5.8.2023 Ajoneuvot Nissan Z:sta saatiin vihdoin Nismo-näkemys – pientä nörttimäisyyttä havaittavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nismo Z on jatkossa teknisempi tuttavuus. Se muun muassa uhraa manuaalivaihteiston hauskuuden automaatin viiltävä(mmä)n nopeille vaihdoille. On virityksistä kevyelle japanilaissportille toki hyötyjäkin. Nissan julkisti menestyksekkääseen, Datsun-ajoilta katkeamatta tuotannossa olleeseen Z-urheiluautomallisarjaansa jatko-osan pari vuotta sitten. Sen jälkeen tuorein Nissan Z on päätynyt ainakin Super GT -rata-autosarjaan kilpuriksi sekä Vuoden auto maailmassa -finalistiksi. Nismon näkemys asiasta on hyvin loogista jatkumoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskeskeisempi japanilainenJapanista on tullut monia maailman tunnetuimpia urheiluautonimiä, eikä vähiten Nissan Z. Nousevan Auringon maasta on nähty esimerkiksi Mazda MX-5:n kaltaisia hauskuuteen ja ajonautintoon tähtääviä urheiluautoja sekä nörttimäisen teknisesti huippuunsa hiottuja esimerkkejä, äärimmäisenä Lexus LFA. Nismo Z siirtyy selvästi aiempaa enemmän tähän jälkimmäiseen porukkaan, ja siihen löytyy oikeastaan yksi painava syy.Siinä missä tavalliseen Nissan Z:aan saa edelleenkin kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston - joka on fanien keskuudessa ehdottomasti pidetympi vaihtoehto -, luottaa Nismo pelkkään 9-vaihteiseen automaattiin Launch Control -toiminnolla. Launch Controlkin viittaa siihen, että vaihteistoratkaisulla pyritään poistamaan Z:n kiihdytystuloksesta ja sitä kautta kierrosajasta ylimääräiset nano- ja millisekunnit ja edelleen pidemmätkin viivästykset pois tehokkaamman vaihteensiirron kautta.Ratin takaa löytyvät toki sentään paddle shifterit eli "räikköset" eli vaihdeläpyskät, joilla saa enemmän hallitsemisen tunnetta varsinkin ripeään ajoon. Nismo-kattaukseen kuuluu myös uusi Sport+ -ajotila.Niin ikään moottori on tehostunut, mutta sama 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6 jatkaa keulalla. Kuitenkin muun muassa parantuneen jäähdytyksen ja polttoainejärjestelmän ansiosta Nismo ottaa moottorista parikymmentä hevosvoimaa Nissania enemmän, mikä tarkoittaa 425 hevosvoiman teholukemia. Vääntöä on tarjolla 2 000 minuuttikierroksesta alkaen 520 newtonmetriä.Ei unohdeta tässä kaikessa myöskään jäykempää jousitusta, tehokkaampia jarruja tai GT-R:n kanssa jaettavaa rengastusta.Leveämpi irvistys - ja muuta upgradeaUusin Nissan Z on muun muassa tunnettu siitä, että sillä on melko laatikkomainen irvistys, virne, etugrilli. On jopa tuunauspajoja, jotka tarjoavat siihen jatkopätkiä. Nismossa maskin ilme on erilainen, sillä se jatkuu mainittujen viritysten hengessä paljon leveämmälle.Leveämpi maski päästää kaikessa yksinkertaisuudessaan sisään enemmän jäähdytysilmaa. Aerodynamiikkaa on mietitty Nismossa muutoinkin perus-Z:aa laajemmin. Kun downforcea ja pitoa on enemmän, tulee kierrosajastakin - ainakin siellä videopelimaailmassa - parempi.Nismon yksinoikeus on myös kuvien Stealth Grey -ulkoväri.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”