5.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etuvedon lähettiläs, BMW 2 Active Tourer, eteni ensimmäiseen ehostukseensa. Hyvää: ajoasento, ohjaamoergonomia, laatuvaikutelma, käytännön suorituskyky. Huonoa: A-pilarien katveet etuviistoon, alustan pintakovuus, hybridiversion pieni polttonestesäiliö. Vuonna 2014 esitelty BMW 2 Active Tourer oli monessakin mielessä merkkinsä pioneeri. Baijerilaiset lähtivät tila-autotaistoon todelliselta takamatkalta, sillä asiakkaat ja automaailma olivat jo tuossa vaiheessa valtaosin kääntyneet katumaastureihin päin. Niinpä myös vastus jäi lopulta vähäiseksi. Premium-merkeistä Audi, Jaguar, Lexus ja Volvo eivät koskaan luoneet omaa tila-autoaan; ainoaksi varsinaiseksi kilpailijaksi asettuikin Mercedes-Benz omalla B-sarjallaan, joka edusti jo mallin toista sukupolvea. Kakkossarjan Active Tourerilla – sekä hieman myöhemmin esitellyllä pidemmällä Gran Tourerilla – oli kuitenkin vissit tehtävät. Tarkoituksena oli paitsi houkutella ostajia muiden merkkien piireistä, myös tasoittaa tietä tuleville, matalammille edestä raapiville bemareille. Juuri se, että auto on etuvetoinen, oli BMW-puritaaneille aikamoinen shokki, mutta yhtymätasolla sillä ei enää tuossa vaiheessa ollut mitään uutta. Olihan tekniikkaa testattu vuodesta 2001 lähtien valmistetuissa Minin moderneissa malleissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimakkaan vaivaton Ja Miniinhän se Active Tourerkin perustuu, eli jakaa pikkusisarmerkin kanssa saman perustekniikan. Sisuskalut Active Tourerissa ovatkin osoittautuneet oikein hyviksi, eikä näitä kehuja ole kasvojenkohennuksen jälkeenkään syytä vetää takaisin. Viime keväänä esitelty Active Tourerin malliuudistus on toteutettu saksalaisen huomaamattomasti. Selostimme olennaisimmat muutokset jutussamme tammikuussa, joten nyt keskitymme ajotuntumiin. Alle sattui maahantuojan valikoimasta ladattava hybridimalli, josta otimme tuntumaa jo silloin, kun tämä voimalinjaversio oli uunituore. 225xe:n etupyöriä vetää 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensakone, ja takavedosta vastaa sähkömoottori. Yhteensä nämä luovat nelivedon, joka ainakin kesäisen märällä asvaltilla pelaa huomaamattomasti. Erittäin sivistynyttä on myös muu toiminta. Kaasuun vastaavuus on välitöntä, automaattivaihteisto toimii kuin unelma ja polttomoottori pitää mölyt kiitettävästi mahassaan. Isompaa konetta ei kerta kaikkiaan tarvita, kun sähköapu täyttää tyhjiön. Sen sijaan tien epätasaisuudet välittyvät edelleen ohjaamoon melko selvinä. Vastaavasti ylimääräisiä kolinoita ei kuulu. Ajettavuuskin on tila-autoksi kunnossa, erityisesti suuntavakavuus maantievauhdissa, joissa alemmissa nopeuksissa esiintyvä ohjauksen tahmeus on jo kaikonnut. Viihtyisät katveet Active Tourer -ohjaamo on autojen joukossa kuin olohuone, siis tilava, valoisa ja viihtyisä. M Sport -varustepakettiin sisältyvä urheiluistuin on jo itsessään todella mukava, ja hieman henkilöautoja suurempi istumakorkeus viimeistelee oivan ajoasennon. Tilatkin täyttävät odotukset. Takapenkki muuntuu kolmessa erisuuruisessa osassa tasaiseksi lattiaksi, ja takatilat riittävät pitkillekin. Eniten tasoitusta farmariautoille annetaan tavaratilan pituudessa, mutta se edellä mainittu Gran Tourer tuo tähän helpotusta. Ja koska kyseessä on aito BMW eikä muiden merkkien kanssa tehty yhteistyömalli, myös ergonomia ja viimeistely ovat baijerilaisittain ensiluokkaiset. Facelift toi mukanaan uuden mittariston sekä keskinäytön, joiden käyttö sujuu huippuselkeästi. Varjopuolikin on luonnollisesti ennallaan. Paksut A-pilarit sijaitsevat tuntuvasti edempänä kuin useimmissa henkilöautoissa ja katumaastureissa, ja peittävät kadunkulmissa inhottavasti taakseen suojatietä ylittävät jalankulkijat. Asiaa paikkaa se, että Active Tourer on etenkin tässä hybridimuodossaan erittäin vaivaton ajettava. Tämäkin osaltaan alleviivaa, että tilabemari ei ole tarkoitettu vanhoille BMW-faneille, vaan uusille asiakkaille – joita, kuten yllä linkitetyssä uutisjutussa kerroimme, on vuosien myötä kertynyt yllättävänkin paljon. Sähköinen varatankki Aiemmin emme ehtineet ajaa 225xe:llä kulutuslenkkiä, mutta nyt teimme sen. Valmistaja lupaa toimintamatkaksi pelkällä sähköllä 45 kilometriä, ja me pääsimme reippaassa 30 asteen helteessä, jossa ilmastointia oli huudatettava täysillä, hieman vajaaseen 34 kilometrin tulokseen. Optimiolosuhteissa matka kasvanee ainakin muutamalla kilometrillä. Sitä latailua toki tarvitaankin, sillä sillä 36 litran polttoainesäiliö on pelkkään polttomoottorikäyttöön kovin pieni. Pidempään ajoon löytyykin dieseleitä, joita on malliuudistuksessa viilattu entistäkin taloudellisempaan suuntaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.bmw.fi/2-sarja/activetourer/iperformance BMW 225xe Active Tourer Business A Hinta alkaen 42 454 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 267 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Teho 65 kW, 165 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 57 g/km Mitat pituus 4354 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan