20.4.2023

Opel aloitti uuden maahantuojan suojissa – tavoitteena markkinaosuuden tuplaaminen: ”Suomalaiset ovat edelleen Opel-kansaa”

Opel on ollut huhtikuun alusta asti uudella maahantuojalla, jolla on selvät sävelet Opelin aseman palauttamiseksi Suomessa.

Opel on nyt ollut noin kaksi viikkoa uuden maahantuojan suojissa Suomessa. Opelin maahantuonti siirtyi Länsi-Autolta Bassadone-konserniin kuuluvalle Auto-Bon Oy:lle huhtikuun alkupuolella.

Myös muut Stellantis-autojättiin kuuluvat merkit, kuten Fiat, Alfa Romeo sekä Jeep siirtyvät Suomessa myöhemmin Auto-Bon Oy:n maahantuontiin, mikäli kilpailuviranomaiset hyväksyvät vasta tehdyn yrityskaupan. Ennestään Auto-Bonin maahantuonnissa on Stellantiksen merkeistä muun muassa Citroën, DS ja Peugeot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomalaisilla vahva mielikuva Opelista

Opelilla on vankka asemassa Suomessa, ainakin suomalaisten mielikuvissa – eikä siitä lukujenkaan valossa ole kovinkaan kauaa aikaa. Esimerkiksi vuonna 2016 Opel Astra myi hyvin ja Opel saavutti hyvän markkinaosuuden koko vuoden rekisteröintitilastoissa. Opelin markkinaosuus oli vuoden 2016 lopussa 6 prosenttia ja automerkki löytyi rekisteröintitilastojen sijalta 8. Merkittävä tekijä tällöin oli Opel Astra, joka valittiin myös vuonna 2016 Vuoden autoksi niin Suomessa kuin Euroopassakin.

Tämän jälkeen Opelin markkinaosuus on vähitellen laskenut ja viime vuoden lopussa se oli enää 3,0 prosenttia. Opel oli viime vuonna 11. rekisteröidyin automerkki Suomessa. Tämän vuoden kolme ensimmäistä kuukautta näyttää Opelille 2,5 prosentin markkinaosuutta.

Opelia nykyään maahantuovan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle sanoo, että uudella maahantuojalla on tehty markkinatutkimusta siitä, miten suomalaiset mieltävät Opelin.

– Selkeästi näyttää siltä, että suomalaiset ovat edelleen Opel-kansaa, Vuolle viittaa tutkimukseen.

Nyt uuden maahantuojan suojissa Opelin markkinaosuus halutaan tuplata ja palauttaa se asema, missä Opel Suomessa on vuosia ollut.

– Olemme matkalla kohti sitä, missä Opelin Suomessa kuuluu olla, Vuolle sanoo.

Kun markkinaosuus oli esimerkiksi vuonna 2016 kuusi prosenttia, niin millaista markkinaosuutta tavoittelette?

– Prosenttia en halua sanoa, mutta sinulla on selkeä haju siitä ja sen suunnasta. Opelin markkinaosuuden täytyy olla yli viiden prosentin, Vuolle sanoo.

Hyvä tuote menestyksen keskeisin tekijä

Vuolle sanoo, että Auto-Bonin tavoittelema Opelin markkinaosuus Suomessa saadaan saavutettua kulkien muutamaa pääsuuntaviivaa pitkin.

– Tuote on keskeisin tekijä, sen täytyy olla kunnossa, Vuolle sanoo.

– Sen lisäksi jakelutie sekä myyntiverkosto ovat tärkeitä asioita, Vuolle jatkaa.

Markus Vuolle sanoo, että aloite siihen, että Opel olisi Suomessa samalla maahantuojalla kuin Stellantis-konsernin muutkin merkit, on tullut päämieheltä Stellantikselta. Synergiahyödyt Opelin ja muidenkin Stellantiksen merkkien kohdalla ovat merkittävät.

– Lisäksi Opelin saavutettavuus koko maan kattavasti, niin myynti- kuin huoltoverkostokin näkökulmasta on tärkeä asia, Vuolle jatkaa listaamista, millä maahantuojan tavoittelema markkinaosuus saavutetaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Opelin myyjinä tulevat Suomessa olemaan esimerkiksi sellaiset myyjäliikkeet, joilla on jo ennestään Stellantiksen tuotteita valikoimassaan.

– Jälkimarkkinoinnin synergiat ovat kiistattomat. Tärkeää on myös se, että palvelutuotteet ovat kunnossa ja olemme aktiivisia verkossa. Opel on mahdollista ostaa myöhemmin myös verkkokaupasta, Vuolle luettelee lisää määrääviä tekijöitä Opelin markkinaosuuden ja aseman palauttamiseksi Suomessa.

– Ehdottomasti uskomme Opel-merkkiin, Vuolle päättää.

Toimitusjohtajan usko voi Opelin osalta myös saada pian paljon vahvistusta, sillä uudella Opel Astralla näyttäisi menevän tietyssä mielessä hyvin. Se on edelleen Opelin ehdoton syömähammas, vaikka osaa Astran tuotannosta vaivaa ongelmat, jotka voivat olla tietystä näkökulmasta tarkasteltuina jopa positiivia.

Farmarikorinen Opel Astra on tältä vuodelta käytännössä myyty loppuun, sen suosio on ollut koko Euroopassa niin kovaa, että tehdas ei tämän vuoden osalta pysty ottamaan enää tilauksia vastaan.

– Avaamme farmarikorisen Astran myynnin jossain vaiheessa tänä vuonna uudelleen, mutta niiden autojen toimitukset menevät ensi vuodelle, Opelin tuotepäällikkö Joakim Järvi sanoo.

Viisiovisen Astran tilanne ja saatavuus on parempi, Järven sanoin hyvä, kuten koko muunkin Opel-malliston.

GSe:stä kokonaan Opelin uusi alabrändi

Opel lanseeraa uudelleen myös Opelille vuosikymmenien takaa tutun GSe-kirjainyhdistelmän, joka tulee olemaan enemmän kuin pelkkä varustetaso Opelin mallistossa. GSe-kirjaimet nähdään myöhemmin muun muassa Astrassa sekä muissa malleissa.

– GSe tulee olemaan Opelin uusi alabrändi, suunnitelmat ovat pitkällä ja sen alle tulee uusia malleja myöhemmin. GSe:ssä on uniikkeja ominaisuuksia, GSe on tullut jäädäkseen, Joakim Järvi sanoo.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat