25.9.2016 Liikenne Onko akkusi varmasti vielä hengissä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talven alla on hyvä tarkastaa auton akun kunto. Epäluotettava kipinän iskijä on syytä vaihtaa uuteen. Syyskylmillä ja etenkin talven tullen kylmä haastaa auton sähköjärjestelmän. On turhauttavaa, jos jokainen aamukäynnistys nostaa jännitystä. Oireet ovat jo ilmeiset, jos nikottelun jälkeen auto käynnistyy, mutta apuvirtaa tarvitaan yhä tiheämmin.Apuvirralla auto toki käynnistyy, mutta eloon heräämisen jälkeen autolla olisi suotavaa ajaa tunnin verran, jotta auton oma latausjärjestelmä lataa akkua riittävästi.Akkua voi toki ladata verkkovirrasta ylläpitolaturilla auton ollessa pysäköitynä. Tämä on kuitenkin tekohengitystä, joka ei poista sitä, että akku alkaa olla tiensä päässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyttä ajoaJo nelivuotias akku voi osoittautua epäluotettavaksi kipinän iskijäksi. Selitys tiivistyy sanapariin lyhyttä ajoa.Auton latausjärjestelmä lataa akun ajon aikana kyllä täyteen, mutta jos autolla ajetaan paljon lyhyitä pyrähdyksiä, ei ajonaikainen lataus riitä. Alituiset lyhyet ajot eivät ehdi lataamaan akkua täyteen. Ja kun tähän yhdistetään auton virtasyöpöt lisälaitteet, on kierre valmis. Akku tekee tenän ja matka tyssää tai jää haaveeksi.Pakkaset kova vastusTalvella yleisin auton tielle jäämisen syy on akun tyhjeneminen, paljastavat Autoliiton tilastot.Talvella autossa on käytössä monta virtasyöppöä kuten istuinlämmitin ja ikkunanlämmitin.Huonolla tuurilla akkuongelma on käsillä juuri silloin kun sitä vähiten kaipaisi: kun määränpäästä ei saisi myöhästyä eikä lisävirtaa ole tarjolla.Tiedätkö kuinka vaihtaa akku?Akun vaihto omatoimisesti on riskialtista, jos ei tiedä mitä tekee. Moni nykyauto saattaa esimerkiksi vaatia koodauksen uudelle akulle, jotta auton eri toiminnot toimivat moitteetta.– En suosittele etenkään käynnistysautomatiikkaa käyttävän auton akunvaihtoa itse, sillä start/stop-järjestelmän vuoksi akussa on jännitetunnistimet ja koodaustarve, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala muistuttaa.Jos tulee toheloineeksi esimerkiksi vaihtamalla vääränlaisen akun autoonsa, ei auton takuu yleensä kata korjauskustannuksia, eikä välttämättä laaja Kasko-vakuutuskaan. Jokainen auto on mitoitettu tietyn kokoiselle akulle.– Esimerkiksi ampeerimäärältään liian iso akku tuhoaa laturin. Riskinä on myös vaihdettavan akun vaurioituminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkkupalvelusta pika-apuAutoliiton tiepalvelun tilastojen mukaan yli 35 prosenttia automatkan keskeytymisistä johtuu akkuperäisestä viasta. Autoliiton AL-akkupalvelu tuo uuden akun tien poskeen ja asentaa sen paikoilleen. Palvelu toimii lukuisilla paikkakunnilla pääkaupunkiseudulta Lappiin – ympäri vuorokauden.Plus-jäsenille merkittävä etuAL-akkupalvelun akut kulkevat helposti paikalle Autoliiton koulutettujen sopimusyrittäjien erityisesti tähän tarkoitukseen pyhitettyjen akkupalveluautojen mukana. Akut voidaan toimittaa paikalle tarvittaessa myös hinausautojen kyydissä.– Vanha akku testataan aina tien poskessa, jotta varmistetaan, ettei ongelmien syy ole jossain muualla. Autoon ei siis vaihdeta akkua turhaan, Autoliiton Luomala kertoo.AL-akkupalvelu on avoin kaikille avun tarvitsijoille, mutta Autoliiton Plus-jäsen saa uuden akun toimituksen ja asennuksen paikan päällä veloituksetta. Lisäksi kaikki Autoliiton jäsenet saavat 15 prosentin alennuksen akun hinnasta.Akkupalveluauton saa apuun myös omalle kotipihalle. Edellytyksenä ei siis ole, että akkuongelma ilmenee kesken matkanteon.Autoilija saa akun kunnon mittauksesta tositteen. Akkupalveluauto vie vanhan akun kierrätykseen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Autoliitto on valinnut itävaltalaiset Banner-akut AL-akkujen valmistajaksi, koska ne ovat osoittautuneet laadukkaiksi. Valinnan taustalla on Club Assist, joka toimii maailmanlaajuisesti autojärjestöjen akkuasiantuntijana ja -toimittajana. Banner selvisi parhaiten ruotsalaisen tutkimuslaitos Testfaktan tekemissä puolueettomissa akkutesteissä. Se soveltuu erinomaisesti Suomen talviolosuhteisiin. AL-akuilla on markkinoiden pisin kolmen vuoden takuu. Akkuja on saatavilla useimmissa AL-autopalvelukeskuksissa, joita on 11 eri puolilla Suomea. Akkupalvelupaikkakunnat: www.akkupalvelu24.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?