18.7.2020 Ajoneuvot Olkoon voima kanssasi: 730-hevosvoimainen Mercedes-AMG GT Black Series Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GT Black Series: alle 9 sekuntia nollasta kahteen sataan. Mercedes-AMG GT on varsin ripeä auto, löytyihän perusmallin konepellin alta jo vuonna 2015 komeat 462 hevosvoimaa. Mallisto kehittyi ja täydentyi vuosien myötä, ja yksi kohokohta oli 2017 esitelty 585-hevosvoimainen GT R. Se oli leveä ja tarkoituksenmukaisen raju. Sitten seurasi vielä vähän fokusoituneempi GT R Pro. Black Series -perhepotretti. Malliston paisuessa liikkui huhuja Black Series -versiosta: kaikkein rajuimmasta painoksesta, joka jatkaisi SLS AMG Black Seriekseen päättynyttä erikoisversioiden sarjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimalaitoksen täysremontti Nyt Mercedes-AMG GT Black Series on vihdoin totta. Se kääntää päät hurjalla aerodynamiikkapaketillaan, mutta suurimmat muutokset löytyvät jostain kaksiasentoisen etusplitterin takaa. Voimalaitos on yhä 4-litrainen tuplaturboahdettu V8, mutta tällä kertaa teholisää on haettu perusremontin kautta. Sallikaa selitys lyhyen insinöörihetken kautta: valtaosa maailman V8-moottoreista on niin kutsuttuja ristikampiakselimoottoreita. Epätieteellinen termi tarkoittaa kampiakselin olevan päästä katsottuna ristin mallinen, mäntiä liikuttavat kiertokanget ovat 90-asteen kulmissa toisiinsa nähden. Moottori syys sytyttää joka kerta, kun kampiakseli pyörähtää 90 astetta. Tällaisen sytytysjärjestyksen kehitti Cadillac jo vuonna 1915: se on perinteisen V8-moottorin tasaisen käynnin ja pehmeyden perusta, kunhan kampiakseli varustetaan tasapainoilla. Ristikampiakseli on syy myös perinteisen V8-moottorin ääneen, siihen hieman epätasaiseen louskutukseen, joka kierrosten myötä yltyy ihanan räkäiseksi karjunnaksi. Tämä ääni johtuu siitä, ettei 90-asteen sytytysvälillä perinteinen V8 hengitä tasaisesti, palamisesta seuraavat pakopulssit eivät vuorottele tasaisesti niin, että niiden paineaallot vahvistaisivat toisiaan perinteisellä pakosarja-pakoputkistosuunnittelulla. Lisää happea, lisää voimaa Kaikkein kireimmät V8-moottorit ovatkin olleet perinteisesti niin kutsuttuja tasokampimoottoreita: niiden kampiakseli on päästä katsottuna tasainen, kiertokangen kaulat ovat 180-asteen pyörähdyksen päässä toisistaan. Tämä ratkaisu tuo käyntiin vähän värinää, mutta sylinterien kaasujenvaihto tehostuu. Se parantaa koneen hengitystä, siis tuo enemmän happea poltettavaksi ja siten lisää tehoa. Käytännössä kyse on kuin kahdesta rivinelosesta, jotka jakavat yhteisen kampiakselin. Se näkyy tehossa, kierrosherkkyydessä ja myös reagoinnissa kaasuun. Perinteisesti tasokampi-V8 on ollut italialaisten herkkua, mutta nykyisin sitä käyttää Ferrarin lisäksi lähinnä Ford Shelby Mustang GT350:ssä. Ja AMG GT Black Series: nelilitrainen mahtimoottori on saanut uuden kampiakselin, uudet nokat ja pakosarjat. Muutosten myötä moottorikoodi on vaihtunut M178 LS2:ksi. Huipputeho on otsikon paljastama 730 hevosvoimaa, ja se tarjoillaan pyörintänopeusalueella 6700–6900 rpm. Vääntöä riittää 800 newtonmetriä alueella 2 000–6 000 rpm – huima lukema, mutta tässä tavallisempi AMG GT 63 S 4-door vetää peräti sadan newtonmetriä pidemmälle. Suorituskyky riittävä Tämähän sitten tarkoittaa suorituskykyä. Voimalaitos yhdistyy transakselityyliin auton perästä löytyvään 7-vaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon hiilikuituputken sisällä pyörivällä hiilikuitukardaanilla. Sataseen menoa rajoittaa vielä vetopito (3,2 sek), mutta kahdensadan saapuminen alle 9 sekunnissa kertoo jo melkoisesti menohaluista. Huippunopeus on 325 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiilikuitua kaikkialla Mercedes-AMG painottaa vahvasti, ettei kyse ole mistään varttimailin vehkeestä. Hiilikuitua on ängetty kaikkialle jäykistämään, vahvistamaan tai muokkaamaan ilmavirtausta. Etuhuuli on kaksiasentoinen, joista rajumpi asetus kelpaa vain ratakäyttöön. Myös suuri takasiipi tarjoaa aktiivista säätöä. Keulan ilmanvaihto taas on osa kokonaisuutta, johon yhdistyy jäähdytys, moottoritilan ilmanvaihto ja downforce – sitä varten hiilikuitukonepellissä on ilman poistumisaukot. Kaikki tämä ja suuri takadiffuusori tuottavat valmistajan mukaan 400 kilogramman downforcen 250 km/h nopeudessa. Sisätilat ovat tarkoituksenmukaiset. Ovet suljetaan vetolenkeistä, Dinamica-mikrokuitu tarjoaa lisäpitoa ja lisävarustelistalta löytyy titaaninen turvakaari, pallosammutin ja nelipisteturvavyöt. Ei siis ihme, että Mercedes-AMG painottaa GT Black Serieksen olevan ratapäiväkäyttöön tehty tuote, eikä mikään autokeräilijän pölynkerääjä. Toivotaan viestin menevän perille myös asiakkaille. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe