29.6.2018 Ajoneuvot Nitro Nationals: Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurinta drag race -tiimiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksän autoa ja yhdeksän kuljettajaa tekee Janne Ahosesta Euroopan suurimman drag race -tiimin vetäjän. Mäkihyppääjänäkin tunnetun Janne Ahosen ART -tiimin (Ahonen Racing Team) Top Fuel dragster on valmiina Alastaron Nitro Nationals -EM-osakilpailuun. ART-tiimissä ajaa Ahosen lisäksi kahdeksan muuta kuljettajaa, ja yhteensä yhdeksän kuljettajan määrällä se on Euroopan suurin kiihdytysautotiimi. Suuri osa kuljettajista on nuoria tulevaisuudenlupauksia, jotka ajavat SM-sarjaa alemmissa luokissa.ART-tiimiä luotsaava Janne Ahonen on tullut tunnetuksi myös mäkihypyn puolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlle puolessa sekunnissa nollasta sataanART:n tehokkainta autoa luotsaa itse maesto Janne Ahonen. Top Fuelin polttoaineena käytetään nitrometaania eli käytännössä nestemäistä räjähdysainetta. Auto kiihtyy satasen vauhtiin alle puolessa sekunnissa ja neljän sekunnin kuluttua startista vauhtia on noin 500 kilometriä tunnissa. – Moni on kysynyt, että millaista tuota 9 000-hevosvoimaista dragsteriä on ajaa. Ja onhan se tietysti aikamoista rytkettä ja rytinää. Sitä tunnetta vain on niin vaikea kuvailla. Se täytyy itse kokea, kuinka äärimmäisen hurjat voimat vaikuttavat autoon, sen runkoon ja rungon kautta auton kuljettajaan. Kisan päättyessä neljännesmailin suoran jälkeen vauhtia on 400 – 500 kilometriä tunnissa, Ahonen kommentoi.Mico Ahonen isänsä jalanjäljissäART:n väreissä ajaa myös Jannen 17-vuotias Mico-poika, joka on isänsä tavoin kunnostautunut niin mäkihyppääjänä kuin dragster-kilpailijanakin. Täksi kaudeksi Mico Ahonen siirtyi junnudragstereista ”oikeisiin” autoihin ja luokaksi vaihtui Super Pro ET. – Se on oveton Funny Car -tyyppinen auto, jossa kuljettaja istuu keskellä. Moottorina on vapaasti hengittävä 520-kuutiotuumainen isolohkokasi. Sellainen kahdeksan sekunnin auto, vähän allekin, kertoo Janne Ahonen poikansa uudesta kilpailuluokasta.Alle 18-vuotiaille kuskeille luokassa on pieniä rajoitteita, mm. polttoaineena tulee olla bensiini eikä metanolin käyttö ole sallittua. Silti hyppäys viime kauden Modifiel Junior-ryhmästä on suuri, kun tehot kasvavat alle 100 hevosvoimasta lähes 1 000 hevosvoimaan. Micon lähes kymmenen vuoden kokemus junioriluokista on tärkeää tulevissa koitoksissa. – Kaikki asiat tehdään samalla tavalla vaikka voimaa onkin enemmän. Niin hallintalaitteet kuin kilpailurutiinitkin ovat täsmälleen samat kuin viime vuoden kilpailukalustossa, muistuttaa Janne Ahonen.Jokainen vanhempi varmasti jännittää, jos oma jälkikasvu hyppää ennen ajokortti-ikää lähes 1 000-hevosvoimaisen kilpurin rattiin, niin myös tässä tapauksessa. – Kyllä isää varmasti jännittää enemmän kuin poikaa tässä tilanteessa. Onhan se kyyti teinipojalle ihan mukavaa, toteaa Janne Ahonen.Mico Ahonen suhtautuu uuteen ajokkiinsa tyynesti.Mico Ahonen suhtautuu tyynesti uuteen kilpailukalustoonsa. – Ei se niin kummoinen ole ajaa. Liikahtaa ihan kivasti, mutta muuten se on kuin tavallinen henkilöauto. Kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa tuloksena oli seitsemäs sija. Putoaminenkin tapahtui vain siitä syystä, että Mico ajoi alle oman indeksiaikansa. Loppunopeutta auto ehti kelata varttimailin matkalla noin 250 kilometriä tunnnissa.Teoriassa Janne ja Mico Ahonen voisivat molemmat kilpailla kuninkuusluokka Top Fuelissa jo kahden vuoden kuluttua. Tuleeko niin tapahtumaan? – Tottakai se on haaveena, että ennemmin tai myöhemmin ollaan samalla viivalla. Toivottavasti ennemmin, päättää Janne Ahonen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle