8.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – järkevä kokonaisuus premiumin vaatteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäisen lataushybridin markkinoille tuominen vasta vuonna 2022 saattaa tuntua joistain oudolta, mutta Mazda CX-60:ssä tuntuu olevan kaikki palikat kerralla kunnossa. Hyvää: Laatuvaikutelma, varustelun hinta, jarrutuntuma. Huonoa: Esisarja-auton hiomattomuudet Eurooppaan suunnatulla Mazda CX-60 -lippulaivalla on tasan yksi tehtävä: olla samanlainen käännekohta valmistajan historiassa kuin vuonna 2013 esitelty Mazda CX-5, joka ylitti joulukuussa 2021 puolen miljoonan myydyn auton rajan. Kyseessä on niin valmistajan ensimmäinen lataushybridi, kuin myös valmistajan tehokkain sarjatuotantoauto ikinä. Autoa kerrotaan suunnitellun yli 10 vuotta, eikä se pohjaudu mihinkään aiempaan malliin, vaan se on perusrakennetta ja vaihteistoa myöten täysin uusi – tutusta muotokielestä huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laadukkaan tuntuinen Sisätiloihin on tuotu uutta tekniikkaa kuljettajan personointijärjestelmän muodossa. Profiilia luodessa kuljettaja kertoo autolle pituutensa ja kääntelee päätä auton ohjeiden mukaisesti. Tämän jälkeen auto arvioi itse optimaalisen ajoasennon. Jatkossa auto tunnistaa kuljettajan kasvoista, ja asettaa yli 200 eri asetusta profiiliin tallennettujen tietojen mukaiseksi. Kuljettajan ympäristöä voi kuvailla rauhalliseksi. Koeajoyksilön Homura-varustelulla sisusta on sävyltään tumma, ja materiaalit tuntuvat tuttuun Mazdan nykytyyliin laadukkailta. Näyttävyydessään se ei kuitenkaan vedä vertoja aiemmin koeistumallemme vaalealle Takumi-mallille. Takapenkillä tilaa on kiitettävästi, kaksi 185-senttimetristä istuu autossa peräkkäin kohtuullisen mukavasti. Myös tavaratila on hyvän kokoinen – hybridimallissa akku on sijoitettu lattiaan, joten se ei ole rohmuamassa litroja tavarankuljetuksesta. Tekniikka CX-60:n perusrakenne on takavetoinen, joka tarkoittaa, että moottori makaa keulalla pitkittäin ja nelivetomalleissakin suurin osa väännöstä ohjataan takapyörille. Resepti on tuttu premium-merkkien katalogeista etenkin perinteisempien henkilöautojen puolelta. Koeajossamme on lataushybridimalli, jossa yhdistyy nelisylinterinen vapaastihengittävä bensiinimoottori ja vaihteiston yhteyteen sijoitettu sähkömoottori. 17,8 kilowattitunnin ajoakkua voi ladata kaksivaiheisesti parhaillaan 7,2 kilowatin teholla, jolla tyhjä akku saadaan täyteen noin 2,5 tunnissa. Myöhemmin mallisto täydentyy myös kuusisylinterisillä bensiini- ja dieselkevythybrideinä. Autoverotuksellisista syistä ylivoimaisesti suurin osa Suomessa nähtävistä autoista tulee varmasti olemaan ladattavia. Voimalinjassa suomalaisittain ilahduttavaa on se, että käyttövoima ei vaikuta siihen, mistä päästä auto vetää. Eli nelivetoa tarvittaessa polttomoottori ei pärähdä automaattisesti käyntiin, kuten esimerkiksi Volvon lataushybrideissä Päivityksiä tiedossa. Liikkeelle lähdetään liikuttamalla vaihteenvalitsinta ensin sivusuunnassa, ja sen jälkeen valitsemalla vaihde. Pelkällä sähköllä luvataan pääsevän noin 60 kilometriä. Liikkeelle lähdetään pehmeästi, mutta esisarjan autossa vaihteiston toiminta tuntuu paikoitellen turhan nykivälle – Mazda Europen tuotekehityspäällikkö Joachim Kunzin mukaan kyseiseen ominaisuuteen on tulossa korjaus sarjatuotantoautoihin. Muuten voimalinja tuntuu hyvälle, ja ohituskiihtyvyys on erinomaisella tasolla. Lyhytliikkeinen jarrutuntuma on lataushybridiautojen parhaimmistoa. Alusta tuntuu nielevän pienet epätasaisuudet hyvin, mutta samalla auto käyttäytyy kokoisekseen hyvin myös kaarteissa. Ohjaus on pääsääntöisesti raskas, mutta välillä tuntuma muuttuu huomattavasti kevyemmäksi, joten sen arvioiminen jää odottamaan kotimaan kattavampaa koeajoa varsinaisen sarjatuotantoyksilön puikoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkaen 53 000 e Suomessa Mazda CX-60:n hinta alkaa Exclusive-line -varusteltuna 52 997 eurosta, ja tällöin varustelu on luonnollisesti varsin niukkaa. Varustelu ei kuitenkaan ole moneen muuhun merkkiin nähden kallista, sillä koko varustelistan ruksimalla hinnan saa nousemaan korkeimmillaan noin 15 000 euroa. Ensimmäiset koeajoautot tulevat Suomeen kesällä 2022, ja asiakastoimitukset alkavat näillä näkymin syksyllä. Kaikkiaan Mazda CX-60 lähentelee premium-valmistajia, etenkin jos esituotantoautojen särmät saadaan hiottua ennen sarjatuotantomalleja. Mazda CX-60 2.5 Skyactiv-PHEV Homura Hinta alkaen 55 526 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 507 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm Vääntö 261 Nm Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 17,8 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1 726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?