28.5.2025

Päivän kuva: latauspaikat vähentävät pysäköintiruutuja

Teksti Teppo Vesalainen
Kuva Teppo Vesalainen

Latauspisteiden lisääntyminen hankaloittaa tietyissä paikoissa polttomoottoriautojen ja sellaisten sähköautojen, joita ei juuri sillä hetkellä tarvitse ladata, pysäköintiä.

Muutaman viime vuoden aikana julkisten latauspisteiden määrä on lisääntynyt hurjasti, mikä on helpottanut sähköautoilijoiden arkea. Tämä on hyvä asia ja ennakoi tulevaa sähköautojen koko ajan lisääntyessä.

Samaan aikaan olen kuitenkin laittanut merkille kehitykseen liittyvän lieveilmiön, joka puolestaan hankaloittaa polttomoottorilla varustetuilla autoilla ajavien elämää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monessa paikassa parkkiruutujen määrä on vähentynyt puolella

Kun monien huoltoasemien jo ennestäänkin pieniltä pihoilta on varattu iso osa pysäköintiruuduista sähköautojen latauspaikoiksi, on tavallisten pysäköintipaikkojen määrä vähentynyt rajusti.

Luvattoman usein törmääkin siihen, että polttomoottoriautolle – tai sellaiselle sähköautolle, jota ei juuri sillä hetkellä tarvitse ladata – ei löydy pysäköintiruutua esimerkiksi kahvilla pistäytymisen ajaksi. Samaan aikaan kuitenkin iso määrä latauspaikoiksi varattuja ruutuja ammottaa tyhjyyttään.

Osviittaa Traficomin tilastoista

Vaikka sähköautojen määrä kasvaa koko ajan ja tulee kasvamaan jatkossakin, ei saisi unohtaa sitä tosiasiaa, että Traficomin tilaston mukaan Suomessa liikennekäytössä oli viime vuoden lopussa 1 795 628 bensiini- ja 665 768 dieselkäyttöistä autoa. Vaihtoehtoisillä käyttövoimilla (mukaan lukien sähköautot) toimivia autoja sen sijaan oli 306 312 kappaletta.

Kun lisäksi huomioidaan, että liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä (ilman museoautoja) oli viime vuoden lopulla 13,1 vuotta ja keskimääräinen romutusikä yli 20 vuotta, ei polttomoottorilla liikkuvien pysäköintitarvetta tulisi väheksyä vielä pitkään aikaan.

Näin lopuksi pitää vielä todeta, että en ole millään tavalla sähköautovastainen, vaikka vain dinoja omistankin – pikemminkin päinvastoin. Olen kuitenkin laittanut tämän Päivän kuvassa esitetyn ajan ilmiön merkille joutuessani pysäköimään toistuvasti polttomoottoriautoni toisaalle pääkaupunkiseudun huoltoasemilla sisällä asioidessani – eikä ongelma toki rajoitu yksinomaan huoltoasemiin, vaan sitä on havaittavissa muidenkin liikkeiden piha-alueilla.

Kommentit (1)

  • KEIJO IKONEN

    Kävin kyseisellä huoltoasemalla, en nähnyt mitään kieltoa joka estäisi pysäköimästä sähköauton lataus paikalle. Johon siis pysäköinti diesel autoni huoltamolla asioinni ajaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat