17.5.2025

Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa

Teksti Teppo Vesalainen
Kuva Teppo Vesalainen
Kuvan tilanteessa ei ole mahdollista nähdä raskaan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajaa sivupeilin kautta, koska sellaista ei ole. Näin ollen oma näkyminen on varmistettava muilla keinoin.

Varsinkin raskaassa kalustossa yleistyvissä kamerapeilijärjestelmissä on puolensa – ja puolensa.

Erityisesti raskaassa kalustossa auton sivupeilejä korvataan kamerajärjestelmillä. Pieni kamera on sivupeiliä virtaviivaisempi ja tuo näin pientä polttoainesäästöä. Kameran taakse ei myöskään jää niin pahoja katveita kuin perinteisemmän, ison jykevän peilinipun. Tämä helpottaa kuorma- tai linja-autonkuljettajan havainnointia risteyksissä ja parantaa näin risteysajon turvallisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monipuolinen järjestelmä

Peilikamerajärjestelmiin on usein myös mahdollista asettaa tiettyjä kiintopisteitä, jotka helpottavat ajoneuvon pituuden arviointia esimerkiksi lastauslaituriin peruutettaessa. Yhdistelmäkäytössä osaan peilikameroista saa perävaunun seurannan, jolloin kameranäkymä kääntyy niin, että kuljettajan on helpompi seurata perävaunun oikaisua. Näissä järjestelmissä on kuitenkin jonkin verran automerkki- ja mallikohtaisia eroja.

Kaikilta osin katveturvallisuus ei parane

Vaikka peilikameroiden puolesta puhutaan juuri katveturvallisuuden parantumisen vuoksi, ei asia kuitenkaan ole ihan yksiselitteinen.

Raskaan ajoneuvon vieressä, toisella kaistalla, ajava ajoneuvo jää helposti ison auton kuljettajalta huomaamatta kaistanvaihtotilanteessa. Henkilöautolla kaistanvaihto ohjeistetaan tekemään niin, että ensin havainnoidaan sivupeiliin ja sitten vilkaistaan päätä kääntämällä olan yli katveeseen. Kuorma- tai linja-auton kuljettaja ei varsinkaan oikealle puolelle kaistaa vaihtaessaan pysty hyödyntämään tätä olan yli vilkaisua, koska näin toimiessaan näkee kuorma-autossa vain ohjaamon takaseinän ja linja-autossa matkustajia. Onkin tärkeää, että ison auton vierellä ajavan ajoneuvon kuljettaja ymmärtää tämän havainnoinnin haasteen ja sijoittuu niin, että ison auton kuljettajalla on mahdollisuus havaita hänet peilistä. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos vierellä ajavan ajoneuvon kuljettaja kykenee näkemään raskaan ajoneuvon sivupeilin kautta tämän kuljettajan, on raskaan ajoneuvon kuljettajallakin mahdollisuus havaita hänet. Jos taas kuljettajan hahmoa ei näy sivupeilissä, ollaan katveessa.

Tässä video aiheesta.

Tuo hyvä käytännön ohje valitettavasti vesittyy peilikameroiden yleistyessä – kameran kautta kun viereistä kaistaa ajavalla ei ole mahdollista havainnoida raskaan ajoneuvon kuljettajaa. Näin ollen turvallisuuden takaamiseksi järkeviksi vaihtoehdoiksi jäävät joko jättäytyä niin, että oman ajoneuvon nokka on taaempana kuin viereisellä kaistalla ajavan raskaan ajoneuvon perä, tai vaihtoehtoisesti ajaa omaa kaistaa pitkin selvästi viereisellä kaistalla ajavan ison ajoneuvon ohi.

Kun näet ison ajoneuvon peilin kautta sen kuljettajan, on hänelläkin mahdollisuus havaita sinut.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat