17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa Teksti Teppo Vesalainen Kuva Teppo Vesalainen Kuvan tilanteessa ei ole mahdollista nähdä raskaan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajaa sivupeilin kautta, koska sellaista ei ole. Näin ollen oma näkyminen on varmistettava muilla keinoin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varsinkin raskaassa kalustossa yleistyvissä kamerapeilijärjestelmissä on puolensa – ja puolensa. Erityisesti raskaassa kalustossa auton sivupeilejä korvataan kamerajärjestelmillä. Pieni kamera on sivupeiliä virtaviivaisempi ja tuo näin pientä polttoainesäästöä. Kameran taakse ei myöskään jää niin pahoja katveita kuin perinteisemmän, ison jykevän peilinipun. Tämä helpottaa kuorma- tai linja-autonkuljettajan havainnointia risteyksissä ja parantaa näin risteysajon turvallisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen järjestelmäPeilikamerajärjestelmiin on usein myös mahdollista asettaa tiettyjä kiintopisteitä, jotka helpottavat ajoneuvon pituuden arviointia esimerkiksi lastauslaituriin peruutettaessa. Yhdistelmäkäytössä osaan peilikameroista saa perävaunun seurannan, jolloin kameranäkymä kääntyy niin, että kuljettajan on helpompi seurata perävaunun oikaisua. Näissä järjestelmissä on kuitenkin jonkin verran automerkki- ja mallikohtaisia eroja.Kaikilta osin katveturvallisuus ei paraneVaikka peilikameroiden puolesta puhutaan juuri katveturvallisuuden parantumisen vuoksi, ei asia kuitenkaan ole ihan yksiselitteinen.Raskaan ajoneuvon vieressä, toisella kaistalla, ajava ajoneuvo jää helposti ison auton kuljettajalta huomaamatta kaistanvaihtotilanteessa. Henkilöautolla kaistanvaihto ohjeistetaan tekemään niin, että ensin havainnoidaan sivupeiliin ja sitten vilkaistaan päätä kääntämällä olan yli katveeseen. Kuorma- tai linja-auton kuljettaja ei varsinkaan oikealle puolelle kaistaa vaihtaessaan pysty hyödyntämään tätä olan yli vilkaisua, koska näin toimiessaan näkee kuorma-autossa vain ohjaamon takaseinän ja linja-autossa matkustajia. Onkin tärkeää, että ison auton vierellä ajavan ajoneuvon kuljettaja ymmärtää tämän havainnoinnin haasteen ja sijoittuu niin, että ison auton kuljettajalla on mahdollisuus havaita hänet peilistä. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos vierellä ajavan ajoneuvon kuljettaja kykenee näkemään raskaan ajoneuvon sivupeilin kautta tämän kuljettajan, on raskaan ajoneuvon kuljettajallakin mahdollisuus havaita hänet. Jos taas kuljettajan hahmoa ei näy sivupeilissä, ollaan katveessa.Tässä video aiheesta. Tuo hyvä käytännön ohje valitettavasti vesittyy peilikameroiden yleistyessä – kameran kautta kun viereistä kaistaa ajavalla ei ole mahdollista havainnoida raskaan ajoneuvon kuljettajaa. Näin ollen turvallisuuden takaamiseksi järkeviksi vaihtoehdoiksi jäävät joko jättäytyä niin, että oman ajoneuvon nokka on taaempana kuin viereisellä kaistalla ajavan raskaan ajoneuvon perä, tai vaihtoehtoisesti ajaa omaa kaistaa pitkin selvästi viereisellä kaistalla ajavan ison ajoneuvon ohi.Kun näet ison ajoneuvon peilin kautta sen kuljettajan, on hänelläkin mahdollisuus havaita sinut. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: autotoimittajat ammattitaitoa ylläpitämässä – Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajopäivä 14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huoltotarra – entisajan huoltomuistutin 13.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kelluu aika hyvin 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 30.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: ikiliikkujakin tarvitsee joskus vähän tiepalvelua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?