25.9.2016

Onko akkusi varmasti vielä hengissä?

Akku

Talven alla on hyvä tarkastaa auton akun kunto. Epäluotettava kipinän iskijä on syytä vaihtaa uuteen.

Syyskylmillä ja etenkin talven tullen kylmä haastaa auton sähköjärjestelmän. On turhauttavaa, jos jokainen aamukäynnistys nostaa jännitystä. Oireet ovat jo ilmeiset, jos nikottelun jälkeen auto käynnistyy, mutta apuvirtaa tarvitaan yhä tiheämmin.

Apuvirralla auto toki käynnistyy, mutta eloon heräämisen jälkeen autolla olisi suotavaa ajaa tunnin verran, jotta auton oma latausjärjestelmä lataa akkua riittävästi.

Akkua voi toki ladata verkkovirrasta ylläpitolaturilla auton ollessa pysäköitynä. Tämä on kuitenkin tekohengitystä, joka ei poista sitä, että akku alkaa olla tiensä päässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lyhyttä ajoa

Jo nelivuotias akku voi osoittautua epäluotettavaksi kipinän iskijäksi. Selitys tiivistyy sanapariin lyhyttä ajoa.

Auton latausjärjestelmä lataa akun ajon aikana kyllä täyteen, mutta jos autolla ajetaan paljon lyhyitä pyrähdyksiä, ei ajonaikainen lataus riitä. Alituiset lyhyet ajot eivät ehdi lataamaan akkua täyteen. Ja kun tähän yhdistetään auton virtasyöpöt lisälaitteet, on kierre valmis. Akku tekee tenän ja matka tyssää tai jää haaveeksi.

Pakkaset kova vastus

Talvella yleisin auton tielle jäämisen syy on akun tyhjeneminen, paljastavat Autoliiton tilastot.

Talvella autossa on käytössä monta virtasyöppöä kuten istuinlämmitin ja ikkunanlämmitin.

Huonolla tuurilla akkuongelma on käsillä juuri silloin kun sitä vähiten kaipaisi: kun määränpäästä ei saisi myöhästyä eikä lisävirtaa ole tarjolla.

Tiedätkö kuinka vaihtaa akku?

Akun vaihto omatoimisesti on riskialtista, jos ei tiedä mitä tekee. Moni nykyauto saattaa esimerkiksi vaatia koodauksen uudelle akulle, jotta auton eri toiminnot toimivat moitteetta.

– En suosittele etenkään käynnistysautomatiikkaa käyttävän auton akunvaihtoa itse, sillä start/stop-järjestelmän vuoksi akussa on jännitetunnistimet ja koodaustarve, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala muistuttaa.

Jos tulee toheloineeksi esimerkiksi vaihtamalla vääränlaisen akun autoonsa, ei auton takuu yleensä kata korjauskustannuksia, eikä välttämättä laaja Kasko-vakuutuskaan. Jokainen auto on mitoitettu tietyn kokoiselle akulle.

– Esimerkiksi ampeerimäärältään liian iso akku tuhoaa laturin. Riskinä on myös vaihdettavan akun vaurioituminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akkupalvelusta pika-apu

Autoliiton tiepalvelun tilastojen mukaan yli 35 prosenttia automatkan keskeytymisistä johtuu akkuperäisestä viasta. Autoliiton AL-akkupalvelu tuo uuden akun tien poskeen ja asentaa sen paikoilleen. Palvelu toimii lukuisilla paikkakunnilla pääkaupunkiseudulta Lappiin – ympäri vuorokauden.

Plus-jäsenille merkittävä etu

AL-akkupalvelun akut kulkevat helposti paikalle Autoliiton koulutettujen sopimusyrittäjien erityisesti tähän tarkoitukseen pyhitettyjen akkupalveluautojen mukana. Akut voidaan toimittaa paikalle tarvittaessa myös hinausautojen kyydissä.

– Vanha akku testataan aina tien poskessa, jotta varmistetaan, ettei ongelmien syy ole jossain muualla. Autoon ei siis vaihdeta akkua turhaan, Autoliiton Luomala kertoo.

AL-akkupalvelu on avoin kaikille avun tarvitsijoille, mutta Autoliiton Plus-jäsen saa uuden akun toimituksen ja asennuksen paikan päällä veloituksetta. Lisäksi kaikki Autoliiton jäsenet saavat 15 prosentin alennuksen akun hinnasta.

Akkupalveluauton saa apuun myös omalle kotipihalle. Edellytyksenä ei siis ole, että akkuongelma ilmenee kesken matkanteon.

Autoilija saa akun kunnon mittauksesta tositteen. Akkupalveluauto vie vanhan akun kierrätykseen.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Akku

Autoliitto on valinnut itävaltalaiset Banner-akut AL-akkujen valmistajaksi, koska ne ovat osoittautuneet laadukkaiksi. Valinnan taustalla on Club Assist, joka toimii maailmanlaajuisesti autojärjestöjen akkuasiantuntijana ja -toimittajana. Banner selvisi parhaiten ruotsalaisen tutkimuslaitos Testfaktan tekemissä puolueettomissa akkutesteissä. Se soveltuu erinomaisesti Suomen talviolosuhteisiin. AL-akuilla on markkinoiden pisin kolmen vuoden takuu. Akkuja on saatavilla useimmissa AL-autopalvelukeskuksissa, joita on 11 eri puolilla Suomea.

Akkupalvelupaikkakunnat: www.akkupalvelu24.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat