12.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ongelmallinen, mutta silti malliston paras: BMW 225xe Active Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 225xe tarjoaa tarkasti rajoitettua taloudellisuutta. Hyvää: Lyhyiden matkojen taloudellisuus, ajettavuus tila-autoksi. Huonoa: Jousitusmukavuus, taloudellisuus moottoritiellä. Aloitetaan huumorilla: BMW 225xe:n luvataan taittavan sadan kilometrin matkan vain kahdella bensiinilitralla. Väite perustuu NEDC-mittaussykliin, jossa ladattavan hybridin akuilla ajetaan suhteettoman suuri osuus. Täyssähköajoa BMW lupaa 41 kilometriä. Käytännössä akut riittävät noin 30 kilometriin – kunhan akkua ei rasiteta sähkölaitteilla kuten lämmityksellä. Lämmityslaitetta käyttävä joutuu tyytymään 20 kilometrin toimintamatkaan. Jostakin syystä esilämmitys kuluttaa akkua, vaikka auto olisi kytketty laturiin. Talvista sähköajoa halajavan kannattaa investoida lämpimään autotalliin, sillä kylmyys hyydyttää tämänkin auton akut. Nollakelissä auto toimi ajoittain sähköllä, toisinaan auto suostui vain polttomoottoria hyödyntävään hybriditilaan. Kesäolosuhteissa ahkeralla lataamisella ja parinkymmenen kilometrin ajomatkoilla BMW 225xe:stä voi saada pihin kumppanin. Tila-auton aerodynamiikka verottaa: talvisessa moottoritievauhdissa kulutus nousee helposti 7,5 litraan sadalla. Se tietää pienehköä toimintamatkaa, sillä polttoainesäiliö on vain 36 litrainen. Reissaajalle diesel on parempi valinta. Hybridijärjestelmästä ei ole talousihmeeksi, mutta toiminta on pitävällä pinnalla sulavaa. 225xe:n voimalinja on kuin yksinkertaistettu ja ympärikäännetty versio BMW:n lippulaivamalli i8:sta. Keulalla on turbolla 136 hevosvoimaan piristetty kolmisylinterinen bensiinimoottori. Takapyörien vedosta huolehtii 88 hevosvoimainen sähkömoottori. Vetotapa vaihtelee polttomoottorikäytön etuvedosta täyssähkökäytön takavetoon. BMW kiihtyy sataan kilometriin tunnissa vain 6,7 sekunnissa. Sähkömoottori kykenee 125 kilometrin tuntinopeuteen, sitä lujempaa BMW kulkee vain fossiilisella energialla – ja silloin tehoa on vain 136 hevosvoimaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridistä kompromisseja Suorituskyvyn ansiosta BMW 225xe olisi mainio vaihtoehto ripeää ja perustaloudellista tila-autoa etsivälle. Valitettavasti hybriditeknologia kasvattaa omamassan 1 735 kiloon. Korkean ja painavan auton kallistelujen kurissapito vaatii jäykkää alustaa. Se kostautuu terävissä poikittaissaumoissa voimakkaasti, ja onpa meno moottoritielläkin nypyttävää. Kääntöpuolena auton ajettavuudessa ei ole moitittavaa. BMW on onnistunut kätkemään akut ja sähkömoottorin auton rakenteisiin. 7,6 kilowattitunnin akku on asennettu takaistuimen alle, joka on vaatinut istuimen korotusta 30 millimetrillä. Takaistuimien etäisyyssäätöä ei ole saatavilla. Tavaratila on ennallaan 400 litrassa, mutta perävaunua 225xe:llä ei vedetä. Perusauto kunnossa Korkeuden ansiosta ajoasento on ryhdikäs ja käynti autoon vaivatonta. Matalalle jäävän keskikonsolin vuoksi iDrive-järjestelmän kiekko-ohjain ja muut painikkeet jäävät perinteisiä BMW-malleja alemmas, mutta muutoin ergonomia on erinomainen. Paksujen ja kauas keulaan kurottuvien A-pilarien aiheuttama katve vaatii totuttelua ja kurkistelua. Auton suurin houkutin on silti hinta. Verottaja uskoo naurettavat kulutuslupaukset sinisilmäisesti, ja se tekee 225xe:stä yhden Active Tourer -malliston edullisimmista nelivedoista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 225xe Active Tourer Hinta alkaen 41 426 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1449 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Teho 65 kW Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4342 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?