18.7.2020 Ajoneuvot Olkoon voima kanssasi: 730-hevosvoimainen Mercedes-AMG GT Black Series Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GT Black Series: alle 9 sekuntia nollasta kahteen sataan. Mercedes-AMG GT on varsin ripeä auto, löytyihän perusmallin konepellin alta jo vuonna 2015 komeat 462 hevosvoimaa. Mallisto kehittyi ja täydentyi vuosien myötä, ja yksi kohokohta oli 2017 esitelty 585-hevosvoimainen GT R. Se oli leveä ja tarkoituksenmukaisen raju. Sitten seurasi vielä vähän fokusoituneempi GT R Pro.Black Series -perhepotretti.Malliston paisuessa liikkui huhuja Black Series -versiosta: kaikkein rajuimmasta painoksesta, joka jatkaisi SLS AMG Black Seriekseen päättynyttä erikoisversioiden sarjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalaitoksen täysremonttiNyt Mercedes-AMG GT Black Series on vihdoin totta. Se kääntää päät hurjalla aerodynamiikkapaketillaan, mutta suurimmat muutokset löytyvät jostain kaksiasentoisen etusplitterin takaa. Voimalaitos on yhä 4-litrainen tuplaturboahdettu V8, mutta tällä kertaa teholisää on haettu perusremontin kautta.Sallikaa selitys lyhyen insinöörihetken kautta: valtaosa maailman V8-moottoreista on niin kutsuttuja ristikampiakselimoottoreita. Epätieteellinen termi tarkoittaa kampiakselin olevan päästä katsottuna ristin mallinen, mäntiä liikuttavat kiertokanget ovat 90-asteen kulmissa toisiinsa nähden. Moottori syys sytyttää joka kerta, kun kampiakseli pyörähtää 90 astetta.Tällaisen sytytysjärjestyksen kehitti Cadillac jo vuonna 1915: se on perinteisen V8-moottorin tasaisen käynnin ja pehmeyden perusta, kunhan kampiakseli varustetaan tasapainoilla. Ristikampiakseli on syy myös perinteisen V8-moottorin ääneen, siihen hieman epätasaiseen louskutukseen, joka kierrosten myötä yltyy ihanan räkäiseksi karjunnaksi. Tämä ääni johtuu siitä, ettei 90-asteen sytytysvälillä perinteinen V8 hengitä tasaisesti, palamisesta seuraavat pakopulssit eivät vuorottele tasaisesti niin, että niiden paineaallot vahvistaisivat toisiaan perinteisellä pakosarja-pakoputkistosuunnittelulla.Lisää happea, lisää voimaaKaikkein kireimmät V8-moottorit ovatkin olleet perinteisesti niin kutsuttuja tasokampimoottoreita: niiden kampiakseli on päästä katsottuna tasainen, kiertokangen kaulat ovat 180-asteen pyörähdyksen päässä toisistaan. Tämä ratkaisu tuo käyntiin vähän värinää, mutta sylinterien kaasujenvaihto tehostuu. Se parantaa koneen hengitystä, siis tuo enemmän happea poltettavaksi ja siten lisää tehoa. Käytännössä kyse on kuin kahdesta rivinelosesta, jotka jakavat yhteisen kampiakselin. Se näkyy tehossa, kierrosherkkyydessä ja myös reagoinnissa kaasuun. Perinteisesti tasokampi-V8 on ollut italialaisten herkkua, mutta nykyisin sitä käyttää Ferrarin lisäksi lähinnä Ford Shelby Mustang GT350:ssä.Ja AMG GT Black Series: nelilitrainen mahtimoottori on saanut uuden kampiakselin, uudet nokat ja pakosarjat. Muutosten myötä moottorikoodi on vaihtunut M178 LS2:ksi.Huipputeho on otsikon paljastama 730 hevosvoimaa, ja se tarjoillaan pyörintänopeusalueella 6700–6900 rpm. Vääntöä riittää 800 newtonmetriä alueella 2 000–6 000 rpm – huima lukema, mutta tässä tavallisempi AMG GT 63 S 4-door vetää peräti sadan newtonmetriä pidemmälle.Suorituskyky riittäväTämähän sitten tarkoittaa suorituskykyä. Voimalaitos yhdistyy transakselityyliin auton perästä löytyvään 7-vaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon hiilikuituputken sisällä pyörivällä hiilikuitukardaanilla. Sataseen menoa rajoittaa vielä vetopito (3,2 sek), mutta kahdensadan saapuminen alle 9 sekunnissa kertoo jo melkoisesti menohaluista. Huippunopeus on 325 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilikuitua kaikkiallaMercedes-AMG painottaa vahvasti, ettei kyse ole mistään varttimailin vehkeestä. Hiilikuitua on ängetty kaikkialle jäykistämään, vahvistamaan tai muokkaamaan ilmavirtausta. Etuhuuli on kaksiasentoinen, joista rajumpi asetus kelpaa vain ratakäyttöön. Myös suuri takasiipi tarjoaa aktiivista säätöä. Keulan ilmanvaihto taas on osa kokonaisuutta, johon yhdistyy jäähdytys, moottoritilan ilmanvaihto ja downforce – sitä varten hiilikuitukonepellissä on ilman poistumisaukot. Kaikki tämä ja suuri takadiffuusori tuottavat valmistajan mukaan 400 kilogramman downforcen 250 km/h nopeudessa.Sisätilat ovat tarkoituksenmukaiset. Ovet suljetaan vetolenkeistä, Dinamica-mikrokuitu tarjoaa lisäpitoa ja lisävarustelistalta löytyy titaaninen turvakaari, pallosammutin ja nelipisteturvavyöt.Ei siis ihme, että Mercedes-AMG painottaa GT Black Serieksen olevan ratapäiväkäyttöön tehty tuote, eikä mikään autokeräilijän pölynkerääjä. Toivotaan viestin menevän perille myös asiakkaille.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”