4.8.2024 Uutinen Ostaja vaati auton myyjältä korvausta kolaroidusta autosta – vasta kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä myönsi ajaneensa autolla ”hellän” kolarin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytetyn auton ostaja ja auton myynyt autoliike olivat eri mieltä siitä, koska autolla oli kolaroitu. Kuluttajariitalautakunta joutuu joskus ratkomaan myös tapauksia, joissa joudutaan selvittämään, koska esimerkiksi kolaroidun auton vauriot ovat tapahtuneet – ennen autokauppaa vai mahdollisesti sen jälkeen.Kuluttaja osti vuoden 2023 alussa hämäläisestä autoliikkeestä lähes 10 vuotta vanhan Ford Focus -auton. Auto oli käyttöön otettu vuonna 2014 ja sen mittarilukema oli kaupantekohetkellä 205 000 kilometriä.Neljä kuukautta kaupan teosta kuluttaja otti autoliikkeeseen yhteyttä. Hän esitti, että auto olisi myyty hänelle kolaroituna. Autoliike oli eri mieltä, auto oli ollut kolaroimaton ennen kaupan tekoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Asiakkaan kertomus ei ole uskottava"Auton korjauskustannukset olivat tuhansia euroja. Pelkästään runkovaurion korjaaminen olisi maksanut 3 500 euroa. Kuluttaja oli liittänyt kuluttajariitalautakunnalle toimittamansa ratkaisupyynnön liitteeksi kaikkiaan 3552,65 euron korjauskustannuslaskelman. Autoliikkeen mukaan korjauskustannukset olisivat suuremmat jopa kuin koko auton hinta muutamaa kuukautta aiemmin. Kuluttaja oli maksanut autosta 5 400 euroa.Kuluttaja oli vaihdattanut kuluttajariitalautakuntaan toimittamien dokumenttien perusteella autoon myös jakohihnan, jarrupalat sekä -levyt, laakereita ja uudet kesärenkaat.Auton myyjä kiisti täysin kuluttajan vaatimuksen. Myyjä totesi vastauksessaan, että asiakkaan kertomus ei ole millään tavalla uskottava. Myyjän mukaan auto oli ollut asiakkaalle luovutuksen aikaan kunnossa. Auton keula oli ehjä, mikä näkyi myös myyntikuvissa. Asiakas on ajanut autolla puolessa vuodessa noin 5 000 kilometriä. Myyjän arvion mukaan vauriot ovat tulleet autoon sinä aikana, kun se on ollut asiakkaalla. Myyjä kertoo, että ensimmäisessä yhteydenotossa myyjäliikkeeseen asiakkaan kertomus poikkeaa täysin siitä, mitä hän on kertonut myöhemmin. Kuluttajan kertomus muuttui matkan varrellaAutoliikkeen mukaan kuluttaja ei kertonut ensimmäisellä kerralla mitään autoon tulleesta törmäyksestä. Vasta myöhemmin asiakkaan kertomuksesta selvisi, että auto oli viety vahinkotarkastukseen. Asiakkaan esittämään törmäysvahingon korjauskustannuslaskelmaan sisältyvät muun muassa auton etupuskuri, konepelti, etulokasuoja, vasemman etuoven alalista. Vahinko on ollut niin voimakas, että auton puskurin takana olevat rakenteet ovat myös antaneet periksi, autoliike totesi vastauksessaan. Myyjä myös ihmetteli, miksi vastapuolen liikennevakuutusta ei ole käytetty asiassa.Auton myyjä kertoo myös vastauksessaan, että tiedot korjaamon laskelmassa olivat jossain vaiheessa muuttuneet. Auton toinen umpio oli ilmeisesti vaihdettu autoon muun kuin kolarivaurion vuoksi.Auton myyjä puolestaan kertoi, että auto oli myyty hänelle kolaroimattomana. Ennen kaupan tekoa kuluttaja oli huomannut auton etupuskurissa ”pieniä haittoja”, jotka eivät kuitenkaan olleet vaikuttaneet ajamiseen.Kuluttaja kertoi myös vastauksessaan, että vapun jälkeen, eli useita kuukausia auton ostamisen jälkeen toinen auto oli osunut auton etupuskuriin ”hellästi”. Tällä ”hellästi” osumisella hän ilmeisesti yritti osoittaa sitä, että auton runkovauriot eivät voineet tulla autoon tästä ”hellästä” osumisesta, vaan ne olivat olleet autossa jo ennen kuin hän oli auton ostanut.Kuluttajalla on näyttötaakkaKuluttajariitalautakunta arvioi tapausta ja siihen liittyvää virhettä kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan. Käytetyn auton kauppaan liittyvät asiat arvioidaan sen mukaan, onko ajoneuvon kunto ollut sellainen kuin sen iän ja sillä ajettujen kilometrien perusteella voi olettaa.Lisäksi asian arvioinnissa otetaan huomioon, että onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Myös auton huolto ja hoito vaikuttavat sen kuntoon, eikä automyyjä vastaa auton normaalista kulumisesta ja sen aiheuttamista vioista.Kuluttajariitalautakunta toteaa päätöksessään, että kuluttajalla on näyttötaakka hänen väittämästään virheestä. Kuluttaja on kertonut, että kaupan jälkeen auton keulaan osui kevyesti, kuluttajan käyttämällä sanalla ”hellästi”.Myyjä on puolestaan vastauksessaan viitannut kolarivaurioista saatuihin tietoihin ja katsoo vastauksessaan, että vauriot ovat syntyneet kaupan jälkeen.Kuluttajariitalautakunnan arvion mukaan sillä käytössä olevat selvitykset eivät osoita, että auton vauriot olisivat olleet olemassa jo auton luovutuksen aikaan. Lautakunta pitää näin ollen mahdollisena, että vauriot olisivat tulleet autoon kuluttajan mainitsemassa törmäyksessä. Tällöin kaupan kohteen ei ole näytetty olleen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen huonompi kuin ostajalla on ollut perusteltua aihetta odottaa, jonka vuoksi kuluttajariitalautakunta katsoo, ettei autossa ole ollut hyvitykseen oikeuttavaa virhettä. Kuluttajariitalautakunta ei siis suosita, että autoliikkeen täytyisi hyvittää kuluttajalle autossa olevat vahingot.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksiaLähde: KuluttajariitalautakuntaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat Kommentit (1) ”Auton myyjä puolestaan kertoi, että auto oli myyty hänelle kolaroimattomana. ” Vai olikohan sittenkin ostaja, joka kertoi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita