18.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Honda HR-V e:HEV – Kolmen moottorin voimalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan näkemys autoilun sähköistymisestä ei ole noudatellut aivan samoja askelmerkkejä kuin eurooppalaisilla valmistajilla. Kun monet muut puskevat linjastoltaan mittavan liudan sähkömalleja, on Honda pitänyt sähkökynttilää vakan alla. Toki Hondalta löytyy täyssähkömalli Honda E, mutta muuten mennään perinteisten polttomoottoreiden ja hybridien tiellä. Hybridivaihtoehtoa edustaa myös Honda HR-V Hybrid.Japanilaisvalmistaja haluaa puhua mallin kohdalla itselataavasta hybridistä. Voimalinja rakentuu 1,5-litraisen Atkinson-työnkiertomoottorin ja kahden sähkömoottorin ympärille. Bensiinimoottorin teholukemat ovat 79 kW (107 hv) ja 131 Nm. Järjestelmän enimmäisteho on 96 kW (131 hv) ja maksimivääntö 253 Nm.Kahden sähkömoottorin ja yhden bensiinivoimanlähteen yhdistelmä toimii kolmessa ajotilassa: sähkö-, hybridi- ja polttomoottoritila.Sähkötilassa generaattorimoottori tuottaa sähkön suoraan ajomoottorille ja bensiinimoottori lepäilee. Hybriditilassa polttomoottori pyörittää generaattoria, joka tuottaa energiaa varsinaiselle sähkömoottorille.Kolmannessa, eli polttomoottoritilassa bensiinimoottori tuottaa voimansa suoraan vetäville pyörille. Tuolloin käytössä on yksi välitys, joka kytkeytyy päälle suuremmissa nopeuksissa, eli varsinaista vaihteistoa järjestelmässä ei ole.Vaikka auton tiedoissa on maininta eCVT voimansiirtolaitteesta, kyseessä ei siis ole vaihteisto. Eikä autossa näin ollen ole perinteistä kytkintäkään. Voimalinjassa on kuitenkin niin sanottu ”overdrive” -kytkin, jota käytetään, kun voimansiirtoa vaihdellaan sähkömoottoriajotilan ja polttomoottoriajotilan välillä. Ajossa tuntuma muistuttaa merkittävästi CVT-vaihteistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItselataavaa hybriditekniikkaaKun kyseessä on ei-pistokkeesta ladattava hybridi, pelkällä sähköllä ajetaan vain lyhyitä pätkiä. Ajoakku on 1,1 kWh, eli vajaan kymmenesosan pistokehybridien reservistä. Sähköistä toimintamatkaa ei ilmoiteta, eikä sillä oikeastaan ole sen suurempaa väliä: kuluneet polttonestelitrathan ne tässä tapauksessa ratkaisevat.Vaikka Hondan järjestelmä on mutkikkaan kuuloinen, kuljettajalle ajotilat eivät juuri näy tai tunnu. Polttomoottori kehrää mukana menossa lähes aina, vaikka se ei ajosuoritteessa mukana olisikaan.Hondan hybridimoottori on etenkin kulutusmielessä onnistunut. WLTP:n mukainen keskikulutus on 5,4 litraa sadalla, eli katumaasturiksi kohdallaan. Toki moderni turbodiesel nipistää tuosta lukemasta reilusti. CO2-lukema on kuitenkin saatu painettua 122 grammaan, mikä tekee hyvää verotukselle.Suorituskykyä Hondan katumaasturissa on maltilla, ja 0–100 km/h tapahtuu 10,7 sekunnin sisällä lähdöstä. Plug-in-hybridien kiihdytyslukemia ei siis hätyytellä, vaan sähkö tuo suorituskyvyn sijaan tukea kulutuksen pienentämiseen. Tukeva ajotuntumaAlustaltaan Honda on jämäkkä ja hieman pintakova, mikä on katumaasturiluokassa tavallista. Ohjaus on tunnokas ja paikoin jopa jäykkä. Tämä ei ole missään nimessä huono asia, sillä monesti voimakas sähkötehostin saa tuntumasta summittaisen. Honda reagoi ohjausliikkeisiin johdonmukaisesti.Ohjaamon suurin kehitys edeltäjään verrattuna on viihdejärjestelmä ja digitaalinen mittaristo. Tosin digimittaristosta olisi voinut ottaa hieman enemmän irti. Nyt tuntuu siltä, että mittaristo on digitalisoitu, mutta design on vuosikymmenen takaa.Koeajettu versio on huippuvarusteltu Advance Style ja siitä löytyy perusvarusteiden lisäksi aktiivinen kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja sähköinen takaluukku. Äänentoisto on muhkea, mikä on mukava yllätys.Parhaalla varustelutasolla hinta jää juuri alle 40 000 euroon ja hinnat alkaen -versio Elegance kustantaa 34 600 euroa. Hintaero halvimman ja kalleimman välillä ei ole varusteisiin suhteutettuna kovin merkittävä. Lisää tilaa takaosastoon, kiitosHondan suurin haaste on pieni tavaratila. Litratilavuus on 319, mutta muotoilu tekee vähänkään suuremman asian sijoittamisen takaosastoon mahdottomaksi. Yksi syy pienelle tilalle on hybridiakustossa, joka on suoraan tavaratilan alla.Pientä helpotusta tavaratilan rajalliseen kapasiteettiin tuovat Hondan Magic seat –istuimet. Tapapenkin jakkarat nousevat selkänojaa vasten, jolloin kyytiin saa isompia tavaroita. Yksinkertainen kikka tuo paljon muunneltavuutta.HR-V:n muotoilussa on mukana iso annos persoonaa. Maski viittaa sähköautomaailmaan ja kokonaisuus on muutenkin onnistuneesti muovailtu. Honda lukeutuu luokkansa tyylikkäimpiin malleihin.Hybriditekniikka on monessa mielessä tervetullut lisä Hondan keskiluokan katumaasturiin, mutta moottorivaihtoehtojen joukossa näkisi mielellään myös pistokehybridin. Ja jollain aikataululla myös täyssähköisen mallin. Sellaista automarkkinat varmasti myös odottavat.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaJuttua päivitetty 22.3.2022 15:35. Aiemmista tiedoista poiketen autossa ei ole CVT-vaihteistoa. Honda HR-V e:HEV Moottori Itselataava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, etuveto. Sähkömoottori 96 kW (113 hv). Teho 79 kW (107 hv), 6000-6400 r/min Vääntö 253 Nm (3000 r/min) Vääntö 253 Nm (3000 r/min) Akku 1,1 kWh Toimintamatka – km Hybridijärjestelmän yhteisteho 96 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4340 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1582 mm, akseliväli 2610 mm Tavaratila: 319 l Omamassa: 1380-1401 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen