12.7.2021

Uusi BMW 2-sarjan Coupé – M240i puskee 374 hv kuudesta sylinteristä

Uusi BMW 2-sarjan Coupé

Uusi BMW 2-sarjan Coupé vihjaa askeleesta ajettavuuden suuntaan. Toivottavasti 374-hevosvoimainen M240i xDrive lunastaa isot odotukset.

Uusi BMW 2-sarjan Coupé on esitelty korvaajaksi vuonna 2014 markkinoille tuodulle ensimmäiselle sukupolvelle. Näitä ei tule sekoittaa tila-autoon (2-sarjan Active Tourer) tai kömpelösti muotoiltuun takaovilla varustettuun mutanttiin (2-sarjan Gran Coupé).

Uutuus pohjautuu samalle perusrakenteelle kuin suuremmat 3- ja 4-sarja eikä suinkaan 1-sarjan perusteille. Tämä lupailee hyvää. Osin tästä johtuen takavetoista perusmallia saa päivitettyä aina nelivetoiseen kuusisylinterisellä moottorilla varustettuun M240i-malliin asti.

BMW M240i

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 2-sarjan Coupé

Uutuus on aiempaa pidempi ja leveämpi, mutta silti matalampi. Kevytmetallia lisäämällä painoa on saatu pudotettua. Uudesta 4-sarjasta poiketen kakkonen välttää majavanhampaat viime vuosina totutumman keulansa kanssa. Tästä maskista löytyy BMW:n automaattisesti tarvittavan jäähdytyksen mukaan aukeavat ja sulkeutuvat läpät.

Ajovaloissa kerrotaan haetun vaikutteita BMW:n vanhoista 02-sarjan malleista, mutta tämä vaatii varsin villiä mielikuvitusta. Pitkä keula, kauniisti laskeva katto ja lyhyt tavaratilan kansi luovat autolle näyttävät mittasuhteet. Kyljistä löytyy jopa veistoksellisia pintoja – perä on selvästi monimutkaisempi ja haastavampi.

BMW M240i interior

Seuraa suurempaa sisältä

Kojelaudasta tulee vahvimmin mieleen 4-sarja, sillä ostajalle tarjotaan samaa 10,25-tuumaista digitaalimittaristoa sekä peräti 12,3-tuumaista tietoviihdejärjestelmän näyttöä. M-Sport versiossa aiheesta toki muistutetaan lähes kaikkialla, kuten polkimissa, matoissa ja ohjauspyörässä.

Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa kolmialueilmastointi sekä 8-pykäläinen automaattivaihteisto. Lisävarusteinen heijastusnäyttö tulee tarjolle ensimmäistä kertaa 2-sarjassa.

BMW M240i

220 vai 240

Tavallisemmalle tallaajalle uusi BMW 2-sarjan Coupé on hankittavissa bensiini- tai dieselmoottorilla numeroyhdistelmällä 220. Näistä bensiinimoottorilla varustettu 220i tuottaa 2,0-litraisesta nelisylinterisestä turbomoottorista 135 kilowattia (184 hv) ja 300 newtonmetriä. Tämä riittää rynnistykseen 100 kilometrin tuntinopeuteen 7,5 sekunnissa.

Dieselversio 220d tarkoittaa sekin 2,0-litraista nelisylinteristä ahdettua rivimoottoria, mutta mukana on myös 8 kilowattiin kykenevä 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Huipputeho on 140 kilowattia (190 hv) ja vääntöä on tasan 100 newtonmetriä bensiinimoottoria enemmän. Tämä auttaa sen sataseen juuri alle 7 sekunnin.

BMW M240i

Suuremmalle sankarille sopii oivallisesti malliston lippulaiva, niin kauan kun M2 antaa odottaa itseään, nelivetoinen M240i xDrive. Sen moottorina on sama upeaksi kehumamme ahdettu 3,0-litrainen rivikuutonen, joka vauhdittaa M440i-mallia. Tekniset tiedotkin ovat vastaavat: 275 kilowattia (374 hv) tehoa ja 500 newtonmetriä vääntöä.

BMW on luvannut, että nelivetojärjestelmä on säädetty hyvin takapainotteiseksi. Taka-akselilla on sähköisesti säätyvä luistonrajoitin, jonka luvataan mahdollistavan auton kontrollointi luistossa. Luonnollisesti alustaa ja jarruja on viritelty lisätehon kaitsemiseksi.

Auton pitäisi olla saatavilla ensi vuoden puolella. Nyt jäämme odottamaan hinnastoa ja tulevaa koeajomahdollisuutta.

Kuvat ja lähde: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat