21.8.2021 Ajoneuvot 405 hevosvoiman hatunnosto – tuleva Nissan Z tekee kunniaa omalle historialleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluautoista saavutettavimpiin kuuluva Nissan on nyt mitä ytimekkäimmin pelkkä Z, tai kuten Japanissa sanotaan, Fairlady Z. Minä, tie ja Nissan Z. Tämä resepti on tähän mennessä kelvannut jo 1,8 miljoonalle bensalenkkarille. Kun haluaa täysin autenttisen urheiluauton ilman kalliin brändinimen tuomaa lisähintaa, on Z itse asiassa enää yksi ainoita vaihtoehtoja. Sen sielunveljistä moni kun on pudonnut matkan varrella kustannussyistä pois. Myös sitä taustaa vasten on erityisen hienoa, että Nissan on edelleen halunnut malliin panostaa.Mallisarjana Nissan Z muistuttaa Mazda MX-5:tä ja kumppaneita. Sen pohjaratkaisu, samoin kuin ulkomuoto, on pysynyt hyvinkin samanlaisena mallin aamunkoitosta, 1960-luvun lopusta lähtien edelleen tähän tulevaan malliin saakka. Juuri esitelty, mallivuoden 2023 Z-sarja edustaa 50 vuoden aikajanalla seitsemättä sukupolvea. Edellinen polvi, 370Z meni tuotantoon vuonna 2008, ja sekin oli vain perusteellisesti päivitetty vuoden 2002 350Z.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySitä samaa särmääNissan Z-sarjan muodot ovat vanhastaan olleet vahvat ja tunnistettavat. A-pilarista lähes suorana perään asti laskeva kattolinja yhdistettynä vahvaan keulaan ovat olleet tämän kaksipaikkaisen (useimmissa tapauksissa) ja takavetoisen sportin käyntikortteja.Nyt esittelyssä oleva mallipolvi, viralliselta nimeltään Z34, tekee komealla tavalla kunniaa perinteilleen. Siinä kun on sitä samaa särmää kuin edeltäjissäänkin. Suurimmat muutokset ovat tulleet ajovaloihin – nyt aavistuksen verran valtavirtaisemmat – sekä perään, joka on aikaisemman pyöreän täysi vastakohta, nyt hieman muskeliautomaisen suora ja terävä, takavaloja myöten. Auton suunnittelijoiden mukaan Z matkustaa halki vuosikymmenten, ja muotoiluun on kysytty ideoita automallin eri-ikäisiltä omistajilta. Yksityiskohdista voikin siis löytää suoria viittauksia tiettyihin esi-isiin. Esimerkiksi led-takavalot on 3D-teknologialla saatu muistuttamaan 300ZX-mallista vuodelta 1983. Muotoilun ohella puhdas aerodynamiikka on totta kai niin ikään saanut päivitystä. Sille puolelle on saatu ideoita muiden muassa isosisko GT-R:stä.Ulkomitoista akseliväli on pysynyt 370Z:aan verrattuna täysin entisellään (255 cm) ja kokonaispituutta on tullut 14 cm lisää, mutta korkeus, samoin kuin leveys, ovat pienentyneet kumpikin vaivaisen puolen senttimetrin verran. Hyvinkin samoissa toleransseissa siis loppujen lopuksi mennään.Kohonneessa urheiluhengessäTiedä häntä, onko kesäolympialaisten isännöinti saanut japanilaiset entistäkin kunnianhimoisemmiksi, mutta jostakin syystä Z:n teholukemat ovat kovinkin erinäköisiä 370Z:aan verrattuna.Aiemman 3,7-litraisen V6:n korvaa nyt Z:ssa uusi 3,0-litrainen, samanmuotoinen voimanlähde. Moottorin fyysisen koon pienentyessä auton teholukema on kohonnut aiemmasta 70 hevosvoiman verran 405:een saakka, väännön kasvettua samalla 30 prosentilla nykyiseen 475:een newtonmetriin. Voimanvarat välitetään takapyörille joko 6-vaihteisen käsivalintaisen laatikon tai 9-portaisen automaatin kautta. Manuaalivaihtajan iloksi erityisesti nopeassa ajossa, Nissan auttaa kuljettajan pehmeään vaihtoon kierrokset optimoivalla Downshift Rev Matching -järjestelmällä. Varsinaiset suorituskykylukemat tullaan paljastamaan myöhemmin.Autosta on tehty aiempaa sähäkämpi myös alustageometrian keinoin sekä sähköisten järjestelmien avulla. Muun muassa kiihdytyskilpailussa tai liikennevaloissa huvia tarjoaa paikaltaankiihdytysavustin, joka takaa miellyttävän, mutta mahdollisimman nopean lähdön nyt myös käsivaihteisissa malleissa.Kuljettajan valtakunnassa kaikki hyvinKeskustelu esi-isien kanssa jatkuu sisällä, jossa kuljettaja imeytyy osaksi autoa, ainakin kuvainnollisesti. Urheiluauton penkkien tulee olla tukevat ja hallintalaitteiden välittömästi läsnä. Kaikki turha ajokokemusta häiritsevä ja liikapainoa tuova on tipotiessään. Ja sitten siellä kojelaudan päällä kokonaisuuden kruunaavat analogiset, ahtopaineesta, ahtimen nopeudesta sekä akun jänniteestä kertovat mittarit. Värimaailma sisätiloissa on rohkea. Saatavilla on sinistä, punaista grafiittia ja 240 yksilöön rajoitetun Proto Spec -mallierän tapaista keltaista. Sisältä ei löydy Nissanin omaa logoa, vaan kaikki tiivistyy sielläkin ytimekkäästi Z:aan.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Nissan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheesta2021 Nissan Qashqai digitalisoituu Driftausharjoittelua Nissan 370Z Nismolla Huutokauppahelmet – Nissan Skyline GT-R R33 Jälleen virkistyvä Nissan GT-R – ja taas mennään! Koeajo: 570-hevosvoimainen Nissan GT-R on täydellinen käyttöauto Nissanin päämuotoilija vahvistaa huhuja: näemme sittenkin lisää Zeta-urheiluautoja Hilpeä Toyota GT86 saa jatkoa – luvassa jälleen yhteistyö Subarun kanssa Koeajo: Toyota GT86 – alkukantaiseen ajamisen iloon 50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita – onnea boxereille! Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen