29.6.2018 Ajoneuvot Nitro Nationals: Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurinta drag race -tiimiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksän autoa ja yhdeksän kuljettajaa tekee Janne Ahosesta Euroopan suurimman drag race -tiimin vetäjän. Mäkihyppääjänäkin tunnetun Janne Ahosen ART -tiimin (Ahonen Racing Team) Top Fuel dragster on valmiina Alastaron Nitro Nationals -EM-osakilpailuun. ART-tiimissä ajaa Ahosen lisäksi kahdeksan muuta kuljettajaa, ja yhteensä yhdeksän kuljettajan määrällä se on Euroopan suurin kiihdytysautotiimi. Suuri osa kuljettajista on nuoria tulevaisuudenlupauksia, jotka ajavat SM-sarjaa alemmissa luokissa.ART-tiimiä luotsaava Janne Ahonen on tullut tunnetuksi myös mäkihypyn puolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlle puolessa sekunnissa nollasta sataanART:n tehokkainta autoa luotsaa itse maesto Janne Ahonen. Top Fuelin polttoaineena käytetään nitrometaania eli käytännössä nestemäistä räjähdysainetta. Auto kiihtyy satasen vauhtiin alle puolessa sekunnissa ja neljän sekunnin kuluttua startista vauhtia on noin 500 kilometriä tunnissa. – Moni on kysynyt, että millaista tuota 9 000-hevosvoimaista dragsteriä on ajaa. Ja onhan se tietysti aikamoista rytkettä ja rytinää. Sitä tunnetta vain on niin vaikea kuvailla. Se täytyy itse kokea, kuinka äärimmäisen hurjat voimat vaikuttavat autoon, sen runkoon ja rungon kautta auton kuljettajaan. Kisan päättyessä neljännesmailin suoran jälkeen vauhtia on 400 – 500 kilometriä tunnissa, Ahonen kommentoi.Mico Ahonen isänsä jalanjäljissäART:n väreissä ajaa myös Jannen 17-vuotias Mico-poika, joka on isänsä tavoin kunnostautunut niin mäkihyppääjänä kuin dragster-kilpailijanakin. Täksi kaudeksi Mico Ahonen siirtyi junnudragstereista ”oikeisiin” autoihin ja luokaksi vaihtui Super Pro ET. – Se on oveton Funny Car -tyyppinen auto, jossa kuljettaja istuu keskellä. Moottorina on vapaasti hengittävä 520-kuutiotuumainen isolohkokasi. Sellainen kahdeksan sekunnin auto, vähän allekin, kertoo Janne Ahonen poikansa uudesta kilpailuluokasta.Alle 18-vuotiaille kuskeille luokassa on pieniä rajoitteita, mm. polttoaineena tulee olla bensiini eikä metanolin käyttö ole sallittua. Silti hyppäys viime kauden Modifiel Junior-ryhmästä on suuri, kun tehot kasvavat alle 100 hevosvoimasta lähes 1 000 hevosvoimaan. Micon lähes kymmenen vuoden kokemus junioriluokista on tärkeää tulevissa koitoksissa. – Kaikki asiat tehdään samalla tavalla vaikka voimaa onkin enemmän. Niin hallintalaitteet kuin kilpailurutiinitkin ovat täsmälleen samat kuin viime vuoden kilpailukalustossa, muistuttaa Janne Ahonen.Jokainen vanhempi varmasti jännittää, jos oma jälkikasvu hyppää ennen ajokortti-ikää lähes 1 000-hevosvoimaisen kilpurin rattiin, niin myös tässä tapauksessa. – Kyllä isää varmasti jännittää enemmän kuin poikaa tässä tilanteessa. Onhan se kyyti teinipojalle ihan mukavaa, toteaa Janne Ahonen.Mico Ahonen suhtautuu uuteen ajokkiinsa tyynesti.Mico Ahonen suhtautuu tyynesti uuteen kilpailukalustoonsa. – Ei se niin kummoinen ole ajaa. Liikahtaa ihan kivasti, mutta muuten se on kuin tavallinen henkilöauto. Kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa tuloksena oli seitsemäs sija. Putoaminenkin tapahtui vain siitä syystä, että Mico ajoi alle oman indeksiaikansa. Loppunopeutta auto ehti kelata varttimailin matkalla noin 250 kilometriä tunnnissa.Teoriassa Janne ja Mico Ahonen voisivat molemmat kilpailla kuninkuusluokka Top Fuelissa jo kahden vuoden kuluttua. Tuleeko niin tapahtumaan? – Tottakai se on haaveena, että ennemmin tai myöhemmin ollaan samalla viivalla. Toivottavasti ennemmin, päättää Janne Ahonen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti