29.10.2021

Nokian Tyres Hakka Blue 3 ja 3 SUV – uudet pohjoisen kesärenkaat

Nokian Tyres Hakka Blue 3

Juuri julkaistu Nokian Tyres Hakka Blue 3 on kotimainen kesärengas kotimaisiin olosuhteisiin. Katumaasturipuolelle vastaava tuote on loogisesti Hakka Blue 3 SUV.

Tutun tuoteperheen tuorein päivitys kantaa kolmosta. Kotimainen rengasvalmistaja on päivittänyt lippulaivana toimivan kesärengasperheensä ensi kevättä silmällä pitäen. Nokian Tyres Hakka Blue 3 ja Hakka Blue 3 SUV edustavat merkin parasta osaamista. 

Nokian Tyres mainostaa olevansa ainoa valmistaja, joka on suunnitellut tuotteensa erityisesti pohjoisiin olosuhteisiin. Käytännön tasolla kehityksessä huomioidaan sekä karkea tienpinta että kylmät kelit. Tämä tekee tuotteesta, kotimaisuusasteen lisäksi, erityisen mielenkiintoisen meidän markkinoille. 

Nokian Tyres Hakka Blue 3

Luonnollisesti molemmat uutuudet käyvät myös sähkö- ja hybridiautoihin sopivan koon löytyessä. Kuluneen kehitystyön keskittymisalueina ovat olleet turvallisuus erityisesti vesikeleillä, matala vierinvastus, kulutuskestävyys ja ympäristöystävällisyys. Kestävä kehitys on noussut yhtiön uuteen strategiaan asti, jossa mainitaan myös tavoite voimakkaasta kasvusta. 

Jatkossakin Nokian Tyres tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen Hakka-turvan. Tiepalvelu auttaa tapaturmaisen rengasrikon tapauksessa ja asiakas saa veloituksetta uuden renkaan rikkoutuneen tilalle. 

Uudistuvan Hakka-kesärengasperheen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä. Nokian kesärengasuutuudet löytyvät keväällä 2022 jälleenmyyjinä toimivista rengasliikkeistä.

Nokian Tyres Hakka Blue 3 Dry Touch 3.0

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nokian Tyres Hakka Blue 3

Hakka Blue 2 korvataan vähemmän yllättävästi nimetyllä uutuudella. Valmistajansa mukaan uusi Nokian Tyres Hakka Blue 3 on märkien olosuhteiden erikoisosaaja.

- Uusi Hakka Blue 3 on sadekelin priimus, joka tuo autoilijoille lisäturvaa vaihtuviin kesäkeleihin. Kehittämämme Dry Touch 3.0 -konsepti ja karkeille pohjoisen teille luotu kumisekoitus takaavat oivallisen käsittelytuntuman, kun sadekuuro yllättää tai meno kiihtyy aurinkoisella moottoribaanalla. Pito säilyy täsmällisenä niin kaarreajossa kuin kaistanvaihdoissa, sanoo Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö.   

Tuo Dry Touch 3.0 tarkoittaa käytännön tasolla tilavia kiillotettuja pitkittäisuria yhdessä keskialueen ripoihin tehtyjen poikittaisurien (syöksyurat) ja sisäolan kuviopalojen kulmien kaarevan muotoilun (Coanda-teknologia) kanssa. Rakenteella on tarkoitus syrjäyttää mahdollisimman tehokkaasti vettä.

Myös kumisekoituksella on suuri merkitys märkäpidon kannalta. Nokian Cool Blue Hybrid -kumiseos lupaa säilyttää elastisuutensa myös matalissa lämpötiloissa kylmien ja kosteiden kelien varalta.

Pohjoiseen luodun Hakka Blue 3:n EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokitus on A eli paras mahdollinen. Toukokuussa voimaan astuneista uusista rengasmerkinnöistä voi lukea lisää Moottorin verkosta.

Sisäolka keskittyy juurikin märkäpitoon, mutta kesärenkaalta vaaditaan myös muita ominaisuuksia. Renkaan ulko-olka on pyritty tekemään erityisen jäykäksi. Jälkimmäisellä tavoitellaan kuivapitoa ja renkaan nopeaa reagointia ohjausliikkeisiin. 

Eräs tavoite on ollut myös valmistaa hiljainen rengas kotimaamme karkeille kestopäällysteille. Tätä varten kehitetty teknologia tuntee nimen Silent MultiZone Design. 

Se tarkoittaa, että samalle olalle sekoitetaan erilaisia ja -kokoisia kuviopaloja. Samaa ajatusta on hyödynnetty ympäri rengasta jokaisessa kohdassa joka auttaa minimoimaan melupiikkejä.

Kokovalikoima kattaa renkaita 15–18 tuuman välillä ja on valmistajan mukaan suunnattu tehokkaisiin keskikoisiin henkilöautoihin ja urheilullisiin perheautoihin. Siihen nähden koot kuulostavat jo osin pieniltä, mutta sopivat keskimäärin vanhemmalla kalustolla ajavalle kansallemme. Näistä osa soveltuu myös uusimpiin hybridi- ja sähköautoihin.

Tässä joukossa on sekä V- (240 km/h) että W-nopeusluokan (270 km/h) tuotteita. Huomionarvoista, että kaikki renkaat ovat XL-merkittyjä joka tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa ja tavallisesti sitä myöden jäykempää rakennetta.

Nokian Tyres Hakka Blue 3 SUV

Vastaavasti Hakka Blue 3 SUV

Lyhyesti kärjistäen kaikki edellä mainittu pätee myös toiseen uutuuteen. Nokian Tyres Hakka Blue 3 SUV korvaa mallistossa Hakka Blue 2 SUV:n. 

Tähän uutuusrenkaaseen liittyy kuitenkin myös painaviin ja tehokkaisiin katumaastureihin räätälöityjä ratkaisuja. Sivuseinämässä jo tutuksi käynyt Nokien aramidikuituvahvike.

Teknologialla pyritään myös estämään terävien kivien takertuminen ja kaivautuminen renkaan rakenteeseen keskiripojen kautta. Toinen mielenkiintoinen teknologia on niin sanotut maastokynnet (Grip Claws) olkapääalueen ja sivuseinämän välissä, jonka tarkoituksena on tarjota lisäpitoa pehmeillä alustoilla.

Nokian Tyres mainitsee erityisesti lyhentyneet jarrutusmatkat sekä noin 10-15 celsiusasteen tuntumassa että lähempänä nollakeliä. Nokian mittausten mukaan märällä pinnalla jarrutusmatka on lyhentynyt vielä kuivaakin enemmän, joten tämä tukee väitteitä kehitystön keskittymisestä kostealle. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Nokian Tyres

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat