18.7.2020 Ajoneuvot Olkoon voima kanssasi: 730-hevosvoimainen Mercedes-AMG GT Black Series Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GT Black Series: alle 9 sekuntia nollasta kahteen sataan. Mercedes-AMG GT on varsin ripeä auto, löytyihän perusmallin konepellin alta jo vuonna 2015 komeat 462 hevosvoimaa. Mallisto kehittyi ja täydentyi vuosien myötä, ja yksi kohokohta oli 2017 esitelty 585-hevosvoimainen GT R. Se oli leveä ja tarkoituksenmukaisen raju. Sitten seurasi vielä vähän fokusoituneempi GT R Pro.Black Series -perhepotretti.Malliston paisuessa liikkui huhuja Black Series -versiosta: kaikkein rajuimmasta painoksesta, joka jatkaisi SLS AMG Black Seriekseen päättynyttä erikoisversioiden sarjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimalaitoksen täysremonttiNyt Mercedes-AMG GT Black Series on vihdoin totta. Se kääntää päät hurjalla aerodynamiikkapaketillaan, mutta suurimmat muutokset löytyvät jostain kaksiasentoisen etusplitterin takaa. Voimalaitos on yhä 4-litrainen tuplaturboahdettu V8, mutta tällä kertaa teholisää on haettu perusremontin kautta.Sallikaa selitys lyhyen insinöörihetken kautta: valtaosa maailman V8-moottoreista on niin kutsuttuja ristikampiakselimoottoreita. Epätieteellinen termi tarkoittaa kampiakselin olevan päästä katsottuna ristin mallinen, mäntiä liikuttavat kiertokanget ovat 90-asteen kulmissa toisiinsa nähden. Moottori syys sytyttää joka kerta, kun kampiakseli pyörähtää 90 astetta.Tällaisen sytytysjärjestyksen kehitti Cadillac jo vuonna 1915: se on perinteisen V8-moottorin tasaisen käynnin ja pehmeyden perusta, kunhan kampiakseli varustetaan tasapainoilla. Ristikampiakseli on syy myös perinteisen V8-moottorin ääneen, siihen hieman epätasaiseen louskutukseen, joka kierrosten myötä yltyy ihanan räkäiseksi karjunnaksi. Tämä ääni johtuu siitä, ettei 90-asteen sytytysvälillä perinteinen V8 hengitä tasaisesti, palamisesta seuraavat pakopulssit eivät vuorottele tasaisesti niin, että niiden paineaallot vahvistaisivat toisiaan perinteisellä pakosarja-pakoputkistosuunnittelulla.Lisää happea, lisää voimaaKaikkein kireimmät V8-moottorit ovatkin olleet perinteisesti niin kutsuttuja tasokampimoottoreita: niiden kampiakseli on päästä katsottuna tasainen, kiertokangen kaulat ovat 180-asteen pyörähdyksen päässä toisistaan. Tämä ratkaisu tuo käyntiin vähän värinää, mutta sylinterien kaasujenvaihto tehostuu. Se parantaa koneen hengitystä, siis tuo enemmän happea poltettavaksi ja siten lisää tehoa. Käytännössä kyse on kuin kahdesta rivinelosesta, jotka jakavat yhteisen kampiakselin. Se näkyy tehossa, kierrosherkkyydessä ja myös reagoinnissa kaasuun. Perinteisesti tasokampi-V8 on ollut italialaisten herkkua, mutta nykyisin sitä käyttää Ferrarin lisäksi lähinnä Ford Shelby Mustang GT350:ssä.Ja AMG GT Black Series: nelilitrainen mahtimoottori on saanut uuden kampiakselin, uudet nokat ja pakosarjat. Muutosten myötä moottorikoodi on vaihtunut M178 LS2:ksi.Huipputeho on otsikon paljastama 730 hevosvoimaa, ja se tarjoillaan pyörintänopeusalueella 6700–6900 rpm. Vääntöä riittää 800 newtonmetriä alueella 2 000–6 000 rpm – huima lukema, mutta tässä tavallisempi AMG GT 63 S 4-door vetää peräti sadan newtonmetriä pidemmälle.Suorituskyky riittäväTämähän sitten tarkoittaa suorituskykyä. Voimalaitos yhdistyy transakselityyliin auton perästä löytyvään 7-vaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon hiilikuituputken sisällä pyörivällä hiilikuitukardaanilla. Sataseen menoa rajoittaa vielä vetopito (3,2 sek), mutta kahdensadan saapuminen alle 9 sekunnissa kertoo jo melkoisesti menohaluista. Huippunopeus on 325 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilikuitua kaikkiallaMercedes-AMG painottaa vahvasti, ettei kyse ole mistään varttimailin vehkeestä. Hiilikuitua on ängetty kaikkialle jäykistämään, vahvistamaan tai muokkaamaan ilmavirtausta. Etuhuuli on kaksiasentoinen, joista rajumpi asetus kelpaa vain ratakäyttöön. Myös suuri takasiipi tarjoaa aktiivista säätöä. Keulan ilmanvaihto taas on osa kokonaisuutta, johon yhdistyy jäähdytys, moottoritilan ilmanvaihto ja downforce – sitä varten hiilikuitukonepellissä on ilman poistumisaukot. Kaikki tämä ja suuri takadiffuusori tuottavat valmistajan mukaan 400 kilogramman downforcen 250 km/h nopeudessa.Sisätilat ovat tarkoituksenmukaiset. Ovet suljetaan vetolenkeistä, Dinamica-mikrokuitu tarjoaa lisäpitoa ja lisävarustelistalta löytyy titaaninen turvakaari, pallosammutin ja nelipisteturvavyöt.Ei siis ihme, että Mercedes-AMG painottaa GT Black Serieksen olevan ratapäiväkäyttöön tehty tuote, eikä mikään autokeräilijän pölynkerääjä. Toivotaan viestin menevän perille myös asiakkaille.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti