5.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Etuvedon lähettiläs, BMW 2 Active Tourer, eteni ensimmäiseen ehostukseensa. Hyvää: ajoasento, ohjaamoergonomia, laatuvaikutelma, käytännön suorituskyky. Huonoa: A-pilarien katveet etuviistoon, alustan pintakovuus, hybridiversion pieni polttonestesäiliö. Vuonna 2014 esitelty BMW 2 Active Tourer oli monessakin mielessä merkkinsä pioneeri. Baijerilaiset lähtivät tila-autotaistoon todelliselta takamatkalta, sillä asiakkaat ja automaailma olivat jo tuossa vaiheessa valtaosin kääntyneet katumaastureihin päin. Niinpä myös vastus jäi lopulta vähäiseksi. Premium-merkeistä Audi, Jaguar, Lexus ja Volvo eivät koskaan luoneet omaa tila-autoaan; ainoaksi varsinaiseksi kilpailijaksi asettuikin Mercedes-Benz omalla B-sarjallaan, joka edusti jo mallin toista sukupolvea. Kakkossarjan Active Tourerilla – sekä hieman myöhemmin esitellyllä pidemmällä Gran Tourerilla – oli kuitenkin vissit tehtävät. Tarkoituksena oli paitsi houkutella ostajia muiden merkkien piireistä, myös tasoittaa tietä tuleville, matalammille edestä raapiville bemareille. Juuri se, että auto on etuvetoinen, oli BMW-puritaaneille aikamoinen shokki, mutta yhtymätasolla sillä ei enää tuossa vaiheessa ollut mitään uutta. Olihan tekniikkaa testattu vuodesta 2001 lähtien valmistetuissa Minin moderneissa malleissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimakkaan vaivaton Ja Miniinhän se Active Tourerkin perustuu, eli jakaa pikkusisarmerkin kanssa saman perustekniikan. Sisuskalut Active Tourerissa ovatkin osoittautuneet oikein hyviksi, eikä näitä kehuja ole kasvojenkohennuksen jälkeenkään syytä vetää takaisin. Viime keväänä esitelty Active Tourerin malliuudistus on toteutettu saksalaisen huomaamattomasti. Selostimme olennaisimmat muutokset jutussamme tammikuussa, joten nyt keskitymme ajotuntumiin. Alle sattui maahantuojan valikoimasta ladattava hybridimalli, josta otimme tuntumaa jo silloin, kun tämä voimalinjaversio oli uunituore. 225xe:n etupyöriä vetää 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensakone, ja takavedosta vastaa sähkömoottori. Yhteensä nämä luovat nelivedon, joka ainakin kesäisen märällä asvaltilla pelaa huomaamattomasti. Erittäin sivistynyttä on myös muu toiminta. Kaasuun vastaavuus on välitöntä, automaattivaihteisto toimii kuin unelma ja polttomoottori pitää mölyt kiitettävästi mahassaan. Isompaa konetta ei kerta kaikkiaan tarvita, kun sähköapu täyttää tyhjiön. Sen sijaan tien epätasaisuudet välittyvät edelleen ohjaamoon melko selvinä. Vastaavasti ylimääräisiä kolinoita ei kuulu. Ajettavuuskin on tila-autoksi kunnossa, erityisesti suuntavakavuus maantievauhdissa, joissa alemmissa nopeuksissa esiintyvä ohjauksen tahmeus on jo kaikonnut. Viihtyisät katveet Active Tourer -ohjaamo on autojen joukossa kuin olohuone, siis tilava, valoisa ja viihtyisä. M Sport -varustepakettiin sisältyvä urheiluistuin on jo itsessään todella mukava, ja hieman henkilöautoja suurempi istumakorkeus viimeistelee oivan ajoasennon. Tilatkin täyttävät odotukset. Takapenkki muuntuu kolmessa erisuuruisessa osassa tasaiseksi lattiaksi, ja takatilat riittävät pitkillekin. Eniten tasoitusta farmariautoille annetaan tavaratilan pituudessa, mutta se edellä mainittu Gran Tourer tuo tähän helpotusta. Ja koska kyseessä on aito BMW eikä muiden merkkien kanssa tehty yhteistyömalli, myös ergonomia ja viimeistely ovat baijerilaisittain ensiluokkaiset. Facelift toi mukanaan uuden mittariston sekä keskinäytön, joiden käyttö sujuu huippuselkeästi. Varjopuolikin on luonnollisesti ennallaan. Paksut A-pilarit sijaitsevat tuntuvasti edempänä kuin useimmissa henkilöautoissa ja katumaastureissa, ja peittävät kadunkulmissa inhottavasti taakseen suojatietä ylittävät jalankulkijat. Asiaa paikkaa se, että Active Tourer on etenkin tässä hybridimuodossaan erittäin vaivaton ajettava. Tämäkin osaltaan alleviivaa, että tilabemari ei ole tarkoitettu vanhoille BMW-faneille, vaan uusille asiakkaille – joita, kuten yllä linkitetyssä uutisjutussa kerroimme, on vuosien myötä kertynyt yllättävänkin paljon. Sähköinen varatankki Aiemmin emme ehtineet ajaa 225xe:llä kulutuslenkkiä, mutta nyt teimme sen. Valmistaja lupaa toimintamatkaksi pelkällä sähköllä 45 kilometriä, ja me pääsimme reippaassa 30 asteen helteessä, jossa ilmastointia oli huudatettava täysillä, hieman vajaaseen 34 kilometrin tulokseen. Optimiolosuhteissa matka kasvanee ainakin muutamalla kilometrillä. Sitä latailua toki tarvitaankin, sillä sillä 36 litran polttoainesäiliö on pelkkään polttomoottorikäyttöön kovin pieni. Pidempään ajoon löytyykin dieseleitä, joita on malliuudistuksessa viilattu entistäkin taloudellisempaan suuntaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.bmw.fi/2-sarja/activetourer/iperformance BMW 225xe Active Tourer Business A Hinta alkaen 42 454 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 267 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Teho 65 kW, 165 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 57 g/km Mitat pituus 4354 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan