29.10.2021 Ajoneuvot Nokian Tyres Hakka Blue 3 ja 3 SUV – uudet pohjoisen kesärenkaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri julkaistu Nokian Tyres Hakka Blue 3 on kotimainen kesärengas kotimaisiin olosuhteisiin. Katumaasturipuolelle vastaava tuote on loogisesti Hakka Blue 3 SUV. Tutun tuoteperheen tuorein päivitys kantaa kolmosta. Kotimainen rengasvalmistaja on päivittänyt lippulaivana toimivan kesärengasperheensä ensi kevättä silmällä pitäen. Nokian Tyres Hakka Blue 3 ja Hakka Blue 3 SUV edustavat merkin parasta osaamista. Nokian Tyres mainostaa olevansa ainoa valmistaja, joka on suunnitellut tuotteensa erityisesti pohjoisiin olosuhteisiin. Käytännön tasolla kehityksessä huomioidaan sekä karkea tienpinta että kylmät kelit. Tämä tekee tuotteesta, kotimaisuusasteen lisäksi, erityisen mielenkiintoisen meidän markkinoille. Luonnollisesti molemmat uutuudet käyvät myös sähkö- ja hybridiautoihin sopivan koon löytyessä. Kuluneen kehitystyön keskittymisalueina ovat olleet turvallisuus erityisesti vesikeleillä, matala vierinvastus, kulutuskestävyys ja ympäristöystävällisyys. Kestävä kehitys on noussut yhtiön uuteen strategiaan asti, jossa mainitaan myös tavoite voimakkaasta kasvusta. Jatkossakin Nokian Tyres tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen Hakka-turvan. Tiepalvelu auttaa tapaturmaisen rengasrikon tapauksessa ja asiakas saa veloituksetta uuden renkaan rikkoutuneen tilalle. Uudistuvan Hakka-kesärengasperheen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä. Nokian kesärengasuutuudet löytyvät keväällä 2022 jälleenmyyjinä toimivista rengasliikkeistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNokian Tyres Hakka Blue 3Hakka Blue 2 korvataan vähemmän yllättävästi nimetyllä uutuudella. Valmistajansa mukaan uusi Nokian Tyres Hakka Blue 3 on märkien olosuhteiden erikoisosaaja.- Uusi Hakka Blue 3 on sadekelin priimus, joka tuo autoilijoille lisäturvaa vaihtuviin kesäkeleihin. Kehittämämme Dry Touch 3.0 -konsepti ja karkeille pohjoisen teille luotu kumisekoitus takaavat oivallisen käsittelytuntuman, kun sadekuuro yllättää tai meno kiihtyy aurinkoisella moottoribaanalla. Pito säilyy täsmällisenä niin kaarreajossa kuin kaistanvaihdoissa, sanoo Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö. Tuo Dry Touch 3.0 tarkoittaa käytännön tasolla tilavia kiillotettuja pitkittäisuria yhdessä keskialueen ripoihin tehtyjen poikittaisurien (syöksyurat) ja sisäolan kuviopalojen kulmien kaarevan muotoilun (Coanda-teknologia) kanssa. Rakenteella on tarkoitus syrjäyttää mahdollisimman tehokkaasti vettä.Myös kumisekoituksella on suuri merkitys märkäpidon kannalta. Nokian Cool Blue Hybrid -kumiseos lupaa säilyttää elastisuutensa myös matalissa lämpötiloissa kylmien ja kosteiden kelien varalta.Pohjoiseen luodun Hakka Blue 3:n EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokitus on A eli paras mahdollinen. Toukokuussa voimaan astuneista uusista rengasmerkinnöistä voi lukea lisää Moottorin verkosta.Sisäolka keskittyy juurikin märkäpitoon, mutta kesärenkaalta vaaditaan myös muita ominaisuuksia. Renkaan ulko-olka on pyritty tekemään erityisen jäykäksi. Jälkimmäisellä tavoitellaan kuivapitoa ja renkaan nopeaa reagointia ohjausliikkeisiin. Eräs tavoite on ollut myös valmistaa hiljainen rengas kotimaamme karkeille kestopäällysteille. Tätä varten kehitetty teknologia tuntee nimen Silent MultiZone Design. Se tarkoittaa, että samalle olalle sekoitetaan erilaisia ja -kokoisia kuviopaloja. Samaa ajatusta on hyödynnetty ympäri rengasta jokaisessa kohdassa joka auttaa minimoimaan melupiikkejä.Kokovalikoima kattaa renkaita 15–18 tuuman välillä ja on valmistajan mukaan suunnattu tehokkaisiin keskikoisiin henkilöautoihin ja urheilullisiin perheautoihin. Siihen nähden koot kuulostavat jo osin pieniltä, mutta sopivat keskimäärin vanhemmalla kalustolla ajavalle kansallemme. Näistä osa soveltuu myös uusimpiin hybridi- ja sähköautoihin.Tässä joukossa on sekä V- (240 km/h) että W-nopeusluokan (270 km/h) tuotteita. Huomionarvoista, että kaikki renkaat ovat XL-merkittyjä joka tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa ja tavallisesti sitä myöden jäykempää rakennetta.Vastaavasti Hakka Blue 3 SUVLyhyesti kärjistäen kaikki edellä mainittu pätee myös toiseen uutuuteen. Nokian Tyres Hakka Blue 3 SUV korvaa mallistossa Hakka Blue 2 SUV:n. Tähän uutuusrenkaaseen liittyy kuitenkin myös painaviin ja tehokkaisiin katumaastureihin räätälöityjä ratkaisuja. Sivuseinämässä jo tutuksi käynyt Nokien aramidikuituvahvike.Teknologialla pyritään myös estämään terävien kivien takertuminen ja kaivautuminen renkaan rakenteeseen keskiripojen kautta. Toinen mielenkiintoinen teknologia on niin sanotut maastokynnet (Grip Claws) olkapääalueen ja sivuseinämän välissä, jonka tarkoituksena on tarjota lisäpitoa pehmeillä alustoilla.Nokian Tyres mainitsee erityisesti lyhentyneet jarrutusmatkat sekä noin 10-15 celsiusasteen tuntumassa että lähempänä nollakeliä. Nokian mittausten mukaan märällä pinnalla jarrutusmatka on lyhentynyt vielä kuivaakin enemmän, joten tämä tukee väitteitä kehitystön keskittymisestä kostealle. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Nokian Tyres Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista