5.8.2023 Ajoneuvot Nissan Z:sta saatiin vihdoin Nismo-näkemys – pientä nörttimäisyyttä havaittavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nismo Z on jatkossa teknisempi tuttavuus. Se muun muassa uhraa manuaalivaihteiston hauskuuden automaatin viiltävä(mmä)n nopeille vaihdoille. On virityksistä kevyelle japanilaissportille toki hyötyjäkin. Nissan julkisti menestyksekkääseen, Datsun-ajoilta katkeamatta tuotannossa olleeseen Z-urheiluautomallisarjaansa jatko-osan pari vuotta sitten. Sen jälkeen tuorein Nissan Z on päätynyt ainakin Super GT -rata-autosarjaan kilpuriksi sekä Vuoden auto maailmassa -finalistiksi. Nismon näkemys asiasta on hyvin loogista jatkumoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskeskeisempi japanilainenJapanista on tullut monia maailman tunnetuimpia urheiluautonimiä, eikä vähiten Nissan Z. Nousevan Auringon maasta on nähty esimerkiksi Mazda MX-5:n kaltaisia hauskuuteen ja ajonautintoon tähtääviä urheiluautoja sekä nörttimäisen teknisesti huippuunsa hiottuja esimerkkejä, äärimmäisenä Lexus LFA. Nismo Z siirtyy selvästi aiempaa enemmän tähän jälkimmäiseen porukkaan, ja siihen löytyy oikeastaan yksi painava syy.Siinä missä tavalliseen Nissan Z:aan saa edelleenkin kuusiportaisen käsivalintaisen vaihteiston - joka on fanien keskuudessa ehdottomasti pidetympi vaihtoehto -, luottaa Nismo pelkkään 9-vaihteiseen automaattiin Launch Control -toiminnolla. Launch Controlkin viittaa siihen, että vaihteistoratkaisulla pyritään poistamaan Z:n kiihdytystuloksesta ja sitä kautta kierrosajasta ylimääräiset nano- ja millisekunnit ja edelleen pidemmätkin viivästykset pois tehokkaamman vaihteensiirron kautta.Ratin takaa löytyvät toki sentään paddle shifterit eli "räikköset" eli vaihdeläpyskät, joilla saa enemmän hallitsemisen tunnetta varsinkin ripeään ajoon. Nismo-kattaukseen kuuluu myös uusi Sport+ -ajotila.Niin ikään moottori on tehostunut, mutta sama 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6 jatkaa keulalla. Kuitenkin muun muassa parantuneen jäähdytyksen ja polttoainejärjestelmän ansiosta Nismo ottaa moottorista parikymmentä hevosvoimaa Nissania enemmän, mikä tarkoittaa 425 hevosvoiman teholukemia. Vääntöä on tarjolla 2 000 minuuttikierroksesta alkaen 520 newtonmetriä.Ei unohdeta tässä kaikessa myöskään jäykempää jousitusta, tehokkaampia jarruja tai GT-R:n kanssa jaettavaa rengastusta.Leveämpi irvistys - ja muuta upgradeaUusin Nissan Z on muun muassa tunnettu siitä, että sillä on melko laatikkomainen irvistys, virne, etugrilli. On jopa tuunauspajoja, jotka tarjoavat siihen jatkopätkiä. Nismossa maskin ilme on erilainen, sillä se jatkuu mainittujen viritysten hengessä paljon leveämmälle.Leveämpi maski päästää kaikessa yksinkertaisuudessaan sisään enemmän jäähdytysilmaa. Aerodynamiikkaa on mietitty Nismossa muutoinkin perus-Z:aa laajemmin. Kun downforcea ja pitoa on enemmän, tulee kierrosajastakin - ainakin siellä videopelimaailmassa - parempi.Nismon yksinoikeus on myös kuvien Stealth Grey -ulkoväri.Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!