25.9.2016 Liikenne Onko akkusi varmasti vielä hengissä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talven alla on hyvä tarkastaa auton akun kunto. Epäluotettava kipinän iskijä on syytä vaihtaa uuteen. Syyskylmillä ja etenkin talven tullen kylmä haastaa auton sähköjärjestelmän. On turhauttavaa, jos jokainen aamukäynnistys nostaa jännitystä. Oireet ovat jo ilmeiset, jos nikottelun jälkeen auto käynnistyy, mutta apuvirtaa tarvitaan yhä tiheämmin. Apuvirralla auto toki käynnistyy, mutta eloon heräämisen jälkeen autolla olisi suotavaa ajaa tunnin verran, jotta auton oma latausjärjestelmä lataa akkua riittävästi. Akkua voi toki ladata verkkovirrasta ylläpitolaturilla auton ollessa pysäköitynä. Tämä on kuitenkin tekohengitystä, joka ei poista sitä, että akku alkaa olla tiensä päässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhyttä ajoa Jo nelivuotias akku voi osoittautua epäluotettavaksi kipinän iskijäksi. Selitys tiivistyy sanapariin lyhyttä ajoa. Auton latausjärjestelmä lataa akun ajon aikana kyllä täyteen, mutta jos autolla ajetaan paljon lyhyitä pyrähdyksiä, ei ajonaikainen lataus riitä. Alituiset lyhyet ajot eivät ehdi lataamaan akkua täyteen. Ja kun tähän yhdistetään auton virtasyöpöt lisälaitteet, on kierre valmis. Akku tekee tenän ja matka tyssää tai jää haaveeksi. Pakkaset kova vastus Talvella yleisin auton tielle jäämisen syy on akun tyhjeneminen, paljastavat Autoliiton tilastot. Talvella autossa on käytössä monta virtasyöppöä kuten istuinlämmitin ja ikkunanlämmitin. Huonolla tuurilla akkuongelma on käsillä juuri silloin kun sitä vähiten kaipaisi: kun määränpäästä ei saisi myöhästyä eikä lisävirtaa ole tarjolla. Tiedätkö kuinka vaihtaa akku? Akun vaihto omatoimisesti on riskialtista, jos ei tiedä mitä tekee. Moni nykyauto saattaa esimerkiksi vaatia koodauksen uudelle akulle, jotta auton eri toiminnot toimivat moitteetta. – En suosittele etenkään käynnistysautomatiikkaa käyttävän auton akunvaihtoa itse, sillä start/stop-järjestelmän vuoksi akussa on jännitetunnistimet ja koodaustarve, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala muistuttaa. Jos tulee toheloineeksi esimerkiksi vaihtamalla vääränlaisen akun autoonsa, ei auton takuu yleensä kata korjauskustannuksia, eikä välttämättä laaja Kasko-vakuutuskaan. Jokainen auto on mitoitettu tietyn kokoiselle akulle. – Esimerkiksi ampeerimäärältään liian iso akku tuhoaa laturin. Riskinä on myös vaihdettavan akun vaurioituminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akkupalvelusta pika-apu Autoliiton tiepalvelun tilastojen mukaan yli 35 prosenttia automatkan keskeytymisistä johtuu akkuperäisestä viasta. Autoliiton AL-akkupalvelu tuo uuden akun tien poskeen ja asentaa sen paikoilleen. Palvelu toimii lukuisilla paikkakunnilla pääkaupunkiseudulta Lappiin – ympäri vuorokauden. Plus-jäsenille merkittävä etu AL-akkupalvelun akut kulkevat helposti paikalle Autoliiton koulutettujen sopimusyrittäjien erityisesti tähän tarkoitukseen pyhitettyjen akkupalveluautojen mukana. Akut voidaan toimittaa paikalle tarvittaessa myös hinausautojen kyydissä. – Vanha akku testataan aina tien poskessa, jotta varmistetaan, ettei ongelmien syy ole jossain muualla. Autoon ei siis vaihdeta akkua turhaan, Autoliiton Luomala kertoo. AL-akkupalvelu on avoin kaikille avun tarvitsijoille, mutta Autoliiton Plus-jäsen saa uuden akun toimituksen ja asennuksen paikan päällä veloituksetta. Lisäksi kaikki Autoliiton jäsenet saavat 15 prosentin alennuksen akun hinnasta. Akkupalveluauton saa apuun myös omalle kotipihalle. Edellytyksenä ei siis ole, että akkuongelma ilmenee kesken matkanteon. Autoilija saa akun kunnon mittauksesta tositteen. Akkupalveluauto vie vanhan akun kierrätykseen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Autoliitto on valinnut itävaltalaiset Banner-akut AL-akkujen valmistajaksi, koska ne ovat osoittautuneet laadukkaiksi. Valinnan taustalla on Club Assist, joka toimii maailmanlaajuisesti autojärjestöjen akkuasiantuntijana ja -toimittajana. Banner selvisi parhaiten ruotsalaisen tutkimuslaitos Testfaktan tekemissä puolueettomissa akkutesteissä. Se soveltuu erinomaisesti Suomen talviolosuhteisiin. AL-akuilla on markkinoiden pisin kolmen vuoden takuu. Akkuja on saatavilla useimmissa AL-autopalvelukeskuksissa, joita on 11 eri puolilla Suomea. Akkupalvelupaikkakunnat: www.akkupalvelu24.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?