hengessä erityisen aerodynaamiseksi, mistä saadaan kiitos muun muassa yli 600 kilometrin toimintamatkassa.
Kia Niro
Kian kompakti katumaasturi siirtyi juuri toiseen sukupolveensa, ja auton ilmiasu on nyt varsin persoonallinen. Kahden erilaisen hybridivoimalinjan lisäksi Nirosta on saatavilla täyssähkömalli Niro EV. Moottorin käyttötestiautonakin toimivan Niron meriitiksi voi laskea jo ennestään Vuoden auto Suomessa 2023 -tittelin.
Mazda CX-60
CX-60 on monellakin tavalla tärkeä uutuus myös Mazdalle itselleen. Massasta erottuvassa CX-60:ssa esiin pääsevät takavetorakenne, rivi-6 -moottorit, premium-imago sekä tietenkin merkin ensimmäinen lataushybridivoimalinja. Suorituskyky, innovatiivisuus ja turvallisuus lienevät ainakin CX-60:n vahvuuksia tässä joukossa.
Mercedes-Benz C-sarja
C-sarjan Mercedes on luokkansa standardien määrittäjä, ja jokainen sukupolvi onkin tavalliseen tapaan selkeä harppaus edeltäjäänsä nähden. C-sarjaa tarjotaan tällä hetkellä sedanin ja farmarin lisäksi ensi kertaa All Terrain -elämäntapafarmarina, ja voimalinjavaihtoehtojen määrä on huiman laaja. C-sarjalainen lienee tasaisen vahva kaikissa luokissa.
Nissan Ariya
Nissaneitakin mahtui finalisteihin kaksi kappaletta. Ariya ei ole Nissanin ensimmäinen täyssähköauto, sillä japanilaisvalmistajahan on kansanomaistanut sähköautoja jo yli vuosikymmenen ajan Leafin myötä. Tällä perinteellä Ariya onkin houkuttelevalla korimallilla nousemassa sähköautohitiksi, ja ympäristöystävällisyyden lisäksi auton pisteet lienevät korkealla myös kaupallisessa merkittävyydessä. Ariyaa voisi veikata sinne top 3:een.
Nissan Z
2-sarjan coupén kanssa maailman auto -kisan urheiluautojen paremmuudesta kilpailee Nissan Z-sarjan uusi sukupolvi, ensimmäinen kokonaan uusi lähes 20 vuoteen. Z jatkaa Nissanin urheiluautojen vuosikymmenien perinnettä, ja 3,0-litraisella V6:lla se on todellinen ajajan auto. Urheiluautojen maailmassa Z on myös kaupallisesti merkittävä tuote.
Teksti: Benjamin Helander Lähde: World Car Awards Kuvat: valmistajat, Moottorin arkisto, World Car Awards