29.6.2018 Ajoneuvot Nitro Nationals: Janne Ahonen luotsaa Euroopan suurinta drag race -tiimiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksän autoa ja yhdeksän kuljettajaa tekee Janne Ahosesta Euroopan suurimman drag race -tiimin vetäjän. Mäkihyppääjänäkin tunnetun Janne Ahosen ART -tiimin (Ahonen Racing Team) Top Fuel dragster on valmiina Alastaron Nitro Nationals -EM-osakilpailuun. ART-tiimissä ajaa Ahosen lisäksi kahdeksan muuta kuljettajaa, ja yhteensä yhdeksän kuljettajan määrällä se on Euroopan suurin kiihdytysautotiimi. Suuri osa kuljettajista on nuoria tulevaisuudenlupauksia, jotka ajavat SM-sarjaa alemmissa luokissa.ART-tiimiä luotsaava Janne Ahonen on tullut tunnetuksi myös mäkihypyn puolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlle puolessa sekunnissa nollasta sataanART:n tehokkainta autoa luotsaa itse maesto Janne Ahonen. Top Fuelin polttoaineena käytetään nitrometaania eli käytännössä nestemäistä räjähdysainetta. Auto kiihtyy satasen vauhtiin alle puolessa sekunnissa ja neljän sekunnin kuluttua startista vauhtia on noin 500 kilometriä tunnissa. – Moni on kysynyt, että millaista tuota 9 000-hevosvoimaista dragsteriä on ajaa. Ja onhan se tietysti aikamoista rytkettä ja rytinää. Sitä tunnetta vain on niin vaikea kuvailla. Se täytyy itse kokea, kuinka äärimmäisen hurjat voimat vaikuttavat autoon, sen runkoon ja rungon kautta auton kuljettajaan. Kisan päättyessä neljännesmailin suoran jälkeen vauhtia on 400 – 500 kilometriä tunnissa, Ahonen kommentoi.Mico Ahonen isänsä jalanjäljissäART:n väreissä ajaa myös Jannen 17-vuotias Mico-poika, joka on isänsä tavoin kunnostautunut niin mäkihyppääjänä kuin dragster-kilpailijanakin. Täksi kaudeksi Mico Ahonen siirtyi junnudragstereista ”oikeisiin” autoihin ja luokaksi vaihtui Super Pro ET. – Se on oveton Funny Car -tyyppinen auto, jossa kuljettaja istuu keskellä. Moottorina on vapaasti hengittävä 520-kuutiotuumainen isolohkokasi. Sellainen kahdeksan sekunnin auto, vähän allekin, kertoo Janne Ahonen poikansa uudesta kilpailuluokasta.Alle 18-vuotiaille kuskeille luokassa on pieniä rajoitteita, mm. polttoaineena tulee olla bensiini eikä metanolin käyttö ole sallittua. Silti hyppäys viime kauden Modifiel Junior-ryhmästä on suuri, kun tehot kasvavat alle 100 hevosvoimasta lähes 1 000 hevosvoimaan. Micon lähes kymmenen vuoden kokemus junioriluokista on tärkeää tulevissa koitoksissa. – Kaikki asiat tehdään samalla tavalla vaikka voimaa onkin enemmän. Niin hallintalaitteet kuin kilpailurutiinitkin ovat täsmälleen samat kuin viime vuoden kilpailukalustossa, muistuttaa Janne Ahonen.Jokainen vanhempi varmasti jännittää, jos oma jälkikasvu hyppää ennen ajokortti-ikää lähes 1 000-hevosvoimaisen kilpurin rattiin, niin myös tässä tapauksessa. – Kyllä isää varmasti jännittää enemmän kuin poikaa tässä tilanteessa. Onhan se kyyti teinipojalle ihan mukavaa, toteaa Janne Ahonen.Mico Ahonen suhtautuu uuteen ajokkiinsa tyynesti.Mico Ahonen suhtautuu tyynesti uuteen kilpailukalustoonsa. – Ei se niin kummoinen ole ajaa. Liikahtaa ihan kivasti, mutta muuten se on kuin tavallinen henkilöauto. Kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa tuloksena oli seitsemäs sija. Putoaminenkin tapahtui vain siitä syystä, että Mico ajoi alle oman indeksiaikansa. Loppunopeutta auto ehti kelata varttimailin matkalla noin 250 kilometriä tunnnissa.Teoriassa Janne ja Mico Ahonen voisivat molemmat kilpailla kuninkuusluokka Top Fuelissa jo kahden vuoden kuluttua. Tuleeko niin tapahtumaan? – Tottakai se on haaveena, että ennemmin tai myöhemmin ollaan samalla viivalla. Toivottavasti ennemmin, päättää Janne Ahonen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla