18.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Tallinnan Olevisten kirkon torni oli mahdollisesti joskus maailman korkein rakennus – kiipeäminen sinne on sen mukainen kokemus Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näkymät kirkon tornista ovat upeat, mutta 258 portaan kiipeämissuoritusta ei voi kaikille suositella. Historian tutkijat ovat aiheen tiimoilta jakautuneita eri leireihin, mutta yhden varteenotettavan koulukunnan mukaan Tallinnan Pyhän Olavin kirkon eli Olevisten kirkon (viroksi Oleviste kirik) torni on 1500- ja 1600-luvuilla saattanut hallita jopa maailman korkeimman rakennuksen titteliä. Jotkut ovat sitä mieltä, että torni oli vähintään Euroopan korkein rakennus. Kirkon omat nettisivut tyytyvät turvallisimpaan mahdolliseen kuvaukseen, ja mainitsevat tornin olleen "Euroopan korkeimpia rakennuksia". Se on joka tapauksessa varmaa, että Olevisten kirkko mahtuu vielä nykypäivänäkin maailman 20 korkeimman kirkkorakennuksen joukkoon. Olevisten kirkko on ollut Tallinnan maamerkki jo 700 vuoden ajan. Kirkon torni näkyy paljaallakin silmällä kaukaa mereltä, ja kiikarilla kymmenien kilometrien päästä. Mikäli torni oli joskus maailman korkein rakennus, oli se sitä vuosina 1549 - 1625. Torni oli tuolloin tiettävästi korkeimmillaan eli 159 metriä korkea. Vertailun vuoksi Tampereen Näsinneulan antennin huippu on 168 metrissä. Helsingissä ei puolestaan ole yhtäkään yli 150-metristä rakennusta tai rakennelmaa. Nykyisin Olevisten kirkon torni on 124 metriä korkea, ja korkeus on muuttunut kirkon historian aikana useita kertoja, sillä muun muassa salamaniskujen johdosta se on palanut yli kymmenen kertaa. Ensimmäinen kirjallinen maininta Olevisten kirkosta on vuodelta 1267. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiipeäminen torniin on kokemus itsessäänOli Olevisten kirkon korkeusennätys sitten mikä tahansa, on se joka tapauksessa korkeimpia ihmisen tekemiä rakennuksia ennen modernia aikaa. Neuvostoaikana tornia käytettiin - yllätys yllätys - KGB:n tarkoituksiin, mutta Viron itsenäistyttyä se avattiin yleisölle näköalapaikaksi tarkalleen vuonna 2002. 124 metriä korkeassa tornissa näköalatasanne sijaitsee noin puolessavälissä eli suunnilleen 60 metrin korkeudella katutasosta. Tasanne on siis tornin kivisen osan huipulla, siinä mistä pellillä vuorattu huippukartio alkaa. Viron evankelisten kristittyjen ja baptistiseurakuntien liiton ylläpitämään kirkkorakennukseen on vapaa pääsy, mutta torniin kiipeämisestä pyydetään aikuisilta viiden euron pääsymaksu, joka käytetään kirkon kunnostukseen. Korttimaksumahdollisuutta tiskillä ei muuten ole, joten mukana on oltava käteistä. Portaat ylös lähtevät eteisen nurkassa sijaitsevasta pienestä oviaukosta. Vuosisatoja vanhat portaat näyttävät luonteensa heti ensi askelmilta lähtien. Ne ovat jyrkät ja kapeat kierreportaat, jotka kulkevat ahdasta porraskuilua pitkin ylös. Porrasaskelmien jyrkkyys ja pituus vaihtelee. Keskellä kulkee puinen tanko ja kaiteiden virkaa toimittaa seinää pitkin kulkeva köysi. Valoa ahtaaseen porraskuiluun tuovat sähkölamput sekä pienet ikkunat, joita on siellä täällä. Vastaantulevien ohittaminen on hyvin hankalaa. Ylös kiivetessä alaspäin vastaantulevat turistit tapaavat kommentoida jäljellä olevan matkan pituutta: "olet puolivälissä" tai "vielä vähän matkaa". Huilausmahdollisuuksia matkan varrella ei juurikaan ole. Lopulta kiviset portaat tulevat tasanteelle, jossa on vartijan koppi ja josta johtavat hyvin jyrkät puiset rappuset lopulta ulos näköalatasanteelle. Sielläkään ei liikaa tilaa ole, ja vaikka ovesta ulos astuttaessa on ilmoitettu nuolilla kiertosuunnaksi myötäpäiväinen, useimmat turistit eivät sitä tunnu huomaavan. Peruskuntoisellekin käytännössä urheilusuorituksesta käyvän kiipeämisen jälkeen näköalatasanteelta avautuvat joka suuntaan huimat maisemat, joiden takia on todellakin kannattanut kiivetä 60 metriä ylöspäin yhteensä 258 keskiaikaisessa portaassa. Varoituksen sanaNiin hieno kokemus kuin Olevisten kirkon torniin kipuaminen onkin, sitä ei valitettavasti voi suositella kaikille. Torniin on vapaa pääsy alle 8-vuotiailla, mutta kannattaa miettiä kahteen kertaan kuinka paljon alle 8-vuotiaan kanssa suoritukseen lähtee. Suoritusta ei kannata tehdä hirmuhelteillä eikä vasta syöneenä. Portaikko ei ole ahtaanpaikankammoisten paikka, eikä näköalatasanne korkeanpaikankammoisten. Kulku torniin ei ole millään maailman mittarilla esteetön, joten tuki- ja liikuntaelinvammoista kärsivillä ei ole mahdollisuutta ylös päästä. Myös verenkierto- ja hengityselinten sairauksista kärsivien kannattaa ehdottomasti tutustua kirkkoon vain kirkkosalin osalta. Toki rakennus on varsin näyttävä katsoa myös ulkoapäin. Tornin näköalatasanteelta avautuvat maisemat ympärille Vanhaankaupunkiin sekä aina kauas merelle asti. Olevisten kirkon torni on avoinna yleisölle 8. huhtikuuta - 31. lokakuuta kello 10 ja 18 välillä. Lippuja myydään kello 17:30 asti. Allekirjoittaneen oma suositus onkin ajoittaa oma tornivierailunsa juuri tuohon puoli kuuteen, jolloin todennäköisyys kohdata muita turisteja äärimmäisen ahtaassa portaikossa on kaikkein pienin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa