20.4.2023 Ajoneuvot Opel aloitti uuden maahantuojan suojissa – tavoitteena markkinaosuuden tuplaaminen: ”Suomalaiset ovat edelleen Opel-kansaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel on ollut huhtikuun alusta asti uudella maahantuojalla, jolla on selvät sävelet Opelin aseman palauttamiseksi Suomessa. Opel on nyt ollut noin kaksi viikkoa uuden maahantuojan suojissa Suomessa. Opelin maahantuonti siirtyi Länsi-Autolta Bassadone-konserniin kuuluvalle Auto-Bon Oy:lle huhtikuun alkupuolella.Myös muut Stellantis-autojättiin kuuluvat merkit, kuten Fiat, Alfa Romeo sekä Jeep siirtyvät Suomessa myöhemmin Auto-Bon Oy:n maahantuontiin, mikäli kilpailuviranomaiset hyväksyvät vasta tehdyn yrityskaupan. Ennestään Auto-Bonin maahantuonnissa on Stellantiksen merkeistä muun muassa Citroën, DS ja Peugeot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomalaisilla vahva mielikuva OpelistaOpelilla on vankka asemassa Suomessa, ainakin suomalaisten mielikuvissa – eikä siitä lukujenkaan valossa ole kovinkaan kauaa aikaa. Esimerkiksi vuonna 2016 Opel Astra myi hyvin ja Opel saavutti hyvän markkinaosuuden koko vuoden rekisteröintitilastoissa. Opelin markkinaosuus oli vuoden 2016 lopussa 6 prosenttia ja automerkki löytyi rekisteröintitilastojen sijalta 8. Merkittävä tekijä tällöin oli Opel Astra, joka valittiin myös vuonna 2016 Vuoden autoksi niin Suomessa kuin Euroopassakin.Tämän jälkeen Opelin markkinaosuus on vähitellen laskenut ja viime vuoden lopussa se oli enää 3,0 prosenttia. Opel oli viime vuonna 11. rekisteröidyin automerkki Suomessa. Tämän vuoden kolme ensimmäistä kuukautta näyttää Opelille 2,5 prosentin markkinaosuutta.Opelia nykyään maahantuovan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle sanoo, että uudella maahantuojalla on tehty markkinatutkimusta siitä, miten suomalaiset mieltävät Opelin.– Selkeästi näyttää siltä, että suomalaiset ovat edelleen Opel-kansaa, Vuolle viittaa tutkimukseen.Nyt uuden maahantuojan suojissa Opelin markkinaosuus halutaan tuplata ja palauttaa se asema, missä Opel Suomessa on vuosia ollut.– Olemme matkalla kohti sitä, missä Opelin Suomessa kuuluu olla, Vuolle sanoo.Kun markkinaosuus oli esimerkiksi vuonna 2016 kuusi prosenttia, niin millaista markkinaosuutta tavoittelette?– Prosenttia en halua sanoa, mutta sinulla on selkeä haju siitä ja sen suunnasta. Opelin markkinaosuuden täytyy olla yli viiden prosentin, Vuolle sanoo.Hyvä tuote menestyksen keskeisin tekijäVuolle sanoo, että Auto-Bonin tavoittelema Opelin markkinaosuus Suomessa saadaan saavutettua kulkien muutamaa pääsuuntaviivaa pitkin.– Tuote on keskeisin tekijä, sen täytyy olla kunnossa, Vuolle sanoo.– Sen lisäksi jakelutie sekä myyntiverkosto ovat tärkeitä asioita, Vuolle jatkaa.Markus Vuolle sanoo, että aloite siihen, että Opel olisi Suomessa samalla maahantuojalla kuin Stellantis-konsernin muutkin merkit, on tullut päämieheltä Stellantikselta. Synergiahyödyt Opelin ja muidenkin Stellantiksen merkkien kohdalla ovat merkittävät.– Lisäksi Opelin saavutettavuus koko maan kattavasti, niin myynti- kuin huoltoverkostokin näkökulmasta on tärkeä asia, Vuolle jatkaa listaamista, millä maahantuojan tavoittelema markkinaosuus saavutetaan.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Opelin myyjinä tulevat Suomessa olemaan esimerkiksi sellaiset myyjäliikkeet, joilla on jo ennestään Stellantiksen tuotteita valikoimassaan.– Jälkimarkkinoinnin synergiat ovat kiistattomat. Tärkeää on myös se, että palvelutuotteet ovat kunnossa ja olemme aktiivisia verkossa. Opel on mahdollista ostaa myöhemmin myös verkkokaupasta, Vuolle luettelee lisää määrääviä tekijöitä Opelin markkinaosuuden ja aseman palauttamiseksi Suomessa.– Ehdottomasti uskomme Opel-merkkiin, Vuolle päättää.Toimitusjohtajan usko voi Opelin osalta myös saada pian paljon vahvistusta, sillä uudella Opel Astralla näyttäisi menevän tietyssä mielessä hyvin. Se on edelleen Opelin ehdoton syömähammas, vaikka osaa Astran tuotannosta vaivaa ongelmat, jotka voivat olla tietystä näkökulmasta tarkasteltuina jopa positiivia.Farmarikorinen Opel Astra on tältä vuodelta käytännössä myyty loppuun, sen suosio on ollut koko Euroopassa niin kovaa, että tehdas ei tämän vuoden osalta pysty ottamaan enää tilauksia vastaan.– Avaamme farmarikorisen Astran myynnin jossain vaiheessa tänä vuonna uudelleen, mutta niiden autojen toimitukset menevät ensi vuodelle, Opelin tuotepäällikkö Joakim Järvi sanoo.Viisiovisen Astran tilanne ja saatavuus on parempi, Järven sanoin hyvä, kuten koko muunkin Opel-malliston.GSe:stä kokonaan Opelin uusi alabrändiOpel lanseeraa uudelleen myös Opelille vuosikymmenien takaa tutun GSe-kirjainyhdistelmän, joka tulee olemaan enemmän kuin pelkkä varustetaso Opelin mallistossa. GSe-kirjaimet nähdään myöhemmin muun muassa Astrassa sekä muissa malleissa.– GSe tulee olemaan Opelin uusi alabrändi, suunnitelmat ovat pitkällä ja sen alle tulee uusia malleja myöhemmin. GSe:ssä on uniikkeja ominaisuuksia, GSe on tullut jäädäkseen, Joakim Järvi sanoo.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista