25.9.2016 Liikenne Onko akkusi varmasti vielä hengissä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talven alla on hyvä tarkastaa auton akun kunto. Epäluotettava kipinän iskijä on syytä vaihtaa uuteen. Syyskylmillä ja etenkin talven tullen kylmä haastaa auton sähköjärjestelmän. On turhauttavaa, jos jokainen aamukäynnistys nostaa jännitystä. Oireet ovat jo ilmeiset, jos nikottelun jälkeen auto käynnistyy, mutta apuvirtaa tarvitaan yhä tiheämmin.Apuvirralla auto toki käynnistyy, mutta eloon heräämisen jälkeen autolla olisi suotavaa ajaa tunnin verran, jotta auton oma latausjärjestelmä lataa akkua riittävästi.Akkua voi toki ladata verkkovirrasta ylläpitolaturilla auton ollessa pysäköitynä. Tämä on kuitenkin tekohengitystä, joka ei poista sitä, että akku alkaa olla tiensä päässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyttä ajoaJo nelivuotias akku voi osoittautua epäluotettavaksi kipinän iskijäksi. Selitys tiivistyy sanapariin lyhyttä ajoa.Auton latausjärjestelmä lataa akun ajon aikana kyllä täyteen, mutta jos autolla ajetaan paljon lyhyitä pyrähdyksiä, ei ajonaikainen lataus riitä. Alituiset lyhyet ajot eivät ehdi lataamaan akkua täyteen. Ja kun tähän yhdistetään auton virtasyöpöt lisälaitteet, on kierre valmis. Akku tekee tenän ja matka tyssää tai jää haaveeksi.Pakkaset kova vastusTalvella yleisin auton tielle jäämisen syy on akun tyhjeneminen, paljastavat Autoliiton tilastot.Talvella autossa on käytössä monta virtasyöppöä kuten istuinlämmitin ja ikkunanlämmitin.Huonolla tuurilla akkuongelma on käsillä juuri silloin kun sitä vähiten kaipaisi: kun määränpäästä ei saisi myöhästyä eikä lisävirtaa ole tarjolla.Tiedätkö kuinka vaihtaa akku?Akun vaihto omatoimisesti on riskialtista, jos ei tiedä mitä tekee. Moni nykyauto saattaa esimerkiksi vaatia koodauksen uudelle akulle, jotta auton eri toiminnot toimivat moitteetta.– En suosittele etenkään käynnistysautomatiikkaa käyttävän auton akunvaihtoa itse, sillä start/stop-järjestelmän vuoksi akussa on jännitetunnistimet ja koodaustarve, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala muistuttaa.Jos tulee toheloineeksi esimerkiksi vaihtamalla vääränlaisen akun autoonsa, ei auton takuu yleensä kata korjauskustannuksia, eikä välttämättä laaja Kasko-vakuutuskaan. Jokainen auto on mitoitettu tietyn kokoiselle akulle.– Esimerkiksi ampeerimäärältään liian iso akku tuhoaa laturin. Riskinä on myös vaihdettavan akun vaurioituminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkkupalvelusta pika-apuAutoliiton tiepalvelun tilastojen mukaan yli 35 prosenttia automatkan keskeytymisistä johtuu akkuperäisestä viasta. Autoliiton AL-akkupalvelu tuo uuden akun tien poskeen ja asentaa sen paikoilleen. Palvelu toimii lukuisilla paikkakunnilla pääkaupunkiseudulta Lappiin – ympäri vuorokauden.Plus-jäsenille merkittävä etuAL-akkupalvelun akut kulkevat helposti paikalle Autoliiton koulutettujen sopimusyrittäjien erityisesti tähän tarkoitukseen pyhitettyjen akkupalveluautojen mukana. Akut voidaan toimittaa paikalle tarvittaessa myös hinausautojen kyydissä.– Vanha akku testataan aina tien poskessa, jotta varmistetaan, ettei ongelmien syy ole jossain muualla. Autoon ei siis vaihdeta akkua turhaan, Autoliiton Luomala kertoo.AL-akkupalvelu on avoin kaikille avun tarvitsijoille, mutta Autoliiton Plus-jäsen saa uuden akun toimituksen ja asennuksen paikan päällä veloituksetta. Lisäksi kaikki Autoliiton jäsenet saavat 15 prosentin alennuksen akun hinnasta.Akkupalveluauton saa apuun myös omalle kotipihalle. Edellytyksenä ei siis ole, että akkuongelma ilmenee kesken matkanteon.Autoilija saa akun kunnon mittauksesta tositteen. Akkupalveluauto vie vanhan akun kierrätykseen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Autoliitto on valinnut itävaltalaiset Banner-akut AL-akkujen valmistajaksi, koska ne ovat osoittautuneet laadukkaiksi. Valinnan taustalla on Club Assist, joka toimii maailmanlaajuisesti autojärjestöjen akkuasiantuntijana ja -toimittajana. Banner selvisi parhaiten ruotsalaisen tutkimuslaitos Testfaktan tekemissä puolueettomissa akkutesteissä. Se soveltuu erinomaisesti Suomen talviolosuhteisiin. AL-akuilla on markkinoiden pisin kolmen vuoden takuu. Akkuja on saatavilla useimmissa AL-autopalvelukeskuksissa, joita on 11 eri puolilla Suomea. Akkupalvelupaikkakunnat: www.akkupalvelu24.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta