13.7.2019 Ajoneuvot Nopeampi, tehokkaampi ja enemmän sivuttain: Mercedes-AMG A 45 ja CLA 45 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG kertoo uuden 2-litraisen olevan maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori. Räyhäkäs Mercedes-AMG A 35 saa isoveljen, kun kompaktimallien menopuoli täydentyy A 45 ja A 45 S -malleilla. Samat voimalinjat asennetaan myös sulavampaan CLA-koriin, jolloin mallinimet ovat tietysti Mercedes-AMG CLA 45 ja CLA 45 S.Uutuuden sydämenä on uusi painos edellisessä Mercedes-AMG A 45:ssä nähdystä 2-litraisesta turbomoottorista. Perusmallissa se tuottaa 387 hevosvoimaa, ja S-kirjain nostaa tehot 421 hevosvoimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurta hienosäätöäMercedes-AMG kertoo uutuuden olevan maailman tehokkain sarjavalmisteinen nelisylinterinen henkilöauton moottori. Vaikea väittää vastaan.Uutuusmoottori on pyöräytetty 180 astetta ympäri, eli imupuoli on nyt kohti auton keulaa, pakopuoli kaksikanavaisine turboahtimineen on vastaavasti tulipeltiä vasten. Ratkaisu mahdollistaa sekä auton keulan aerodynamiikan parantamisen, että moottorin hengityksestä vastaavien kanavien lyhentämisen.2-litrainen moottori kiertää 7200 r/min ja tuottaa 500 newtonmetriä vääntöä. Se riittää A 45 S 4Matic+:ssa sataseen 3,9 sekunnissa, kun CLA 45 S seuraa kymmenyksen perässä. "Tavallinen" A 45 suoriutuu kiihdytyksestä 4 sekunnissa, ja perus-CLA 4,1 sekunnissa.Koko joukko luottaa 8-vaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon.Ulkonäköä suorituskyvyn nimissäKohonneesta suorituskykytasosta viestitään ulkoisesti. Keulaa koristaa AMG:n lippulaivoista tuttu pystyrivoitettu säleikkö. A-sarjassa etulokasuojia on pullistettu raideleveyden kasvattamiseksi. CLA.ssa moiseen muutokseen ei ole ollut tarvetta, auton kori on kelpuuttanut leveämmän etuakselin ilman muutoksia. Pinnan alla piilee myös korijäykisteitä.Täysin uusittu nelivetoKenties 45-sarjan mallien mielenkiintoisin uutuus on täysin uusittu neliveto. Järjestelmä perustuu taka-akselin vetoakselien juuriin laitettuihin monilevykytkimiin, joiden avulla voimanjakoa takapyörien välillä voidaan säätää. Valmistaja nimittää tätä AMG Torque Controlliksi.Mercedes-AMG CLA 45Nelivedon toteutus kuulostaa hyvin samalta kuin edellissukupolven Ford Focus RS -mallissa käytetty GKN:n järjestelmä. Mercedes-AMG ei ainakaan lehdistötiedotteessa paljasta, onko kyseessä samasta järjestelmästä. Fordin tapaan myös AMG tarjoaa Drift-ajotilaa, jossa nelivedon ohjauksessa maksimoidaan auton kulku kylki edellä rataolosuhteissa.Mercedes-AMG CLA 45Toki myös alustaa ja jarruja on päivitetty uusien tehojen tasolle. Perusmalleissa on edessä 4-mäntäiset radiaalisatulat (satula on kiinnitetty napaan säteittäin), S-versiot saavat kuusi mäntää lisää.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää