18.7.2020 Ajoneuvot Olkoon voima kanssasi: 730-hevosvoimainen Mercedes-AMG GT Black Series Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GT Black Series: alle 9 sekuntia nollasta kahteen sataan. Mercedes-AMG GT on varsin ripeä auto, löytyihän perusmallin konepellin alta jo vuonna 2015 komeat 462 hevosvoimaa. Mallisto kehittyi ja täydentyi vuosien myötä, ja yksi kohokohta oli 2017 esitelty 585-hevosvoimainen GT R. Se oli leveä ja tarkoituksenmukaisen raju. Sitten seurasi vielä vähän fokusoituneempi GT R Pro.Black Series -perhepotretti.Malliston paisuessa liikkui huhuja Black Series -versiosta: kaikkein rajuimmasta painoksesta, joka jatkaisi SLS AMG Black Seriekseen päättynyttä erikoisversioiden sarjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalaitoksen täysremonttiNyt Mercedes-AMG GT Black Series on vihdoin totta. Se kääntää päät hurjalla aerodynamiikkapaketillaan, mutta suurimmat muutokset löytyvät jostain kaksiasentoisen etusplitterin takaa. Voimalaitos on yhä 4-litrainen tuplaturboahdettu V8, mutta tällä kertaa teholisää on haettu perusremontin kautta.Sallikaa selitys lyhyen insinöörihetken kautta: valtaosa maailman V8-moottoreista on niin kutsuttuja ristikampiakselimoottoreita. Epätieteellinen termi tarkoittaa kampiakselin olevan päästä katsottuna ristin mallinen, mäntiä liikuttavat kiertokanget ovat 90-asteen kulmissa toisiinsa nähden. Moottori syys sytyttää joka kerta, kun kampiakseli pyörähtää 90 astetta.Tällaisen sytytysjärjestyksen kehitti Cadillac jo vuonna 1915: se on perinteisen V8-moottorin tasaisen käynnin ja pehmeyden perusta, kunhan kampiakseli varustetaan tasapainoilla. Ristikampiakseli on syy myös perinteisen V8-moottorin ääneen, siihen hieman epätasaiseen louskutukseen, joka kierrosten myötä yltyy ihanan räkäiseksi karjunnaksi. Tämä ääni johtuu siitä, ettei 90-asteen sytytysvälillä perinteinen V8 hengitä tasaisesti, palamisesta seuraavat pakopulssit eivät vuorottele tasaisesti niin, että niiden paineaallot vahvistaisivat toisiaan perinteisellä pakosarja-pakoputkistosuunnittelulla.Lisää happea, lisää voimaaKaikkein kireimmät V8-moottorit ovatkin olleet perinteisesti niin kutsuttuja tasokampimoottoreita: niiden kampiakseli on päästä katsottuna tasainen, kiertokangen kaulat ovat 180-asteen pyörähdyksen päässä toisistaan. Tämä ratkaisu tuo käyntiin vähän värinää, mutta sylinterien kaasujenvaihto tehostuu. Se parantaa koneen hengitystä, siis tuo enemmän happea poltettavaksi ja siten lisää tehoa. Käytännössä kyse on kuin kahdesta rivinelosesta, jotka jakavat yhteisen kampiakselin. Se näkyy tehossa, kierrosherkkyydessä ja myös reagoinnissa kaasuun. Perinteisesti tasokampi-V8 on ollut italialaisten herkkua, mutta nykyisin sitä käyttää Ferrarin lisäksi lähinnä Ford Shelby Mustang GT350:ssä.Ja AMG GT Black Series: nelilitrainen mahtimoottori on saanut uuden kampiakselin, uudet nokat ja pakosarjat. Muutosten myötä moottorikoodi on vaihtunut M178 LS2:ksi.Huipputeho on otsikon paljastama 730 hevosvoimaa, ja se tarjoillaan pyörintänopeusalueella 6700–6900 rpm. Vääntöä riittää 800 newtonmetriä alueella 2 000–6 000 rpm – huima lukema, mutta tässä tavallisempi AMG GT 63 S 4-door vetää peräti sadan newtonmetriä pidemmälle.Suorituskyky riittäväTämähän sitten tarkoittaa suorituskykyä. Voimalaitos yhdistyy transakselityyliin auton perästä löytyvään 7-vaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon hiilikuituputken sisällä pyörivällä hiilikuitukardaanilla. Sataseen menoa rajoittaa vielä vetopito (3,2 sek), mutta kahdensadan saapuminen alle 9 sekunnissa kertoo jo melkoisesti menohaluista. Huippunopeus on 325 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilikuitua kaikkiallaMercedes-AMG painottaa vahvasti, ettei kyse ole mistään varttimailin vehkeestä. Hiilikuitua on ängetty kaikkialle jäykistämään, vahvistamaan tai muokkaamaan ilmavirtausta. Etuhuuli on kaksiasentoinen, joista rajumpi asetus kelpaa vain ratakäyttöön. Myös suuri takasiipi tarjoaa aktiivista säätöä. Keulan ilmanvaihto taas on osa kokonaisuutta, johon yhdistyy jäähdytys, moottoritilan ilmanvaihto ja downforce – sitä varten hiilikuitukonepellissä on ilman poistumisaukot. Kaikki tämä ja suuri takadiffuusori tuottavat valmistajan mukaan 400 kilogramman downforcen 250 km/h nopeudessa.Sisätilat ovat tarkoituksenmukaiset. Ovet suljetaan vetolenkeistä, Dinamica-mikrokuitu tarjoaa lisäpitoa ja lisävarustelistalta löytyy titaaninen turvakaari, pallosammutin ja nelipisteturvavyöt.Ei siis ihme, että Mercedes-AMG painottaa GT Black Serieksen olevan ratapäiväkäyttöön tehty tuote, eikä mikään autokeräilijän pölynkerääjä. Toivotaan viestin menevän perille myös asiakkaille.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?