18.3.2022

Koeajo: Honda HR-V e:HEV – Kolmen moottorin voimalla

Hondan näkemys autoilun sähköistymisestä ei ole noudatellut aivan samoja askelmerkkejä kuin eurooppalaisilla valmistajilla. Kun monet muut puskevat linjastoltaan mittavan liudan sähkömalleja, on Honda pitänyt sähkökynttilää vakan alla.

Toki Hondalta löytyy täyssähkömalli Honda E, mutta muuten mennään perinteisten polttomoottoreiden ja hybridien tiellä. Hybridivaihtoehtoa edustaa myös Honda HR-V Hybrid.

Japanilaisvalmistaja haluaa puhua mallin kohdalla itselataavasta hybridistä. Voimalinja rakentuu 1,5-litraisen Atkinson-työnkiertomoottorin ja kahden sähkömoottorin ympärille. Bensiinimoottorin teholukemat ovat 79 kW (107 hv) ja 131 Nm. Järjestelmän enimmäisteho on 96 kW (131 hv) ja maksimivääntö 253 Nm.

Kahden sähkömoottorin ja yhden bensiinivoimanlähteen yhdistelmä toimii kolmessa ajotilassa: sähkö-, hybridi- ja polttomoottoritila.

Sähkötilassa generaattorimoottori tuottaa sähkön suoraan ajomoottorille ja bensiinimoottori lepäilee. Hybriditilassa polttomoottori pyörittää generaattoria, joka tuottaa energiaa varsinaiselle sähkömoottorille.

Kolmannessa, eli polttomoottoritilassa bensiinimoottori tuottaa voimansa suoraan vetäville pyörille. Tuolloin käytössä on yksi välitys, joka kytkeytyy päälle suuremmissa nopeuksissa, eli varsinaista vaihteistoa järjestelmässä ei ole.

Vaikka auton tiedoissa on maininta eCVT voimansiirtolaitteesta, kyseessä ei siis ole vaihteisto. Eikä autossa näin ollen ole perinteistä kytkintäkään. Voimalinjassa on kuitenkin niin sanottu ”overdrive” -kytkin, jota käytetään, kun voimansiirtoa vaihdellaan sähkömoottoriajotilan ja polttomoottoriajotilan välillä. Ajossa tuntuma muistuttaa merkittävästi CVT-vaihteistoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Itselataavaa hybriditekniikkaa

Kun kyseessä on ei-pistokkeesta ladattava hybridi, pelkällä sähköllä ajetaan vain lyhyitä pätkiä. Ajoakku on 1,1 kWh, eli vajaan kymmenesosan pistokehybridien reservistä. Sähköistä toimintamatkaa ei ilmoiteta, eikä sillä oikeastaan ole sen suurempaa väliä: kuluneet polttonestelitrathan ne tässä tapauksessa ratkaisevat.

Vaikka Hondan järjestelmä on mutkikkaan kuuloinen, kuljettajalle ajotilat eivät juuri näy tai tunnu. Polttomoottori kehrää mukana menossa lähes aina, vaikka se ei ajosuoritteessa mukana olisikaan.

Hondan hybridimoottori on etenkin kulutusmielessä onnistunut. WLTP:n mukainen keskikulutus on 5,4 litraa sadalla, eli katumaasturiksi kohdallaan. Toki moderni turbodiesel nipistää tuosta lukemasta reilusti. CO2-lukema on kuitenkin saatu painettua 122 grammaan, mikä tekee hyvää verotukselle.

Suorituskykyä Hondan katumaasturissa on maltilla, ja 0–100 km/h tapahtuu 10,7 sekunnin sisällä lähdöstä. Plug-in-hybridien kiihdytyslukemia ei siis hätyytellä, vaan sähkö tuo suorituskyvyn sijaan tukea kulutuksen pienentämiseen.

Tukeva ajotuntuma

Alustaltaan Honda on jämäkkä ja hieman pintakova, mikä on katumaasturiluokassa tavallista. Ohjaus on tunnokas ja paikoin jopa jäykkä. Tämä ei ole missään nimessä huono asia, sillä monesti voimakas sähkötehostin saa tuntumasta summittaisen. Honda reagoi ohjausliikkeisiin johdonmukaisesti.

Ohjaamon suurin kehitys edeltäjään verrattuna on viihdejärjestelmä ja digitaalinen mittaristo. Tosin digimittaristosta olisi voinut ottaa hieman enemmän irti. Nyt tuntuu siltä, että mittaristo on digitalisoitu, mutta design on vuosikymmenen takaa.

Koeajettu versio on huippuvarusteltu Advance Style ja siitä löytyy perusvarusteiden lisäksi aktiivinen kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja sähköinen takaluukku. Äänentoisto on muhkea, mikä on mukava yllätys.

Parhaalla varustelutasolla hinta jää juuri alle 40 000 euroon ja hinnat alkaen -versio Elegance kustantaa 34 600 euroa. Hintaero halvimman ja kalleimman välillä ei ole varusteisiin suhteutettuna kovin merkittävä.

Lisää tilaa takaosastoon, kiitos

Hondan suurin haaste on pieni tavaratila. Litratilavuus on 319, mutta muotoilu tekee vähänkään suuremman asian sijoittamisen takaosastoon mahdottomaksi. Yksi syy pienelle tilalle on hybridiakustossa, joka on suoraan tavaratilan alla.

Pientä helpotusta tavaratilan rajalliseen kapasiteettiin tuovat Hondan Magic seat –istuimet. Tapapenkin jakkarat nousevat selkänojaa vasten, jolloin kyytiin saa isompia tavaroita. Yksinkertainen kikka tuo paljon muunneltavuutta.

HR-V:n muotoilussa on mukana iso annos persoonaa. Maski viittaa sähköautomaailmaan ja kokonaisuus on muutenkin onnistuneesti muovailtu. Honda lukeutuu luokkansa tyylikkäimpiin malleihin.

Hybriditekniikka on monessa mielessä tervetullut lisä Hondan keskiluokan katumaasturiin, mutta moottorivaihtoehtojen joukossa näkisi mielellään myös pistokehybridin. Ja jollain aikataululla myös täyssähköisen mallin. Sellaista automarkkinat varmasti myös odottavat.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Juttua päivitetty 22.3.2022 15:35. Aiemmista tiedoista poiketen autossa ei ole CVT-vaihteistoa. 

Honda HR-V e:HEV

Moottori

Itselataava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, etuveto. Sähkömoottori 96 kW (113 hv).

Teho

79 kW (107 hv), 6000-6400 r/min

Vääntö

253 Nm (3000 r/min)

Vääntö

253 Nm (3000 r/min)

Akku

1,1 kWh

Toimintamatka

– km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

96 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,7 s

Huippunopeus

170 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,4 (yhd.)

CO2-päästöt

122 g/km

Mitat

pituus 4340 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1582 mm, akseliväli 2610 mm
Tavaratila: 319 l
Omamassa: 1380-1401 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat