24.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 – modernin ajan muskeliauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ääntä, vauhtia ja tunnetta: siinä Mercedes-AMG GT C Roadster tiivistettynä. Hyvää: Hieno moottori, hyvä alusta, sielukkuus, arkiajon vaivattomuus. Huonoa: ripaus lisää ohjaustuntoa viimeistelisi kokonaisuuden. Yritys ja erehdys on vuosimiljardien aikana tehnyt ihmisestä varsin hyvän muutoksen tunnistajan. Taito ehkä kehittyi olemassaolon turvaamiseksi, mutta nykyisin se on näppärä apu automallien tunnistuksessa – esimerkiksi Mercedes-AMG GT C Roadsterin erottaa matalatehoisemmista serkuistaan 57 millimetriä leveämmän taka-akselin ansiosta. Leveä perä on lainattu Mercedes-AMG:n lippulaivalta GT R:ltä. Jos pelkät pullistetut lokasuojat eivät hyppää silmään, ovat puskuria reunustavat ilma-aukot varma tuntomerkki. Uusi GT C on ihmisen tavoin evoluution tulos. Vuonna 2014 esiteltyjen GT ja GT S -mallien jälkeen Mercedes-AMG keskittyi ratakäyttöön hienosäädetyn GT R:n kehitykseen. Sen hedelmänä syntyi komponentteja, joita nyt tarjotaan asiakkaille hieman GT R:ää hillitymmässä paketissa GT C:ssä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parista perheeksi Vain kolmessa vuodessa Mercedes-AMG:n GT-mallisto on kasvanut melkoisesti: järjestys perusmalista lippulaivaan on GT, GT S, GT C ja GT R. Joukosta GT ja GT C ovat tarjolal klassisena kangaskattoisena Roadsterina. Nyt koeajoon valikoitunut GT C Roadster on siis malliston urheilullisin avoversio, jota valmistetaan alkuun AMG:n viisikymppisiä juhlistavana Edition 50 -erikoispainoksena. Tuhannen kappaleen erä jakautuu 500 coupeen ja 500 roadsteriin. Harvinaisuuden erottaa logoista ja väreistä: koeajoyksilön mattapintaisen grafiitinharmaan lisäksi tarjolla on mattavalkoinen sävy. Väristä riippumatta Edition 50 viimeistellään mustilla yksityiskohdilla helmoissa, keulan splitterissä, etupuskurin ilmanottoaukoissa, takadiffuusorissa ja pakoputkien ympärillä. Nöyryys ja vahvuus Kaikkien GT-mallien tapaan GT C liikkuu nelilitraisen V8-moottorin voimin. Kaksi turboahdinta on sullottu V:n väliin pakokanavien minimoimiseksi. Apulaitteineen vain 241 kiloa painava moottori on sijoitettu täysin etuakselin takapuolelle, joten peräti 53 prosenttia auton painosta on takarenkailla. GT C:ssä hevosvoimia irtoaa 557 kappaletta, ja 680 newtonmetrin vääntömomentista voi nautita 1900 kierrokselta minuutissa alkaen. GT ja GT S -malleihin verrattuna perävälitys on lyhyempi, mutta vaihteet yksi ja seitsemän on välitetty pidemmiksi. Luonteeltaan voimanpesä on nöyrä ja väkivahva: veto on lineaarista läpi kierroslukualueen. Myös kaasuvaste on ahdetuksi moottoriksi huippuluokkaa. Pääosassa ovat tietysti äänet, nyt avonaisen korirakenteen korostamana. Täyskaasu on rehellistä kiristyvää V8:n murinaa, moottorijarrulla nopeatoimisen kaksoiskytkinvaihteiston alasvaihtoja säestää voimakkaan paukkeen ja naurun sekamelska. Nyt nelipyöräohjauksella Alustaltaan GT C on yhdistelmä GT S:n ja GT R:n komponentteja. Keula on lainattu GT S:stä, mutta perästä löytyy leveän raidevälin lisäksi GT R:ään kehitetty nelipyöräohjaus – saatavilla lisävarusteena myös GT S:ään. Pystyrivoitettu Panamerica-keula viittaa vuoden 1952 Carrera Panamericana -maantiekilpailun voittaneen Mercedes-Benz W194:n keulamaskiin. Nelipyöräohjauksen rajanopeudeksi on säädetty 100 kilometriä tunnissa: hitaammassa vauhdissa takapyörät kääntyvät etupyöriä vastaan, mikä luo akseliväliä lyhentävän vaikutelman. Satasta korkeammassa nopeudessa takapyörät kääntyvät etupyörien suuntaan, mikä vakauttaa autoa ja nopeuttaa reagointia ohjaukseen. Takapyörät kääntyvät enimmillään 1,5 astetta sisään tai ulos. Lopputulos on erittäin luonnollinen ajokäytös: nelipyöräohjaus tehostaa auton käyttäytymistä täysin kuljettajan huomaamatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Modernin ajan muskeli AMG on aina osannut kunnon show’n, eikä GT C tee poikkeusta. Yhdistelmä pitkää keulaa, leveää perää ja pientä kaksipaikkaista ohjaamoa muistuttaa hieman klassista Cobraa. Teema jatkuu sisätiloissa: kuljettajan ja matkustajan erottaa leveä keskikonsoli, jossa kokemuksen kannalta tärkeimmät 8 painiketta on aseteltu moottorityypin kunniaksi V-muotoon. Suuri keskitunneli kätkee hiilikuituisen akselin, jonka yhdistää moottorin taka-akselille asennettuun 7-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Ensimetreillä auto tuntuu suurelta: illuusio johtuu matalasta istuma-asennosta ja pitkästä konepellistä. Lyhyellä tottumisella kuljettaja pääsee tilanteen herraksi, ja silloin menosta alkaa nauttia. GT C on erittäin vaivaton ja jopa mukava ajaa rauhallisesti. Ohjaus on kevyt ja voimalinjan toiminta ryömitystilanteen jälkeen on pehmeää. Valinnan vaikeus Vauhdin kasvaessa GT C Roadster tuntuu kutistuvan. Muskelista kasvaa urheiluauto. Iskunvaimennus pitää pyörät määrätietoisesti kiinni tiessä. Vetopito on erinomainen: 305 millimetriset Michelin Pilot Super Sportit eivät piirrä mustaa viivaa ilman määrätietoista yrittämistä. Tehtaan lupausta 3,7 sekunnin kiihtyvyydestä nollasta sataan ei takapuolidynamometri epäile. Ohjaus on tarkka ja luonnollinen, mutta upealle kokonaisuudelle viimeisen silauksen antava eloisa tunnokkuus puuttuu – sähköhydraulisesta tehostuksesta huolimatta. Etuakselilla on julmettu pito kuivalla asvaltilla, joten keulaan uskaltaa luottaa hieman sokeastikin. Epäilemättä GT C olisi hauskaa hupia suljetulla radalla, jossa V8-moottorin vahvan alaväännön ja sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen ansiosta autosta voisi nauttia pitkissä luisuissa. Käytös tuntuu kadullakin tasapainoiselta: GT-malliston alustaa on muokattu julkaisun jälkeen, ja nykyisin keula ja perä toimivat ensimmäisiä vuosimalleja paremmin yhteen. GT C:n hieno ajettavuus puoltaisi puristisemman coupe-korin valintaa, mutta lopulta autosta nauttinee enemmän 35 kiloa painavampana Roadsterina. Avonaisenakin kori tuntuu huippujäykältä ja linjat ovat ehkäpä coupeakin kauniimmat, joten katon puuttumisen huomaa vain käsityönä valmistetun V8:n kirkkaammista murinoista sekä avonaisessa ohjaamossa niin välittömästi tuntuvasta vauhdista. AMG on aina osannut järjestää kunnon show'n ja GT C Roadster on paraatipaikka siitä nauttimiseen. Toki lähes saman elämyksen saa edullisemmin 476 hevosvoimaisena perusmalli GT Roadsterina – ostajan havainnointikyvyn herkkyys ratkaiskoon tuntuuko GT C riittävän erilaiselta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 Hinta alkaen 294 357 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 410 kW (557 hv), 5750-6750 r/min Vääntö 680 Nm (1950–5750 r/min) Vääntö 680 Nm (1950–5750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 316 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4551 mm, leveys 2007 mm, korkeus 1260 mm, akseliväli 2630 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?